Vi trenger flere bloggere !!!

Tenke deg følgende:

Med de rette ordene(tagsene) i bloggen din, kan du risikere at tusenvis av mennesker slår opp på akkurat din side når de søker i Altavista, Google eller Kvasir og lignende søkemotorer. Om du som meg – har skrevet om alt fra Geronimo til Google Eart, papirfly og motorsykler – vil faktisk ganske mange  – som er interessert i slike emner – risikere å lese bloggen din. Det er tilfellet mitt nå. Blogging er nesten en form for åndelig blotting – hvor man legger fra uttrykk, følelser og tanker for almennheten. I mitt tilfelle er det ikke mye personlig – det er mer et bilde av hva jeg er opptatt av, hva jeg liker å lese og hva jeg liker å skrive. Og et bilde av at jeg liker å bli lest. Totalt sett har 2000 mennesker lest blogg-artiklene du sitter og leser i. Og det er på 2-3 uker. Noen dager er det 40-50 mennesker – når leserne har fri er tallet mellom 150 og 400 mennesker.  Om din interesse er å ha flest mulig lesere – kan jeg love at deg at det er umulig å finne ut. Min artikkel om Atlantis er desidert mest lest. Jeg har også mange artikler som ikke er lest i det hele tatt. Nå skal det være sagt, at jeg ikke er super-interessert i alle dippedutter du kan putte på bloggen din(som øker interessen for siden din). Ikke gidder jeg og i tillegg synes jeg det er tullete.

Hvilke blogger er mest interessante ? Det er definitivt bloggene fra de yngste. Tenåringene skriver og leser seg imellom. Skulle bare mangle. Vi eldre gidder ikke og interesserer oss ikke for disse sidene. Vi også leser hverandres sider. Og de synes jo vi er meget fornuftige og intelligente. Om du som leser nå funderer på å skrive noe selv, vil jeg anbefale følgende måte å starte på:

1. Sjekk bloggesidene(http://wordpress.com) eller (http://blogspot.com)

2. Les, lær og kommenter det du leser(bloggere lever og ånder for kommentarer. PS. Vær saklig og høflig)

3. Bestem deg hva du vil skrive om.

Så er du igang – du er en skriver(ikke forfatter: da må du bli utgitt jfr. forfatterforeningen), en besserwisser, en rikssynser og en som leses av de som kan lese. For du kan være trygg på en ting. Om du «pinger»(dette lærer du etterhvert hva betyr) innleggene dine, så  blir du lest. Jo bedre du er, jo flere lesere. Jo flere lesere, jo flere kommentarer. For min del, er ikke kommentarene det viktigste(ikke har jeg fått så mange heller). Det som skjer nå du blogger, er at du LÆRER. For om du skal blogge, så vet du – ikke bare i hodet, men i helt ned i tærne – at noen leser, bedømmer, vurderer og mener – noe om det du skriver. Og da lærer du. Rett og slett fordi du ikke vil skrive noe som ikke er riktig. Du vil være god, forståelig og fornuftig.

Om du – skrivemessig – er god, er en helt annen sak. Du kan være god på storyen, og du kan være god på skrivingen. Begge deler – er sjelden(og utgitt i bokform med store honorarer for å skrive). De bloggerne som idag har flest lesere, er ungdommen. De skriver ikke bra, og historiene favner ikke over et bredt publikum. Innsikten og forståelsen av mer kompliserte emner, preges av alderen. Men de har entusiasme og skriver om hverdags-trivilialiteter som interesserer mange jevnaldrende.

Hva skal du så skrive om. Velg emnet ditt og bli god i akkurat det. Jeg vingler for mye – jeg har interesse av å skrive – er ikke nødvendigvis opptatt av særskilte emner, men liker å lære og formidle. Politikk og samfunn vil du oppdage blir viktigere for deg. Du må være orientert og oppdatert – hvilket er viktig for alle. Om du setter deg inn i Hijab-saken, eller NAV eller Snikislamifisering – ja, så lærer du å danne deg en mening. Du kan ikke skrive noe, uten å mene noe. Det tror jeg de fleste finner ut er helt meningsløst.

Men skal du påvirke noe ? Er du opptatt av å vise hva du står for og mener her i livet ? Ja, da må du uttrykke deg ofte og metodisk(som politikere), gjerne repetere og repetere – igjen og igjen. Du kan ikke vingle i standpunkter, da virker ikke påvirkningene.

Jeg kan si en ting. Blogging er gøy. Skal du bli god i det, bør du starte på steder jeg har nevnt. Da treffer du likesinnede bloggere og du vil bli overrasket over mange ting. Du er ikke alene om å mene det du mener. Du vil også oppleve at et engasjement du sjelden ser andre steder enn i politiske fora.

Lykke til med bloggingen

Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

