Raceren startet idag !

bilde-020

Idag startet Arctic Cat DVX 400 etter 24 timers lading av batteri. Som ei klokke, brummende og klar for snøeventyr. Men kaldt, fryktelig kaldt og med dårlig grep på veien uten pigger. I år er første året jeg ikke gidder å pigge sykkelen. Den blir lite eller ikke brukt og da ender det som regel opp med at batteriet stadig minner meg om at det bør skiftes ut.

Det skal vi gjøre til våren, for da blir DVX tatt fram hver helg – ikke nødvendigvis for å kjøres – men for å vaskes og stelles, samt raca litt rundt – der det er lovlig.

Å kjøre ATV er egentlig ikke noe kunst i seg selv. 4 hjul holder balansen, den er relativt grusom i oppførselen sin på bakhjulet, så man skal passe seg. Jeg har fremdeles kul på halebeinet etter mitt møte med steinhard asfalt engang for mange år siden.

Drømmen nå er selvfølgelig å kunne ha en bane, snøfrest til en normal veibredde med masse svinger og ingen motgående trafikk. Sånn finnes ikke, dog kan du jo registrere deg for å kjøre løp, ta lisens og bruke helger på å få kjørt noen få timer – ofte med lang kjørevei før selve kjøringen starter.

Egentlig er det morsommere å ha – liksom stående – til de anledningene der det byr seg å raca en runde på jordene. Uten å plage eller forstyrre noen. 2-3 timer med kjøring inkludert vasking(man bruker mye mer tid på vaskingen) er balsam for sjelen. Og ubegripelig slitsomt. Det å kjøre så fort du kan på en 4-hjuling, allerhelst i konkurranse med andre – er slitsomt og god trening.

For de som ikke vet hva så mye om 4-hjulinger, kan jeg fortelle at den ikke har et normalt gasshåndtak. Man gir gass med tommelen. Ellers er sykkelen lik en vanlig motorsykkel med cluch, hånd- og fotbrems. Dog kan DVX også gå bakover, veldig praktisk i de situasjoner der å snu er vanskelig.

dvx

 Det er akkurat dette som er moro – ikke å gå opp på bakhjulene – men å bruke sykkelen aktivt. I breisladd rundt høye brøytekanter med hjulene skråstilt – ingen kan nekte for at det er moro, ikke minst når man føler man behersker sykkelen og det føles trygt.

Spesifikasjoner for spesielt interesserte:

  • Engine: 398 cc, 4-Stroke, Single Cylinder,
    Liquid-Cooled, DOHC, 4-Valve, TSCC –
    Displacement: Bore x stroke: 90.0×62.6 mm
    Compression ratio: 11.3:1
    Carburetion:
    Ignition: Digital/Transistorized
    Transmission: 5-Speed, w/Reverse
    Final drive: # 520 Chain
    Suspension front: Independent, Double A-Arm, Fully Adjustable Preload, Compression & Rebound Damping, 8.5 inches of Travel
    Suspension rear: Linkage-Type, Gas/Oil Damped, Fully
    Adjustable Spring Pre-Load, Adjustable Compression adn Rebound Damping, 9.1 inches of Travel
    Front tire: AT 22×7-10 Rear tire: AT 20×10-9
    Front brakes: Dual Hydraulic Discs  Rear brakes: Single Hydraulic Disc
    Overall length: 72.0 in. (1830 mm) Overall width: 45.9 in. (1165 mm) – Dry weight: 372 lbs. (169 kg)

På Meren har vi til og med en egen ATV-klubb – sjekk ut her, så får du se hvor moro det kan være:

http://www.merenautoatv.org/dnn/Default.aspx

 

 

 

 

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s