Må man alltid mene noe ?

 

opinion20poll1Jeg innser hvor vanskelig det er å alltid mene noe om det som skjer rundt meg. I en blogge-verden, oppstår det situasjoner, dagsaktuelle hendelser, urettferdighet og temaer som engasjerer og dermed aktualiserer det å mene noe. Jeg ser med forundring på hvor mange som idag bruker bloggen sin til å gi oss innblikk i deres private sfære. Disse mener stort sett ikke mye om dagsaktuelle temaer. Jeg for min del, er opptatt av å kunne mene noe – av flere årsaker. For å kunne være meningsberettighet, bør man sette seg inn i sakene. Man  bør etter min mening ha meninger basert på de faktaene som foreligger. Å bruke hijab eller ikke, er et godt eksempel. Om man mener man skal forby hijab i politiet, bør det baseres på de argumentene som foreligger fra de to/eller gjerne flere sidene som er involvert i saken. Å mene at hijab ikke bør brukes, fordi skaut ikke er pent til politi-uniformen – bærer så til de grader preg av man ikke har satt seg inn i saken, at det nesten(jeg sa nesten) burde sensureres. Da blir det egentlig fordummende og hemmende for hele diskusjonen.

Det å mene noe er ikke lett. Det er mange hensyn å ta. Man skal bruke vær-varsom plakaten, selv om man skriver i sin egen private blogg. Ingen blogg er nemlig privat lenger. Man ønsker lesere og åpner for å bli oppsøkt gjennom allverdens søkemotorer. Da er man plutselig public. Det betyr at flere millioner mennesker faktisk kan lese det du skriver. Du skal riktignok være veldig interessant – og heldig, om du skal oppnå så mange lesere. Er du provoserende nok, kjent nok og meningsberettiget nok – får du lesere. Vær Varsom er et begrep flere burde sette inn i. Man bør ikke mene noe om enkeltmennesker – som kan skade dem. Ytringsfriheten vi har i Norge og på nettet – bør brukes med hodet. Sunn fornuft er fremdeles noe som eksisterer. Man skal også vokte seg for religiøse diskusjoner – det er meningsløst å diskutere om Jesus eksisterer.   Jo flere som leser det du skriver og jo flere som henger seg på, jo mer påvirkning kan det ha for de du skriver om. Det er lite hensiktsmessig å skrive noe som skaper ondt blod, om man kan la være. Målet helliger ikke middelet i så måte.

Jeg leser daglig om besserwissere(bedre-vitere) som utålmodig kommenterer saker,  som viser seg å være helt annerledes enn de trodde. Er det da godt nok, siden de kommenterte sakene basert på det de trodde var sannheten ? Kanskje man da aldri burde uttale seg om noe. Jeg er fantastisk imponert over den spennvidden enkelte har – spesielt politikere. De kan mene noe om alt fra Bergensbanen til kulturhus til Frelsesarmeen til Norges deltakelse i krigsituasjoner i utlandet. Og mange av disse har nok bakgrunn og kunnskap nok til å gjøre det også, dog er jeg sikker på at mange nok kunne prioritert annerledes når de skulle velge sine slag.

Å blogge burde kanskje dreie seg om å tilføre omverden noe av verdi. Kanskje man burde tenke på at verden trenger å tilføres positive ting – gjennom glede, følelser, historier, kunnskap og visdom. Man skal være kritisk – og det viser seg jo senest i uken at Facebook gikk på en liten smell(eller de bare tøyde grensene ?). Tusenvis av mennesker var uenige i den endringen Facebook gjorde i vilkårene sine sine, ved å påstå at de kunne bruke alle brukernes informasjon som de ville.  Dette medførte at Facebook tilslutt valgte å omgjøre sin beslutning etter stort påtrykk fra sine brukere. Den kritiske røsten som da ble mobilisert, medførte positive endringer i noe som nok var en gal beslutning i utgangspunktet.

Idag har jeg fri, og har hatt mulighet til å lese Drammens Tidende fra side til side. Til og med kronikkene har jeg lest og det slår meg at mange bruker papiravisene til å mene noe. Folk brenner for saker og engasjementet er stort. Trygve Bjørkli fra Drammen har et glimrende innlegg «20 grunner for gratis heroin til narkomane». Her drar han inn et argument jeg ikke har tenkt på før:  Heroinavhengig foreldre vil på sikt kunne fungere som foreldre til egne barn.  Dette synes jeg er et glimrende argument – synd dette ikke er publisert på nettet og at flere dermed får anledning til å lese argumentet. Kanskje noen kan skifte mening om – ikke bare denne saken – men mange andre lignende saker også.  Også andre – mer unyttige(det er etter min mening) meninger er idag publisert.  Det menes med fynd og klem at Drammen trenger et slagord. Elvebyen Drammen er visstnok ikke nok. Det skrives ganske mye om saken, lærde mennesker er engasjert – noen har lest seg opp på argumentasjonen for at Drammen skal, bør og må(bare må ha det, bare må ha det) ha et slagord. Jeg velger i denne omgang å ikke mene noe om saken. Og det er fantastisk befriende å kunne gjøre. Jeg gir rett og slett blaffen i å mene noe om det. Det er fryktelig lite interessant. Og da kommer vi til kjernen av problemet. Om ikke jeg og flere med meg mener noe om det – skjer det da noen endringer ? Om likegyldigheten sprer seg – er vel det verre enn at engasjementet medfører en masssevis av dårlige/feil meninger ? Allikevel vil jeg anbefale flere å tenke gjennom følgende: Om du blir bedt om å mene noe om en sak – tenk da gjennom om vedkommende som ber deg om – virkelig har en fornuftig grunn til å nettopp å spørre deg om det. Har du bakgrunn nok til å mene noe om det ? Om du ikke har, tenk nøye gjennom hva du mener – før du mener det. På den måten bidrar du til å heve kvaliteten på alt det som blir ment. Eller kanskje ikke ?

Ha en flott og meningsfylt aften (sånn dem sier på TV2 Sporten)

Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

