Å holde Plantasjen hellig

plantasjenJeg leser Thor Bjarne Bore`s eminente blogg og hans betraktninger omkring nødvendigheten av å ha åpent på helligdager, søndager – ja, dager som tidligere var avsatt til det faktum «å holde hviledagen hellig». Nå skal man vokte seg for å være for kategorisk under omtale av politikk og religion, så jeg skal ikke gå inn på hvilke tanker jeg har om den siden av saken. Allikevel ønsker jeg å forbeholde meg retten til å være så uenig som mulig, uten at det nødvendigvis har noe med å holde noe som helst hellig.

Etter mitt syn finnes det ikke noen svar, Thor Bjarne Bore velger å tro på noen sett med regler – hvorav det å holde holde søndagen fri for hverdagslige sysler – også passer inn i disse. Å ha fri på søndagen, er deilig uavhengig av hva man velger å tro på. Om man derimot velger å la være å tro – så bør det diskuteres om nettopp denne troen – denne religiøse overbevisningen, i det hele tatt skal være gjenstand for å diskutere søndags-åpent eller ikke. Hva har det med troen å gjøre i det hele tatt ? Jeg tror alle kan velge å bruke søndagen som de vil – iallefall i Norge. Ønsker man gå på skitur, gå på Plantasjen, skifte dekk på bilen eller se på TV – vel, så gjør man vel det. Gjør det noe med hviledagen ? Hviledagen er et bibelsk uttrykk som idag heter » å ha fri». Når man har fri, velger man kanskje å hvile – eller man velger andre sysler. Det er nettopp det som er den enkeltes privilegium. Plantasjen eller ikke.

Om det er en menneskerett å få handlet på Plantasjen ? Hvorfor er det et viktig spørsmål ? Er det slik at det ikke er en menneskerett å få gjøre som man vil ? Man skal holde seg innenfor lover og regler i ethvert samfunn – men det har ikke noe med åpningstider å gjøre. Åpningstidene er fastsatt politisk på bakgrunn av sterke politiske påvirkninger – også fra Kirken. Kanskje det egentlig er Kirken som bestemmer om man skal få anledning til å handle på Plantasjen på søndagen ? Ikke vet jeg, men om så er tilfellet – er dette ikke riktig.

Jeg konkluderer ikke med noe.

Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

