Hvor er det blitt av motivasjonen ?

Hvor er det blitt av motivasjonen ?

Hver eneste dag hele året, gjelder det å finne motivasjon. En kunstig glede i å ta fatt på oppgaver man normalt sett ikke ville ofret en tanke. Idag går turen ut på aketur med naboen og 3 barn. Snøen øser bokstavlig talt ned – det blåser litt, men er god nok temperatur til at det går an. En tanke streifer meg. Stakkars 4-hjulingen som står helt alene i låven. Vår 4-hjulte røde 400 kubikkerte fartsvidunder av en maskin. I en tåke av dårlig samvittighet, sniker jeg meg ned – vrir om nøkkelen og ……………stillhet.  Ikke lys, ikke det fnugg av liv i det lille batteriet.

Ladekabler, hurtigstarter, banning og fordømmelse av både vinter, kulde, leverandør, importør og battteriprodusent. Lading tar tid. Jeg er innom hver 5 minutt – man kan ikke vekke de døde til live. MOTIVASJON er stikkordet i en slik situasjon. Se situasjonen i et større perspektiv, dvele over hvor festlig det er å ha en slik maskin stående.

Igår var en lik dag. Hele familien på vei fra Asker etter handletur – hvorpå vi hører en lyd som om vi har kjørt over noen. En tilfeldig busslomme redder oss fra å begå den helt store fadesen. Ei delvis ødelagt dynamo-reim henger og slenger. Bråker som et uvær. Heldigvis har vi stoppet like ved Toyota i Asker. Redningen er nær. Klokken er litt over 14.00. «Nei, dessverre – idag er det fredag, og da går vi hjem tidlig her i huset, skjønner du».  NEI ! Det skjønner jeg ikke. Jeg står her med bil, kjerring og barn og 422 poser med matvarer i rushtrafikken på vei fra Asker til Lier. Jeg mangler ei rem som tar kort tid å skifte. Også har dere gått hjem ? Hvor er Toyota-service blitt av ? » Vi jobber inn fredagen vi skjønner du !». Jeg skal jaggu jobbe inn skadene på bilen min jeg også, levere alle skadene på en gang til Toyota, tenker jeg i mitt stille sinn. Ringer NAF som har 1 times responstida. Svigerfar kommer til unnsetning(snille svigerfar er alltid en reddende engel) – henter kone, barn og matvarer. Far(undertegnede) blir sittende igjen. Ufattelig hvor kald en bil blir om motoren ikke går. Etter 3 kvarter kommer NAF. Oppå med Toyotaen og avgårde til Kvikkservice i Lier. Ettermiddagen er gått. Og MOTIVASJON er igjen et stikkord. Se lyst på – hva det nå enn kan være som er så fantastisk med slike situasjoner.

Motivasjon er noe man må skaffe seg sjølv. Det nytter ikke vente på at noen skal komme å motivere deg – liksom selge inn et budskap som gjør at du ser lysere på livet. Har du ikke innstillingen og evnen til å ikke ta tingene så tungt, så blir det hele faktisk ubegripelig irriterende. Å korte ned levetiden sin ved å irritere seg over slike ting, er jo helt meningsløst. Men klarer man å styre seg og heve seg over det ? NOT ME !

 

Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Hvor er det blitt av motivasjonen ?

  1. predikeren sier:

    Ja, sånn er livet.
    Ha derfor alltid et ferdigladet batteri i skapet, og et sett varme ullbukser i bilen!

Legg igjen en kommentar

