Spesialtropper på vei inn i Adenbukten ?

krigsskip

Dagbladet.no): To lavtflyende helikoptre er oberservert ved kystbyen Harardhere, nordøst i Somalia i dag tidlig.

Lokale journalister sier til nyhetskanalen CNN, at de skapte panikk i byen, og at de tror amerikanske styrker vil raide piratenes base på land.

Det er kanskje på tide å gjøre noe, om piratenes base finnes og kan lokaliseres – er det jo forunderlig at man ikke sender inn styrker og ødelegger iallefall basen. Jeg vil tro det er meget vanskelig å få tak på disse piratene, men at man kan gjøre arbeidet vanskeligere for dem, må jo være en selvfølge. Når Norsk Rederiforbund, store norske rederselskaper og den internasjonale skipsfart påpeker at dette ikke lenger er holdbart må man gjøre noe. Jeg vil tro at spesialtropper må inn, gjerne fra USA – for å få ryddet litt på strendene og langs bukten. Det er stort område, som er vanskelig å dekke – alternativt er å utstyre båtene med kraftige skytevåpen. Man skal også huske på at bording skjer på de mest gunstigste tidspunktene, mannskapene på de kaprede båtene er slett ikke opplært i slike situasjoner, og menneskeliv står på spill. Det har også blitt foreslått å kjøre en knallhard betalingslinje – slik man gjør ved flykapring – rett og slett for å preventivt stoppe pengestrømmen. Da settes menneskeliv i stor fare.  Trass i piratvirksomhetens belastede rykte skader dens somaliske utøvere sjelden gislene sine. For noen år siden ble en taiwansk fisker drept etter et halvt år som gissel, men tilfellet hører til unntakene.

Dersom Jama får rett i spådommene sine, er det dårlig nytt for sjømennene i den trafikkerte Adenbukta. Sjørøveriet utenfor Somalia er nemlig et voksende problem. lfølge Gortney har antallet kapringsforsøk økt parallelt med antallet pirater som er arrestert. 74 skip er angrepet hittil i år, sammenlignet med 111 i hele fjor.aden

 Somalia ligger på Afrikas østkyst, i området som kalles Afrikas horn. Landet grenser mot Djibouti, Etopia og Kenya, samt havområdene Adenbukta i nord og Det indiske hav i sør. I utstrekning er Somalia omtrent dobbelt så stort som Norge. Havnebyen Mogadishu i sør er landets hovedstad med ca. 1 mill. innbyggere.  Somalia består hovedsaklig av tørt sletteland. I nord finnes en del fjell, hvorav det høyeste, Surad rager ca. 2400 m.o.h. I sør renner landets største elver, Juba og Shabelle. Klimaet er tørt, tropisk/subtropisk med savanneklima i innlandet og steppeklima langs kysten. Gjennomsnittstemperaturen er 27 grader. Landet har to årlige regntider, men det kommer svært lite nedbør, især i Nord-Somalia.  

 HVORDAN GJENKJENNE PIRATFARTØY. Det kjente webmagasinet Sailword.com skriver en interessant artikkel om hvordan seilere bør takle slike situasjoner.

Første utfordring er å gjenkjenne et piratfartøy. Dette skal ikke være lett, siden sjørøverne ofte bruker såkalte «dhows», en type seildreven båt som brukes også til fiske. Dhows variere i størrelse fra 20 fot og oppover. Somaliske dhows har vel å merke rettere linjer enn arabiske. Seilere advares spesielt mot de som bruker presenning på dekk, som angivelig brukes til å skjule mennesker.

SOLOPPGANG OG -NEDGANG FARLIGST. Det er i skrumringstimene angrepene skjer oftetst, ikke om natta. Piratene er ruset med khat, skriver Sailworld, det er derfor vanskelig å finne et mønster i angrepene. Middelstore handelsfartøy er mest rammet. Angrep på mennesker skjer kun for å kidnappe og få løsepenger. Piratene øver vanligvis ikke vold på seilere, men de er bevæpnet. Derfor er det lurt, som Finn og Tove fra XANADU gjorde, å ikke bære våpen selv, ettersom piratene uansett ville være overlegne. 

