Møkk-lei hele hijabèn

Nå har vi snart fått ny norges-rekord i å skrive om et skaut. Makan til tull-ball skriverier skal du lete lenge etter. På ministernivå, nå er jaggu meg Stoltenberg inne i bildet også – for å mene noe om skautet. Om det skal brukes i politiet. Halloooooo ?

Jeg kan ikke med min beste vilje begripe at det er mulig å bruke så mye energi, ministrenes tankevirksomhet og tid – på å mene noe om noe om noe så trivielt. For noen er dette utvilsomt viktig. Og vi skal ikke undervurdere betydningen av hvilke reaksjoner dette skaper hos enkeltmennesker og grupper. Og det er heller ikke det jeg ser meg lei på.

PRIORITERINGER er stikkordet. Storberget må da ha annet å ta seg til. Eksempelvis å få mer politi ut i gatene, gi politiet høyere lønn – ta vare på befolkningen og  få bukt med problemene. At det går an å surre så fælt. Politiet er lei, de tillitsvalgte er lei og jeg er rimelig sikker på at befolkningen også er møkk-lei.

I Drammen forrige helg var en tjenestebil ute i gatene – I DRAMMEN !!??? . Storberget: Har du mistet forstanden ?

Er det slik å forstå at selv om Politiet nå ikke lenger vil gå gratis overtid, utsette seg for de farene – selvfølgelig – som politiyrket medfører, så skal vi liksom ikke gi etter for press. Tror Storberget at Politiet presser for moro skyld ? Har vi ikke penger til å øke lønningene ? Er det andre penger vi bruker til dette i forhold til Krisepakke-pengene ? Nei, det er det slett ikke. Det er etter min mening noen helt essentielle behov som politikere må dekke i samfunnet.

1. Folk skal ikke dø på sykehuset – mens de venter på å bli behandlet(sykehus-problematikk)

2. Vi skal behandle folk på en skikkelig måte – les: Alderdom

3. Vi skal være trygge – les: Politiet skal passe på oss.

I et samfunn som vi lever i – rikere enn de fleste i verden, skal det ikke være slik at vi prioriterer slik vi gjør. Vi skal passe på våre egne og de som ikke har det bra. Men vi må prioritere. Og da kommer jo Hijaben inn i bildet. Jeg har vært sterk motstander mot hijab lenge nå. Og er det fremdeles. Men nå er jeg mer opptatt av å slutte å diskutere denne fillesaken. La dem gå med skautet på huet, eller ikke. Samma for meg. Men for all del gi politiet mer penger. Gi sykehusene mer penger og gi eldreomsorgen mer penger. Da har vi iallefall prioritert noe som befolkningen er opptatt av.

Så får vi heller se om 6 måneder om vi har blåst 500 milliader kroner bort  – ganske til ingen nytte – for å demme opp en krise som ikke forsvinner eller som ville løst seg selv.

Let them have the hijab, or let them not ! I dont care !

Dette innlegget ble publisert i Aktuelt. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

