Orangutangen – slekta jo !

En hittil ukjent gruppe orangutanger er funnet på den indonesiske øya Borneo. Det kan dreie seg om så mange som 2.000 orangutanger. En forskergruppe fant orangutangflokken etter tips fra lokalbefolkningen på Borneo.

Javel, tenker jeg… man har ikke funnet en ny mennesketype eller skjult stamme verden aldri har sett før. Er det ikke rart hvor lite opptatt man er av slike ting. Det er 50.000 dyr igjen i verden,  og det beklagelige er at jeg ikke hadde savnet orangutangen om den var borte. Har den i det hele tatt en funksjon, annet enn å reprodusere nye dyr og spise …. det orangutanger spiser ? Men så Googler jeg dette dyret da – og hva finner jeg ? Slekta jo ! – Menneskeape er stikkordet. Auda, jeg må kanskje revurdere mitt savn etter disse dyrene, slik at også jeg engasjerer meg i deres velbefinnnende. Skjerpings  må til.

Wikipedia.org: Orangutang er en art av menneskeaper, og den nest største utenom gorillaen.

Navnet Orangutang har sitt opphav i Orang-Hutan som direkte oversatt betyr Mennesket fra Skogenindonesisk

Mange forskere klassifiserer nå orangutangene som to arter, de på Borneo kalles Pongo pygmaeus mens de på Sumatra har blitt skilt ut som Pongo abelii.

Orangutangene er rødlige med ganske langt hår på kroppen, og har meget lange armer og ganske små ben. Tommelen er kortere enn de andre fingrene. Hannene er betydelig større enn hunnene, og eldre hanner får store strupeposer, som kan blåses opp.

De holder seg oftest oppe i trærne. Til natten gjør de et nattleie i stand av blader oppe i trekronene. De lever hovedsakelig av frukt og blader. Til dels bruker de verktøy, for eksempel kan store blader brukes som vern mot regnet. De er adskillig fredeligere av natur enn sjimpansen. Individer holder seg for seg selv eller i små grupper.

 

Fortsettelse fra Dagbladet.no

– Orangutangene ble funnet i et mer eller mindre uframkommelig fjellområde, sier Erik Meijaard, som arbeider for den indonesiske naturvernnemnda.
Meijaard forteller at forskerne så tre orangutanger. En av dem brakk grener av trærne som den deretter kastet mot forskerne. Etter alt å dømme huser området mellom 1.000 og 2.000 orangutanger. Det er trolig kun 50.000 ville orangutanger igjen i verden. Den rødhårede apen får stadig mindre plass å boltre seg på, mye på grunn av at områdene der den lever blir overtatt av mennesker.

orangotang

Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Orangutangen – slekta jo !

  1. sunde sier:

    Tøft – jeg skal følge med – linker deg på om det er ok !

  2. Janke sier:

    Kult innlegg! Jeg har blitt litt hekta på disse søte skapningene etter tilfeldigvis å ha lest en artikkel om de i et eller annet utenlandsk tidsskrift. Så nå har jeg bestilt århundreds ferie: økotur til Bornoe med gemalen og barna. Vi skal blant annet få møte folk som jobber med orangutangoer, og som skal fortelle og vise hva de står overfor. Vi skal både bo og gå i disse områdene, sammen med og hos lokale. Det er ikke før i september, men det kommer et referat på bloggen min når turen er vel overstått.

Legg igjen en kommentar