 

Odfjell SE unngår Adenbukten

Odfjell SE seiler ikke lenger gjennom Adenbukten etter stor piratvirksomhet i området. Alle skip vil nå i stedet ta veien om Kapp det gode håp.  – Vi vil ikke lenger utsette vårt mannskap for risikoen å bli kapret av pirater i Adenbukten. Med mindre selskapet er eksplisitt forpliktet gjennom kontrakter til å seile gjennom dette området, vil vi fra i dag endre rutene på våre skip rundt Kapp det gode håp, sier konsernsjef Terje Storeng i Odfjell i en melding. Storeng sier de ekstra kostnadene ved å legge om rutene til skipene er høye, men at han venter kundenes støtte i tiltaket som skal sikre mannskap og skipenes last. – Flere kjemikalietankere har blitt kapret ved bruk av våpen. Selv om gislene så langt har sluppet unna relativt uskadde, vet vi ikke om dette vil være tilfellet i tiden som kommer, sier Storeng. Konsernsjefen er frustrert over at regjeringen og myndighetene ikke har gjort nok i forhold til piratvirksomheten i Adenbukte, og mener foreløpige tiltak ikke ser ut til å kunne hindre en situasjon som nå kan best beskrives som hensynsløs. Odfjell SE vil fortsette å seile gjennom Adenbukten så snart effektive systemer for å hindre piratangrep er på plass.

Piratfakta fra Dagbladet:

Den demokratiske republikk Somalia er en stat på Afrikas horn. Somalias kyst er omtrent 1500 nautiske mil. Piratvirksomhet langs Somalias lange, ukontrollerte kyst mot Indiahavet og Adenbukten har truet skipsfart i Adenbukten siden borgerkrigen brøt ut i Somalia tidlig på 90-tallet. Til å begynne med var målet å skremme utenlandske fiskebåter fra å utarme Somalias maritime ressurser. Etter hvert har piratvirksomheten vokst til en stor og svært godt organisert industri. I 1998 økte virksomheten betydelig. I oktober ba FNs sikkerhetsråd om at land med skip i området setter inn militære styrker for å slå ned på piratvirksomheten. En rekke land har nå sendt militære styrker til farvannet. Norge står sammen med andre skipsfartsnasjoner bak FNs Sikkehetsrådsresolusjon 1816. 1816-resolusjonen gir de internasjonale marinestrykene anledning til å gå inn i Somalias farvann for å beskytte skip. Farvannet i Adenbukten er en viktig rute for skipstrafikken til og fra Suez-kanalen, der anslagsvis 30 prosent av verdens skipslaster med olje passerer. Somalia har en svak styresmakt som gjør det vanskelig for myndighetene å gjøre noe med piratene selv. Suez-kanalen og Adenbukten har i overkant av 20 000 skipspasseringer årlig. Av disse vil om lag 1000 være norsk-kontrollerte skip. Syv norske skip har til nå blitt angrepet, men ingen har blitt kapret. FN anslår at somaliske sjørøvere så langt i år (2008) har plyndret til seg 80 millioner pund eller nærmere 831 millioner kroner i løsepenger.

Deltar på operasjon Atalanta

Forsvarsminister Anne-Grethe Strøm-Erichsen kunne under en pressekonferanse fortelle at Norge skal bidra med en fregatt i EU-operasjonen Atalanta utenfor kysten av Somalia.

Av Bjørnar Kjersem Olsen, Forsvarets mediesenter

 

1. august i år vil KNM Fridtjof Nansen og et mannskap på ca 150 personer delta på operasjon Atalanta i Somalia. Målet for operasjonen er å bekjempe den voksende piratvirksomheten i området, og sikre skipstrafikken utenfor kysten av Somalia. – Rammene rundt operasjonen baseres på flere vedtak i FNs sikkerhetsråd, og vi har derfor besluttet å delta, sa forsvarsminister Strøm-Erichsen under en pressekonferanse i Forsvarsdepartementet.  Tilstede på pressekonferansen var også næringsminister Sylvia Brustad. Hun hadde følgende kommentar til beslutningen:

 

– Det befinner seg til enhver tid tre til fem norske skip i området. Totalt sett passerer rundt 20 000 skip i området, derav tusen norske. Det kan ikke være slik at det er utrygt for norske skip og deres mannskaper å seile i området, derfor er det viktig at Norge deltar i denne operasjonen.

 

 

Blogglisten

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s