Jeg vil ikke ha mer SPAM nå !

spam

Ja, jeg er møkklei av spam – i mail, i wordpress og i postkassen ! – hver dag, hver uke, hele året rundt. Har jeg beskyttelse – jada, i bøtter og spann. Men helt sikkert ikke rette typen. This is the final warning, dear Spammer ! Neste gang kommer jeg og tar deg og da skal jeg vise deg hva jeg kan gjøre med en boks med skinke !

Jeg begriper faktisk ikke hensikten – mye av dagens spam blir jo stoppet på veien, og man skal vel ha god inntjening eller tålmodighet for å orke å drive med dette. Kanskje det er noen som fremdeles ikke vet hva SPAM er ? Eller skjønner at det er mulig å la være å kjøpe ? Ikke vet jeg -lei er jeg av det uansett.

Slik kjenner du igjen SPAM når du møter det:

Søppelpost brukes som betegnelse på uønsket reklame og annen masseutsendt informasjon som ikke er godkjent av mottakeren. Selv om begrepet hovedsakelig brukes om uønsket masseutsendt epost, omfatter det også masseutsendelser på diskusjonsfora (USENET, webforum, blogger, wiki), lynmeldingstjenester (irc, jabber, msn) og sms. Historien om søppelpost strekker seg helt tilbake til opprinnelsen av dagens internett. En av hendelsene som regnes som opprinnelsen til problemet søppelpost er en melding av advokatfirmaet Canter and Siegel fra 1994. Denne meldingen ble postet til alle diskusjonsgruppene på USENET, og averterte for et lotteri hvor de delte ut et såkalt grønt kort, som gir arbeidstillatelse i USA. Meldingen ble raskt karakterisert som spam, og selskapet fikk mange reaksjoner fra sinte USENET-brukere.[2] Det finnes imidlertid enda tidligere eksempler på uønsket reklame via epost. I 1978 sendte Digital Equipment Corporation (DEC) ut en epost for å reklamere for en demonstrasjon av deres nye datasystemer. Meldingen ble forsøkt sendt ut til alle som hadde epost via ARPANET, forgjengeren til dagens internett.

Mange spammere tjener store penger, ettersom søppelpost gjennom årene har utviklet seg til en millionindustri. E-post er gratis å sende, og dermed har avsenderen ingenting å tape. Så selv om inntjeningen på reklame sendt som søppelpost er ekstremt lav i forholdet til antall e-poster som blir sendt, er volumet såpass stort og kostnadene så lave at det kan lønne seg.

Selv om det er billig å sende søppelpost, er kostnadene for samfunnet formidable. I 2004 anslo en amerikansk undersøkelse at kostnaden bare i USA var på omkring 21.58 milliarder amerikanske dollar. De enorme mengdene med data som søppelpost utgjør, krever økt kapasitet i nettet og på tjenermaskinene, samt mer tid til vedlikehold og bekjempelse av problemet. I tillegg kommer kostnad i form av tapt produktivitet og tiden det tar å filtrere bort søppelpost for den enkelte mottaker. Kostnaden for alt dette bæres av forbrukerne og tilbydere av tjenester og nettverk.

Den engelske betegnelsen spam kommer av et matvareprodukt. «Spiced ham» (krydret skinke) har ingen sammenheng med useriøs epost å gjøre. Spam er billig, og ble sett på som fattigmannskost, og har hatt et noe frynsete rykte, og spam er brukt i nedsettende betydning.

no_spam

Spam er også en Monty Python-sketsj, der en gjeng med sultne vikinger sitter rundt et bord og roper «spam, spam, spam!». De vil ha krydret skinke, og ropene overdøver alt annet. Monty Python har også flere sketsjer hvor spam er med i en eller annen sammenheng – for eksempel er SPAM med i tittelen på live-showet til Monty Pythons Spamalot.

Historien om SPAM
Hormel utviklet USAs første hermetiske skinke (»Hormel Flavor-Sealed Ham») i 1926. Elleve år senere utviklet selskapet sitt første kjøttprodukt som ikke trengte å oppbevares kaldt (opphakket griseskulder og kjøttmiks) – «Hormel Spiced Ham». For å markedsføre produktet bedre fikk det etter hvert det – antatt – mer fengende navnet SPAM. En amerikansk legende var født…

Fra og med 1937 ble SPAM profilert i store reklamekampanjer, og i 1940 slo selskapet til med en reklame-jingle hvor teksten «SPAM SPAM SPAM SPAM/ Hormel’s new miracle meat in a can/ Tastes fine, saves time./ If you want something grand,/ Ask for SPAM!» ble sunget til refrenget av «My Bonny Lies Over The Ocean». Tonen for nåtidens ofte meningsløse spam ble muligens lagt allerede da?

SPAM har faktisk spilt en stor rolle i USAs krigsmat-historie. Kjøttproduktet var proviant for USAs militære under den andre verdenskrig og var populært blant USAs befolkning siden det ikke ble underlagt rasjonering. SPAM-legenden sier endog at Nikita Krushchev krediterte SPAM for at den russiske hær overlevde under samme krig!

Siden den tid har SPAM holdt seg på markedet, blant annet med lansering av krydrede og «lett»-versjoner.

Men en gjenganger som SPAM – som av mange blir sett på som noe man ikke innrømmer at man spiser, grunnet spøk om innholdet og karakteristikk som «fattigmannsmat» – kunne selvsagt ikke humoristene i britiske Monty Pythons Flyvende Sirkus holde seg unna:

En sketsj om SPAM, som foregår på Green Midget Cafe i Bromley, England med en gjeng norske vikinger i sentrale roller, så dagens lys. Sketsjens bisarre humor og dialog resulterte i et nytt uttrykk i data-verdenen – spam.

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s