Hvem skal produsere ny musikk i fremtiden ?

Tenk deg at du hadde kjøpt deg ei flaske med rødvin, og noen nektet å deg å dele den med dine venner ?

Når du har kjøpt en CD med musikk, en DVD eller noe som er underlagt lov om åndsverk, virker det akkurat slik. Denne diskusjonen om Pirate Bay skal jeg ikke gå inn på – men de prinsippielle sidene er interessante:

Spørsmål 1

Noen unge fremadstormende intelligente mennesker behersker en ny type teknologi(for de fleste), som de legger ut på Internett. Hensikten med denne teknologien, er  å dele filer mellom venner og kjente – over hele verden. Noen deler familiebilder, noen deler musikk, noen deler filmer. Hvem har gjort noe galt ? De som deler eller de som har lagt ut teknologien ?

Spørsmål 2

Når de som har lagt ut teknologien, har gjort den tilgjengelig. Og samtidig gjort brukervennligheten så god, og bruksområdet så snevert – at teknologien nesten utelukkende kan brukes til aktiviteter som loven ikke tillater, bør det samtidig stilles spørsmål om de handlet i visshet om at den teknologien skulle brukes til å gjøre noe ulovlig. Vil det da være være riktig å se på om slik teknologi-utgivelse skal være lovlig å gi ut ?

Nye musikere vil i fremtiden få det tøft. Det største promoteringsnettsted for musikk på nettet – Myspace – legger i disse dager ned sin norske filial, hvilket betyr at norsk musikk blandes sammen med den øvrige verden i sin streben etter å bli lagt merke til. Blir man oppdaget, så er det et lykketreff og gir store økonomiske gevinster. Nåløyet blir veldig stort, og nettstedene er få. Skal man markedsføre musikken sin i andre medier, koster det penger. Penger finnes hos plateselskapene, som faktisk må oppdage deg(hvilket snart er umulig). Big Bang forteller idag at de spilte i 7 år uten å tjene penger -solgte alt de hadde for å ha penger til å leve for mens de produserte musikk.

 Idag skal musikk selges enten i platebutikken eller på nettet. Cd-platen ser ut til å være død, platesalget i norske musikkforretninger er dårlig, logistikken er vanskelig – få tjener penger, markedet i Norge er lite og satsningen på nye band og ny musikk derfor liten. På nettet selges det musikk, men det kopieres langt mer – uten at dette gir inntekter for artisten og komponisten. Et lite platesalg gir lite inntekter fra plateselskapet(om de i det hele tatt oppdager deg), et lite platesalg gir dårlige kritikker og dermed mindre salg på nettet. På nettet kjøpes en liten del, resten deles. Inntekter til aristene vil i stor grad komme fra live-konserter – om ikke dette ordnes på annet vis.

En allerede vanskelig situasjon er blitt verre. Hvor ligger løsningen i fremtiden ?

Jeg har ikke noe tro på at å forsøke å stoppe piratkopiering vil ende i særlig suksess. Markedet og internett er kommet for å bli – all verdens musikk finnes der ute – og den vil fortsatt deles. Men dette betyr ikke at kunden ikke er interessert i å betale for god musikk. Jeg tror kunden faktisk må få anledning til å betale for god musikk. Om dette skjer gjennom endrede formater, endrede måter å selge eller distribuere musikken på, om man ender opp i innsamlingsaksjoner for sultende musikere – vites ikke.

Jeg er dog overbevist om at dette kommer til å løse seg så lenge kapitalkrekftende og den musikk-elskende verden eksisterer.

Til alle musikere – må dere lykkes i å lage god musikk og tjene masse penger – også i fremtiden

Kaller «Grosvold» en skandale

Pirate Bay-nordmann invitert til studio, platebransjen raser

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s