Hvorfor så vanskelig å finne positive kjærlighetssanger ?

Hvorfor er det lettere å finne triste, sinte og vemodige kjærlighetssanger enn positive, optimistiske og rørende?I slutten av mai skal en særdeles musikkinteressert god venn av meg gifte seg med sin skjønne utkårede, og jeg er en av sikkert flere som er satt i sving med å finne passende musikk til arrangementet. Det kan kanskje ikke synes som verdens største utfordring, men ettersom gjestelisten blant annet består av en bråte musikknerder og musikere er det ikke bare å slenge på en cd med \»Absolute Most Romantic Love Ballads\» eller lignende. Nei, dette er alvorlige saker, og det er fort gjort å trå feil. Det mange oppfatter som positive kjærlighetssanger viser seg nemlig å være det helt motsatte dersom man tar seg bryet med å lytte litt nøyere på teksten. Jeg slutter for eksempel aldri å forbause meg over at folk plukker ut Every Breath You Takeav The Police til romantiske anledninger. At noen greier å se noe romantisk i Stings småsadistiske stalker-tekst (forfølgelsesvanvidd?) er utenfor min fatteevne. Å bruke bånntriste viser som Dolly Partons \«I Will Always Love You (tekstutdrag: \»cause we both know that I\’m not what you need\») er heller ikke så smart uansett om den framføres i Whitney Houstons følelsesløse remjeversjon eller av komponisten selv. Det samme er for så vidt tilfellet med I Can\’t Stop Loving You og Always on my Mindsom enkelte også innbiller seg er kjærlighetskomposisjoner av romantisk tilsnitt. Sangene er riktignok fantastiske, men hører nok heller hjemme på en liste over de aller tristeste sangene.

 

Skrevet av:

NAVN: Øyvind Berekvam
FØDT: 1977, Stavanger
BOSTED: Stavanger
YRKE: Journalist i Stavanger Aftenblad. Har tidligere jobbet i Studentavisa Hugin, Sandnesposten og Rogalands Avis.

Jeg holdt forresten på å gå i baret selv da jeg satte sammen listen du finner nederst i denne bloggen. Tift Merrits (se bilde) Keep You Happy var med, og jeg har lenge innbilt meg at det er en nydelig og positiv liten vise. Nydelig er den fortsatt, men tekstlinjer som \»Night is a gypsy who tells me he will never stay/Miles are like heart beats, I know them as they fly away\» kan ikke i beste mening tolkes positivt. Jeg ble sjarmert i senk av Merritt da jeg intervjuet henne under Norwegian Wood i fjor, og uansett om sangen ikke hører hjemme i denne sammenhengen er hun absolutt verdt å sjekke ut, for eksempel gjennom denne lille Spotify-listen.

Med dette som utgangspunkt viser det seg at det å oppdrive positive kjærlighetssanger er en vanskeligere oppgave enn først antatt. Arbeidsbeskrivelsen fra min kamerat var å finne \»positive, rørende, fine og rolige\» sanger. Kanskje også noen som kunne påkalle litt grining. Nemlig. Hvorfor er det sånn at det er så mange flere triste, bitre og negative sanger om kjærlighet der ute enn det motsatte? En venninne av meg hadde følgende svar på dette: \»Fordi folk liker å ha det drit. Da kjenner de at de lever\». Jeg er ikke sikker på om jeg deler den oppfatningen 100 prosent, men jeg tror nok at en liste over min 100 favorittsanger ville inneholdt en del flere triste viser enn overstadig positive sanger. Tre av mine topp fem album er for eksempel \»Blood on the tracks\», \»The Boatman\’s Call\» og \»Tunnel of Love\» og på de tre er det som kjent ikke mye håp å hente i forhold til den store kjærligheten.

Med tanke på
mitt eget til tider kaotiske kjærlighetsliv skal jeg på ingen måte påstå å ha stor kompetanse på området. Men, med god hjelp (dere vet hvem dere er), har jeg satt sammen en ganske omfattende spilleliste med positive kjærlighetssanger på Spotify. (Spotify-nybegynnere bør lese denne tidligere bloggen først). Her har ikke målet på noen som helst måte vært å være musikkpolitisk korrekt. Derfor er svisker fra både Bangles, Secret Garden, Jack Johnson, Queen, Jason Mraz og Bette Midler representert, sammen med sanger som er på grensen til å være guilty pleasures (\»Silly Love Songs\» anyone?).

