Atv(All-terrain Vehicle)

4hjuliing-og-audi-0081

 

Det er ingen kjøretøy i verden du blir så møkkete av som å kjøre ATV. 4-hjulingen som er et leketøy både for far og sønn om dagen. Nå er den endelig tatt ut. Vasket, oljet og smørt. Tipp topp stand med unntak av et billig batteri jeg må gå til anskaffelse av på Biltema iløpet av uka. Vasket med både såpe, skuremiddel og poleringsvoks. Dette er en Artic Cat DVX 400 2005 modell – 169 kilo – 4-takter som gjør ca 50 hester. 120 km/time er ingen problemer. Må ha gode dekk på vinterstid, da akselerasjonen er kraftfull. Dette er leketøy som krever at du kan kjøre motorsykkel(jfr. clutch og gir, samt tommel-gass).

 

4hjuliing-og-audi-004

 

 Hva bruker man egentlig en sånn doning til ? Vel, i de dager da denne ble kjøpt, ble den brukt mye til kjøring i skog og mark – både som trening og som fremkomstmiddel. Nå er reglene og politiovervåkningen så stor, og bøtene såpass at det ikke lenger er hensiktsmessig å kjøre i utmark.  Man kan selvfølgelig kjøre den på egen innmark og lukkede baner, og den er heller ikke skiltet – så på veien får man ikke kjørt den. Denne i sammen med 450 cc sykler er racingmaskiner som kan – med riktig tilleggsutstyr kjøres i løp. Denne er ikke brukt til det, da er det er langt mer krevende enn man skulle tro å løpskjøre en slik maskin. Iallefall om man ønsker å hevde seg. Det har i flere år vært et miljø i Lier for kjøring med ATV, fremdeles er det noe – men selve det organiserte treningsopplegget som var på Meren, er nå slutt. Årsaken skyldes naboklager, støy, kommunale vedtak og at en større treningsbane for motorsport er anlagt et annet sted i Lier. Den største bruken denne maskinen har blitt brukt til, er vinterstid å dra barna opp fra akebaken, når trøtte bein ikke lenger synes det var så morsomt å gå i snøen. Ungene synes ofte det er kjekkere å kjøre opp, enn å ake ned. Atv kan jo deles inn i langt flere kategorier enn denne typen – vi har 4-hjulsdrevne maskiner som ofte blir registrerte som landbruksmaskiner og brukes for å ferdes rundt etter sauer, sjekke skogen eller snømåking.

750cc_atv 

Disse er jo hensiktsmessig, mye større – priser fra rundt kr. 85.000 og oppover. Bensindrevne med 4-hjulstrekk kommer de seg fram hvor det skal være. Er maskinene store nok maskinmessig og ikke minst tunge nok – er det mulig med riktig pigging på dekk – å drive større snømåking/brøyting. Disse drar jo også godt om man ønsker å ha tilhenger eller passasjer med seg. Skal man virkelig ha det moro, skaff deg noen øde skogsveier av grus hvor du er sikker på du kan breisladde rundt hver eneste sving – ta på deg godt med beskyttelse både på armer, bein og kropp – glem aldri hjelm og gi bånn gass. Mer moro enn dette er det ikke mulig å få det. Det er ikke en 2-hjuling som holder følge uten Ullevålseter og slike. Nye dekk til en 4-hjuling koster ca. 8000 og varer i 5-6 sesonger om man har et vinter og et sommersett. Jeg har drevet med skrupigger noen år, noe som jo er enklere og rimeligere – men gir langtifra så godt grep som om man har ferdigpiggede hjul. For lange skrupigger gir også dårlig resultat i form av flate hjul og lekkasjer. Det gjør du bare en gang. Sikkerhetsutstyr finnes både til sykkelen og deg selv. Armering under sykkelen er viktig, da det slår god nedi om man ikke er forsiktig. Man kan justere dempingen, noe som hjelper mye, med da mister man også andre fordeler. Gode offroad-sko er et must, og brynje under kjøregenser/jakken er et must. Ramler du av sykkel i skogen er det utrolig mange spisse gjenstander man kan treffe.

  

yamaha-atv

 

Skal man virkelig ha det moro, skaff deg noen øde skogsveier av grus hvor du er sikker på du kan breisladde rundt hver eneste sving – ta på deg godt med beskyttelse både på armer, bein og kropp – glem aldri hjelm og gi bånn gass. Mer moro enn dette er det ikke mulig å få det. Det er ikke en 2-hjuling som holder følge uten Ullevålseter og slike. 4 nye dekk til en 4-hjuling koster ca. 8000 og varer i 5-6 sesonger om man har et vinter og et sommersett. Jeg har drevet med skrupigger noen år, noe som jo er enklere og rimeligere – men gir langtifra så godt grep som om man har ferdigpiggede hjul. For lange skrupigger gir også dårlig resultat i form av flate hjul og lekkasjer. Det gjør du bare en gang. Sikkerhetsutstyr finnes både til sykkelen og deg selv. Armering under sykkelen er viktig, da det slår god nedi om man ikke er forsiktig. Man kan justere dempingen, noe som hjelper mye, med da mister man også andre fordeler. Gode offroad-sko er et must, og brynje under kjøregenser/jakken er et must. Ramler du av sykkel i skogen er det utrolig mange spisse gjenstander man kan treffe.  Dette gjør man bare om man har kjørt ei stund- kjøring på bane er utrolig morsomt og krever smidighet og utholdenhet. Man skal gi gass med tommelen, noe som krever en smidighet med hensyn til hvor langt du kan bevege deg på sykkelen. Hemmeligheten er vektfordeling hele veien, en følsom gass og at man tør bruke kreftene som kan tas ut av sykkelen. Moro, men utrolig smertefullt når det ikke går så godt.

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Aktuelt. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s