Dagboks-blogging er sjelden interessant !

bloggingBlogging er selvutlevering på høyt plan. Jeg er så lei av dagbøker på nett. Hvorfor tror så mange at dette er interessant ? Sikkerhetsventilen som slår ut når dumhetene blir for mange, slår inn altfor ofte om dagen. Jeg åpner blogg på blogg, for å lese, lære, le og kose meg med interessante artikler. Og hva møter jeg i 80% av tilfellene ? En ekstrem-utlevering av dager, uker og måneder til fjortiser, – ja til og med voksne folk som innbiller seg at det er interessant for hele verden hva de gjør fra kl. 15.00 – 15.15 – HVER DAG !!?

Jeg kan love såpass: det er ikke interessant og man må spørre seg hva det er som gjør at man tror det er interessant. Jeg vet på forhånd hva 90% av dagene består av – jobb, skole, spise, sove, vente, lese, strikke, – jeg kan si såpass at for meg er det revnende likegyldig. På Facebook eller Twitter er det mulig å kvitre så mye som mulig om middag og dobesøk, der er det bare å skrive – ingen gidder å lese det allikevel – og som regel er man blandt kjente og venner som er høflige nok til å la være å si fra.

Mitt råd er: Skriv om det du synes er interessant. Tenk også på at andre kanskje kan lære noe av det du skriver. At det ikke støter noen(der kasta jeg stein i glasshuset ja). Kanskje det også kan være en idè å skrive om det du tror folk synes er interessant. Og da gjelder det ikke dagboka di. Den kan du ta på en egen side – for spesielt interesserte(venner, mødre, kjente, slektninger mv). Brukes WordPress er det bare å lage side 2 – kalle den «personlige oppgulp» og la hovedsiden inneholde et spekter av det du synes er mest interessant i verden. De fleste vil se at dersom en selv er det meste interessante som finnes, ja – da er det vel andre utfordringer som må løses enn selve bloggingen.

Ha en fin blogg-dag !

Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med . Bokmerk permalenken.

7 svar til Dagboks-blogging er sjelden interessant !

  1. Tesla sier:

    Jeg hadde aldri tenkt på å skrive blogg før nå. Jeg skriver spesifikt om sjekking fordi det er et voksende sjekkemiljø i Norge og det er mye interessant som blir sagt om temaet, men jeg leser selv aldri personlige dagbøker. Jeg er derimot stor fan av blogger som har noe å si om et emne som interesserer den som skriver og meg selv.

  2. veronica365 sier:

    Nettopp!!! … sa jeg.. 🙂

  3. Magnus sier:

    Dette handler vel også litt om hvilke forventninger enkelte har til å skrive blogg, samt forventningene til de som velger å lese en blogg. Noen skriver om sine daglige rutiner, og finner glede i det. Samtidig kan de i neste innlegg klage over lave besøkstall og få kommentarer. En dagbok er ikke særlig mer enn en dagbok, og blir som regel ikke mer interessant enn hva man kan forvente.
    Noen er imidlertid dyktig i sjangeren, og får da fortjent oppmerksomhet. Som andre har vært inne på allerede, så står man fritt til å skrive om det man vil, og ingen tvinger andre til å måtte lese det.
    Å skrive om en nisje eller et tema blir gjerne mer interessant og kan tiltrekke flere lesere, men da beveger man seg gjerne bort fra det som kan kalles «dagbok-bloggingen».

  4. Hjorthen sier:

    Blogging er i grunnen sjelden interessant.

  5. Tor Amundsen sier:

    Mitt råd er: Gjør som du vil. På den annen side er kritikk av andres blogging en sikker vinner om man vil ha mange kommentarer, om man lenker så klart.
    Om en blogg er interessant eller ei kommer an på den som skriver. Dyktige skribenter er alltid lesverdige.

  6. Kim Arne sier:

    Er forsåvidt enig med deg – det er sjelden slikt er interessant.
    Heldigvis er valgfriheten i bloggosfæren slik at man bare kan la være å lese det man ikke synes er spesielt bra/morsomt/verdt å bruke tiden sin på.

    På den annen side er det slik at noen ganger kan dagbokblogging bli leserverdig fordi bak dagbokinnleggene sitter en drivende dyktig skribent som på en eller annen måte, helst en måte som en ikke kan sette fingeren på, fengsler leseren. Slike bloggere er det ikke mange av.

    Jeg tror at det er mange som følger oppfordringen din om å skrive om det de selv synes er interessant. De synes kanskje selv at de har et så spennende liv at de tror at mange sikkert vil lese om det.
    Dessuten tror jeg at det er mange som skriver blogg for sin egen del, og ikke med tanke på leseren.

  7. Esquil sier:

    Mitt råd: les det du synes er interessant.

Legg igjen en kommentar

