Snus-mummerikken

Jeg har lenge grublet  på fornuftige grunner til å slutte med snusen. Jeg som bare bruker sånn pyse-snus(poser), og ikke engang General som de tøffe guttene bruker – men en grønn små-femi boks med navn Catch. Hva gjør egentlig denne snusen for meg ? I forhold til å røyke, kan den brukes hvor som helst og når som helst. Det ser ikke særlig intelligent ut, men man finner teknikker som gjør at man hele tiden ikke er borti med tungen eller heiser på snusen. Og man må for all del ikke la den vise, det er ikke noe pent. I tillegg er det enkelt å få med seg, mange bruker det og det er nesten akseptert – iallefall sammenlignet med sigaretter.

 

En pils og snus er jo fantastastisk bra. I starten var det vanskelig å venne seg av med vanen å ta en røyk etter maten. Snus blir ikke det samme. Dessuten er det vanskeligere å balansere bruken, for mye blir fort veldig mye for mye. Da blir det fort mye. For mye av det gode, er heller ikke godt.

Det som forundrer meg, er at jo at vitenskapen faktisk innrømmer at forskningen på snus-skadene ikke gir helt entydige svar. Røyk er allerede bannlyst verden over, i EU er snus forbudt i enkelte deler – mens det i Norge – som vanlig – nok jobbes med å forby også dette(på lik linje med det meste).

Også tennene da – Colgate-smilet kan man glemme – men derifra til kullsvarte stubber er å overdrive. Det krever god tannhygiene, gjerne også sånn munn-skylle sak, for å holde hele kontrollen.

Men er det nødvendig? Jeg forundres over hvor mye lettere det er å glemme å ta en snus. Jeg kan gå mange timer uten uten at jeg engang tenker på det. Avhengigheten har definitivt blitt mye mindre, og det er jo slett ingen kunst å slutte å røyke, om man snuser. Hvor mye snuses det da ? Jo, for min del drøyer en boks ei uke. Det er ikke mye, men varierer jo i forhold til graden av morsomheter. Er snus en privatsak ? Ikke vet jeg, men det kan virke som om mange faktisk skjuler at de snuser. Det er mange motsetningsforhold i snus-bruk:

1. Lekkert = NO

2. Godt = YES

3. Sunt = NO

4. Enkelt = YES

5. Billig = NO

6. Avhengighetsskapende = YES

MYTER OM SNUS
«snus inneholder små glassbiter..»
Feil: I snus finnes det små saltkrystaller, disse ligner på glassbiter. Saltkrystallene risper ikke opp slimhinnen, men irriterer den. Saltet gjør også at blodtrykket øker. Du har sikkert hørt at for mye salt ikke er bra for kroppen.

«snusen er ufarlig i motsetning til røyken»
Feil: Snus er mindre skadelig enn røyk, men alikevel 1000 ganger mer skadelig enn vanlige husholdningsvarer som ost eller yoghurt. Både snus og sigaretter inneholder betydelige mengder nikotin og andre farlige, kjemiske stoffer.

» i våre dager får man jo kreft av alt mulig..»
Feil: Nei, man får ikke det! De viktigste årsakene til kreft er tobakksbruk, feil kosthold, soling og overdrevent alkoholforbruk.

» snus lages av restene av sigaretter og sigarer»
Feil: snus lages av en helt annen type tobakk

SNUSENS HISTORIE
Historien om snus, for Europas del, begynte med at Columbus «oppdaget» Amerika. Han var den første til å beskrive bruk av tobakksplanten. Indianerne, derimot, hadde nok snust denne planten i årevis.

Snus vanlig blant fiffen
En av Columbus medreisende, den franske ambassadøren Jean Nicot, tok med seg frø av tobakksplanten før han dro hjem. I Paris dyrket han fram tobakk og framstilte snus. De første som brukte dette var hoffet til dronning Catharina av Medici på midten av 1600-tallet. De la ikke inn en pris under leppa, men snuste tørrsnus inn i nesa. Det var vanlig å oppbevare tørrsnusen i snusdåser som var utsmykket eller i gull og sølv. Snusdåser var populære gaver i de fine kretsene.

AVHENGIGHET
Nikotin er et stoff det er lett å bli avhengig av. Nikotinet i snus blir tatt opp i blodet i slimhinnene i munnen og ført med rundt i kroppen. Det tar kort tid fra du legger en porsjon snus i munnen til nikotinet når hjernen. Når det skjer, frigjøres stoffer i hjernen som gir en beroligende og stimulerende effekt. Det er denne virkningen som gjør deg avhengig.

Den fysiske avhengigheten merker du først når du slutter å snuse og ikke lenger får den stimulerende eller beroligende effekten av nokotin.

SNUS OG TRENING
Når du legger inn en porsjon snus stiger både puls og blodtrykk. Nivåene forblir høye så lenge du beholder snusen i munnen. De som snuser kan merke at det føles tyngre å yte maksimalt under trening og i konkurranser.

Nikotinet i snusen gjør at blodårene trekker seg sammen og øker motstanden for blodstrømmen. Når blodtrykket stiger må hjertet arbeide hardere og du får dårligere kondisjon.

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s