De av dere som bruker Spotify inviteres som vanlig til å legge til sanger på listen. Sangene må altså fortrinnsvis være \»positive, rørende, fine og helst rolige\». Jeg stiller imidlertid en absolutt forutsetning: Bryan Adams er forbudt. Et sted må grensen tross alt gå. Her er min liste:

De ti beste positive kjærlighetssangene:

10. Happy Together – The Turtles
– Euforisk poplykke kombinert med deilig klissete tekstlinjer som \»I can\’t see me lovin\’ nobody but you for all my life. When you\’re with me, baby the skies\’ll be blue\» gjør denne til bankers på listen.

9.  Maybe I\’m Amazed – Paul McCartney
– Macca har stått bak mange avsindig vakre sanger i karrieren. Han har imidlertid sjelden hørtes så inderlig ut som han gjør i denne hyllesten til Linda. Klassisk tekstlinje: \»Maybe I\’m amazed at the way you love me all the time\». The Faces har for øvrig også en vanvittig bra versjon av denne sangen. Verdt å sjekke ut.

8. Unchained Melody – The Righteous Brothers.
– Vanskelig å komme utenom denne. Vanskelig å komme på noe fornuftig nytt å skrive om den også.

7. How Sweet it is (to be loved by you) – Marvin Gaye
– Nok en klassiker man ikke kan komme utenom i denne sjangeren.

6. Caravan of Love – The Housemartins
– Dette er vel strengt tatt en religiøs tekst i Isley-Jasper-Isleys originalversjon. Det bryr ikke jeg meg om. Jeg ble forelsket i The Housemartins-versjonen i 1986 og forbeholder meg retten til å tolke den slik jeg vil. Nydelig er den uansett.

5. Stand By Me – Ben E. King
– Jeg har litt problemer med å bestemme meg for om jeg foretrekker denne versjonen foran John Lennons noe råere versjon. Lennons versjon høres noe mer desperat ut mens originalversjonen er noe mer avslappet og konstaterende. Klassisk linje:  \»No I won\’t be afraid, no I won\’t be afraid/Just as long as you stand, stand by me\».

4. If I Needed You – Townes van Zandt
– Jeg synes oppriktig synd på de som fremdeles ikke har oppdaget Townes. Det er vanskelig å plukke bare én av de mange fantastiske sangene hans, men jeg har alltid vært svak for denne enkle og ektefølte lille balladen. \»In the night forlorn the morning\’s born and the morning shines with the lights of love\». Stort. (http://open.spotify.com/user/gaiman77/playlist/2smHrhECbC4cktsEOfKa4z Her er en Spotify-liste med flere godbiter).

3. Straight to You – Nick Cave & the Bad Seeds
– Nick Cave behersker virkelig kunsten å lage kjærlighetsballader. Dette er en av hans sterkeste. Den kan tolkes på flere vis, men jeg leser den som en beskrivelse av vanvittige opp- og nedturer i et forhold. Hovedpersonen har imidlertid ikke gitt opp og sverger at han kommer løpende tilbake. Gang etter gang. \»Well now sorrow, it comes a-stealing. And I\’ll cry, girl, but I\’ll come a-running. Straight to you\».

2. Make You Feel My Love – Bob Dylan
– En av de vakreste kjærlighetssangene fra Dylans side. Dylan har flere ganger brukt sangene sine til å rakke ned på tidligere elskere, men har like mange ganger brukt geniet sitt til å hylle kjærligheten. Den er et av de få positive avbrekkene på det dystre \»Time out of Mind\»-albumet. Nesten utrolig å tenke seg at dette er samme artisten som glefset ut bitterheter som \»Idiot Wind\», \»Don\’t Think Twice, it\’s all right\» og \»It ain\’t me, babe\»

1. Love – John Lennon
– Mange glemmer denne perlen når Lennons beste skal oppsummeres. Ved siden av \»Across the Universe\» og \»Because\» synes jeg dette er det aller vakreste han skapte.

Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Hvorfor så vanskelig å finne positive kjærlighetssanger ?

  1. I recently liked to express I truly appreciate an individual’s way with words-at all. It is good to check out someone whom posesses a knowledge of sentence structure and thus punctuation on-line. Let me tell others about Hvorfor så vanskelig å finne positive kjærlighetssanger ? | Sunde 2013 – En blogg uten retning. Thank you!

  2. Hi, I check your blog like every week. Your writing style is
    awesome, keep doing what you’re doing!

Legg igjen en kommentar

