1.episode av AKER-sagaen – bløff,misforståelse eller manglende forståelse ?

rc3b8kke

 

 

 

 

 

 

Noen har definitivt misforstått, eller noen forsøker seg på en gigantisk bløff ? Jeg har mine mistanker, og det erhelt sikkert mye som vil komme opp de neste dagene. Det første som slo meg er at her er faktisk Staten den uprofesjonelle parten. De har ikke fulgt med i timen, og når man leser hva Berit Kjøll påstår om mailen hun har sendt i forbindelse med sin kommunikasjon med departementet – kan man begynne å lure.  Hun forteller at hun er blitt orientert om noe annet enn det Aker faktisk sier de har informert om i en detaljert rapport. Da er det vel bare å finne rapporten –hvor er rapporten ????

Stolte på muntlige forsikringer (jfr. hva Berit Kjøll forteller til TV 2)

– Det er korrekt at jeg mottok en beskrivelse av transaksjonen 24. mars, sammen med forsikringer om at alle formaliteter ble ivaretatt og at transaksjonen ble gjennomført i henhold til gjeldende avtaler, og disse forsikringene stolte jeg på.

– Da jeg dagen etter møtte to representanter for eierskapsavdelingen i Nærings- og handelsdepartementet, kunne jeg på grunn av innsidereglementet kun gi dem en svært overordnet orientering om det planlagte salget av Aker Oilfield Services, som allerede var offentlig kjent, sier Berit Kjøll.

Så har vi Sylvia Brustad da, hun forteller at hun ikker er informert i det hele tatt -hverken om detaljer i rapporten eller hva det nå måtte være at Berit Kjøll faktisk har fortalt ?

Og til slutt har vi Aker da, som mener det hele er et rot uten like, og skylder på at all informasjon er gitt i saken

Og gribbene samles jo når noen er døende – og den døende i dette tilfellet er neppe Kjell Inge Røkke eller Aker – jeg tar en råsjanse på Sylvia. Kanskje hun må høre på Høyre-Sanner som ganske riktig påstår at noen lyver – og det skulle ikke forundre meg om dette faktisk bunner ned i løgn, snarere enn misforståelser.  Sponheim ser jo sitt snitt til endelig å få sagt noe – hoder må rulle regjeringen, tett fulgt av Høyres næringspolitiske talsmann Torbjørn Hansen som mener det er en klar sammenheng mellom statens «gavepakke til Røkke», og det nære politiske forholdet mellom Røkke og Arbeiderpartiet.

– Her har det helt åpenbart vært et uheldig samrøre. Staten har ikke foretatt noen andre slike enkeltinvesteringer i denne perioden. Da virker det meget suspekt å gå inn med 5 milliarder kroner i noe som fremstår som en ren gavepakke til Aker-systemet, sier Hansen til VG Nett.

Mitt tips er at Berit Kjøll er blitt informert om noe hun ikke har sett konsekvensene av, som Sylvia Brustad og hennes departement ikke har forstått, og som Aker ikke burde skjønt at var slik når de informerte. De lærde vil strides fremover -uansett tror jeg nok Røkke kanskje har tjent mer penger på saken enn han hadde gjort om noen hadde skjønt det de burde skjønt.

berit_kj_ll_716464i1

Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

