Jeg trenger musikk-fornyelse !

Musikk du ikke bør gå glipp av

koss_liggende

 Jeg har også vært igjennom min «musikk» – periode og gått såpass drastisk til verks at jeg har brukt denne listen, så godt mulig. For å få hørt gjennom den musikken folk flest liker(da er det sikkert noe man bør få med seg). Jeg var en musikk-«jomfru» for inntil ett år siden. Og da i en alder over 40år, så jeg lyset. Fant gleden av å høre på musikk daglig. Alt utstyr ble fremskaffet, høytalere og anlegg på alt fra terasse til motorsykkel. Mine favoritter, spillelister og systemer ble ordnet på en slik måte, at jeg på en enklere måte kunne gape over så mye som mulig. Hvordan gikk det, kan du spørre. Joda, det varer ennå. Har riktignok dabbet litt av, melodiene og genrene er mer spisset enn før. Jeg hører ikke lenger på alt mulig. Dog skal det være sagt, at dette plager meg også. Og jeg spør meg hvorfor så mange hører på det samme bandet, den samme musikken år etter år. Vi har jo hørt «The River» med Bruce Sprinsteen noen ganger, vi har alle en fortid fra våre ungdomsdager med Kiss(litt sånn wanna-be opprør), noen hørte på The Beatles(foreldrene hadde alle platene og kommet inn med morsmelken), noen hadde Black Sabbath, Ozzie Osbourne og heavy gutta med langt hår.  Sjølv hørte jeg ikke på noe. Det var liksom ikke interesse, tid, utstyr eller endel av min hverdag.

Det som er litt interessant, er jo at jeg får den beste musikk-anbefalingen fra jevnaldrende som også har utvidet horisonten sin de siste årene. Det er mye ny musikk, som jeg dessverre ikke finner ut av. Hører jo på mye av det gamle – ikke fordi tradisjonen er slik,  men fordi det er mer behagelig å høre på. Jeg har også fundert på om jeg hører lite. Tekstene i bortimot 90% av all musikken jeg hører, er det nesten umulig å få med seg 100%. Jada, jeg skjønner ord og setninger, og som oftest også meningen – men ikke nyansene. Ofte bommer jeg grusomt på meningen – spesielt i de tilfellene der tekstene skal fremstille noe med en dypere historikk, gjerne som har hendt vokalisten.

Kan hende jeg er på dypt vann her, men jeg våger meg på at ganske mange andre også – faktisk ikke hører eller forstår teksten. Overnevnte sang av Bruce Springsteen er lett å høre, lett å forstå – men om den har en dypere mening(fortelling) fra Springsteen`s barndom er for meg ukjent(og forsåvidt heller ikke så interessant for meg). Melodi er derimot min greie – iallefall i større grad enn tekst. Jeg har våget meg på å utheve noen favoritter. Kanskje noen har noen gode forslag, som gjør at jeg kan utvide musikkhorisonten min noe i forhold til idag ?

 Vedlagt lister er de 200 mest solgte platene i verden – listen fortsetter slik at du kan få de 1000 mest solgte:

1-200  201-400  401-600  601-800  801-1000  
Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med , , , , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Jeg trenger musikk-fornyelse !

  1. sunde sier:

    Aner ikke, tenker jeg søkte på head-sett på nettet.

  2. leisegang sier:

    Hei!

    Hvor fant du det bildet av koss headsettet?

Legg igjen en kommentar

