Gratulerer Petter Solberg !

Over tre år etter at en privatfører sist endte på seierspallen i rally-VM, gjentok Solberg kunststykket søndag. Den tidligere verdensmesteren satte fabrikklagene i forlegenhet med å kjøre inn til tredjeplass i Rally Kypros.

Med en 2001-modell Citroën Xsara som så vidt er blitt testet og langt fra er kjørt inn, ble selv fabrikkførere i de to gigantlagenes flunkende nye doninger satt grundig på plass.

Sist noe tilsvarende skjedde var da svenske Daniel Carlsson kjørte inn til tredjeplass i Rally Sverige i 2006. Men ikke siden Rally Storbritannia i 1993 har en privatfører uten noen form for fabrikkstøtte vært på seierspallen i rally-VM.

Den gang kjørte dagens Ford-sjef, Malcolm Wilson (53), inn til tredjeplass.

– Helt utrolig. Dette er veldig stort for meg. Med en gammel bil kjemper vi mot de beste fabrikkbilene. Egentlig skal ikke det la seg gjøre. Men endelig kan også jeg leke og danse med en bil som fungerer, sa Petter Solberg til NTB.

Tredjeplassen er den første plasseringen på seierspallen for Solberg på 287 dager (annenplass i Hellas i fjor).

Spark i leggen

34-åringen beviser på alle måter hva han måtte slite med av redskap de siste årene som Subaru-fører. I helgen var det nøyaktig fire år siden lillebror Solberg sist var verdens beste rallyfører (seier i Mexico 2005).

petter

 

– Petter Solberg er tilbake med et fantastisk imponerende resultat og ikke minst en revansj mot Subaru. Solberg viser at han fortsatt har det som skal til som rallyfører og at Subaru og Pro Drive ikke har vært i nærheten av bra nok de siste årene, mener motorsportekspert Atle Gulbrandsen.

– Ting er veldig annerledes nå (enn i Subaru), var alt Petter Solberg ønsket å si om påstanden.

For nøyaktig en måned siden greide Solberg å skrape sammen en bil og et team slik at han kunne starte Rally Norway. Det endte med sjetteplass. Å kjøre fletta av alle andre enn vinner Sebastien Loeb og toer Mikko Hirvonen, mener Gulbrandsen er den beste prestasjonen Petter Solberg har gjort siden problemene oppsto.

– Han viser i Kypros det vi hittil bare har håpet, men etter hvert nesten ikke våget å tro; at Petter Solberg i realiteten er den eneste i dagens rally-VM som faktisk matcher Sebastien Loebs føreregenskaper. Solbergs team har tross alt mange, mange ganger mindre ressurser å øse av enn fabrikkteamene, slo Gulbrandsen fast.

Forsinket båt

Før søndagens avslutning lå nordmannen 16 sekunder bak Citroëns annenfører, Daniel Sordo. Etter de siste tre fartsprøvene var Solberg godt over halvminuttet foran.

Og det skjedde ikke etter noe problemfritt rally.

– Girproblemer, støtdemperne, overoppheting av motoren og startproblemer. Vi har lagt igjen mye tid på veien, ja. Men det er teamet som har stått på og sørget for å gjøre det mulig, sa Solberg.

Også før VM-runden fikk Solbergs team bestående av elleve hjelpere nok å bryne seg på. Båten som fraktet bilen til Kypros var 24 timer forsinket.

petter-2

 

– Teamet jobbet 38 timer i strekk, og en av mekanikerne måtte til sykehus etter et uhell. Jeg er utrolig takknemlig for innsatsen deres. Heldigvis får vi betalt i form av sterke resultater.

Neste VM-runde finner sted i Portugal om tre uker.

PS. Franskmannen Loeb kjørte inn til karrierens 50. VM-rundeseier på Kypros. Det er 20 flere enn nest mestvinnende rallyfører gjennom tidene, finnen Marcus Grönholm.

Loeb har vunnet samtlige tre runder hittil i årets rally-VM.

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: