Sølvpilen, Kaptein Mark og Prins Valiant

Sølvpilen, Kaptein Mark og Prins Valiant Husker du tiden hvor vi hadde tid til å lese tegneserier. I min barndom med foreldre som drev dagligvarebutikk – var mandag kveld en fantastisk aften. Da kom de ny bladene som skulle i hyllene tirsdags morgen. Svære pakker innpakket i plast med alt fra Kvinner & Klær, Sølvpilen, Donald og store hefter med Lucky Luke – til de mer kulørte manne-bladene med jenter uten klær utenpå. Jeg var en av de heldige, som hadde en mor og far som til stadighet var i butikken på kveldene. Jeg kunne lese, samle og hente det jeg ville, bare jeg leste bladene fint, slik at de kunne selges etterpå. Man fikk sine favoritter og det er med glede jeg nå kan friske opp litt minner fra den gang.  Det er nesten fantastisk så mye som ble lest på den tiden, min gamle mor skulle bare visst. Jeg husker jeg samlet i lader og snek med meg tegneserier ut av butikken. Her er en oversikt over noen av de jeg mener er verdt å huske på og noen som er rimelig sjeldne idag:

solv1

Kiowa-stammens unge høvding. En ung og modig Sølvpilen som er en naturlig leder for sin stamme og sine venner. Han skaper rettferdighet overalt. Kom første gang på markedet 18.november 1969.

 

 

falk1

Falk er Sølvpilens blodsbror og er uadskillelige. De ble uadskillelige venner under et felles fangeskap hos en fremmed indianerstamme hvor de klarte å rømme sammen. Kom på banen 2. desember 1969.

 

 

harry1

Tykke Harry og Lange Ted er venner av Sølvpilen, Månestråle og Falk, og ferdes rundt i traktene på jakt etter jobb. Flinke cowboyer er de ikke, men hjelpsomme og til å stole på.

 

 

maane38

MÅNESTRÅLE, indianer-squaw som man funderte på var sammen med Sølvpilen. Søsteren var hun ikke, og neppe kusinen. Med kjolesplitter helt oppi hatteforet og fantastisk bein og bevegelser. Aldri har en indianer-kvinne vært vakrere.

 

 

endo1

Endo – Japaneren som lærte Månestråle judo.

 

 

 

kent1

Jim Kent – Falks onkel – gift med Diana Kent. Jeremias er den store sterke mørkhudete som arbeider som hjelper for Jim Kent.

 

 

Eric Castel – fotballspilleren. Den fantastisk fotballspilleren som kjørte sportsbiler, oppklarte mysterier og skrudde ballene i vinkelen uansett hvor på banen han var. Dette var en fantastisk flott strek, med mye detaljer og fart.

eric

 

 

 

 

 

Fantastiske 4 – som idag går min min sønns faste kanaler. Utgitt i USA av Jack Kirby første gang i 1961. Dette er Marvel Comics på sitt beste.  Med den menneskelig fakkel, Mr. Fantastic(strekkmannen), Tingen(en hulk lignende koloss) og den usynlige jenta.

fantastiskefire

 

 

 

Iznogood – muligens den het Kalifen i Norge. Tegnet av Goscinny og handlet om vesiren som så gjerne ville bli Kalif. Handlingen foregår i Persia.

iznogood

 

 

 

Fantastiske JONAH HEX – cowboyen, revolvermannen med det stygge forbrente ansiktet. Ved siden av Morgan Kane var han absolutt blandt de top 5 hos meg. Tegnet av Jose Luis Garcia og er fra 1972 og USA.  PRINS VALIANT – den fantastiske ridderen med pasje-klipp og sverdsvingende fantastiske egenskaper. Morgan Kane – alle bøkene les – «Elsker du meg, Morgan ?», spurte barpiken ? – «Jada», sa Morgan Kane og tømte seg i lange drag.(stygg den). Modesty Blaise, den vakre formfullende agenten som skiftet klær rett som det var – for unge lesende sjeler var dette sterke saker. Kaptein Rødskjedd – er litt usikker på om dette var et eget blad, eller endel av Fantomet-legenden. Mark Breton, Formel 1 kjøreren og hans eventyrlige kjøreegenskaper, intriger og flotte damer han måtte rydde opp i. Kaptein Mark med pelskinnlua – fra tidlig 1800-tallet med kruttladede våpen og sverd. jose_garcia_lopez

valiant

 

 

 

morgankane

modesty1

 

 

 

kapteinroedskjeggmarkbretonkapteinmark

Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med , , , , , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

8 svar til Sølvpilen, Kaptein Mark og Prins Valiant

  1. oppgitt sier:

    Levde en barndom hvor disse heltene fortsatt sitter igjen i ryggraden i forhold til moral. Hva har vi i dag? Simpsons? Beavis and Buthead? Hotel Cæsar, Paradice Hotel og det som verre er.

  2. predikeren sier:

    Også glemmer vi den største, Fantomet!Ja, også Supermann, da.
    Prins Valiant er fremdeles stor, og burde trykkes omigjen!

  3. sunde sier:

    Husker tilbake til hvor mange timer man brukte til å lese tegneserier…:)

  4. Anathema sier:

    Sukk…Sølvpilen og vakre Månestråle. Jeg syntes alltid det var litt trist at det ikke ble de to.

    Ellers savner jeg Kaptein Miki på lista di, han melkedrikkeren, vet du. Han hadde forresten to «tykke Harry og lange Ted»-kamerater. De het Vinnie og Salasso. Og så hadde han en kjæreste som het Susan og som han stadig vekk måtte forsvare æren til.

    Og superkule Lucky Luke og Dalton-brødrene, da. Skal si Det ville vesten var hipt på 70- og 80-tallet, gitt.

  5. sunde sier:

    jo, det kan jaggu hende du har rett i. Såvidt jeg kan erindre det. Julia Jones fikk jeg ikke med meg – jenteblad og den gang var det neppe noe for meg 🙂

  6. predikeren sier:

    Koste meg med alle disse!
    Også de Illustrerte klassikere, av ulik kvalitet, men gav varige inntrykk. AstriX/Oblix var en fryd!
    Var ikke «tykke Harry og Lange Ted» i Sølvpilen, til forveksling med en slik duo i Kaptein Mark?
    Husker du Julia Jones?

  7. sunde sier:

    Kan hende det er et godt poeng 🙂 Artig å lese seg opp igjen på gamle saker.

  8. helgespresso sier:

    Sølvpilen er det verste som har kommet fra Tyskland, verre enn nazistene! Nesten da! 😉
    Men du er inne på noe: Mark Breton stod i verdens flotteste tegneserieblad noen gang: Tempo! Fin blogg!

Legg igjen en kommentar

