Hvorfor undres jeg ikke mer ?

Jeg forundres over at jeg ikke forundres mer enn jeg gjør. Jeg har vært på Twitter for å etterlyse forslag til gode aviser jeg bør lese. Morgenbladet går igjen. Jeg spretter fingrene på tastaturet for å finne www.morgenbladet.no . Skummer lett gjennom for å finne hvordan saker er organisert. Det går greit. Ser på oppbygningen og bestemmer meg for å lese 5 vilkårlige artikler uten å være fordomsfull.

Det er da det slår meg. Hvorfor forundres ikke jeg av alt det som journalistene i Morgenbladet gjør ? Hvordan klarer de å mobilisere interesse for så mange temaer, debatter og hendelser i samfunnet. Jeg øver meg hver eneste dag på å bli en samfunnsengasjert person som er opptatt av å lære og bli klokere. Det er ren og skjær motivasjon. Men jeg faller gjennom så det griner.  La meg gi deg noen eksempler:

Lukas Moodysson er denne påsken premiereklar med sin første engelskspråklige spillefilm, Mammut.

Psykologyrket har den siste tiden blitt diskutert i Morgenbladet. I en artikkel om manglende psykologdekning i kommunehelsetjenesten, blir ulike virkemidler foreslått som løsning. Som kommende psykologer synes vi også det er viktig at våre tjenester skal være lett tilgjengelige, og at det å få psykologer inn i førstelinjetjenesten kan være et viktig tiltak for å redusere omfanget av psykiske helseplager i befolkningen.

Maria Junttila Sammut er ikke begeistret for min kronikk om den konservative dreiningen innenfor Den katolske kirke. Jeg nøyer meg med noen korte merknader til MF-stipendiatens syn. Det følgende berører også saker som andre debattanter har tatt opp.

Så tenker jeg plutselig – hvem i all verden er det som leser slikt ? Jeg tar av meg hatten for den forundring mange viser for nye og ukjente temaer. Og skulle ønsket jeg tok meg tid og interesse nok til å utvide min horisont på denne måten. Det kunne hendt jeg ikke hadde tatt skade av å lese om den konservative dreiningen innenfor den katolske kirken. Hva leser jeg om ? Det som interesserer meg, kan jeg si. Men vet jo at dette ofte går litt på autopilot. Det er ikke alltid jeg føler meg like mottakelig for ny informasjon, men klarer å forundre meg over at jeg ikke i langt større grad griper nye temaer, enn det jeg gjør. Nå kan det jo være at dette er for spesielt interesserte – og at jeg bare skal interessere meg for og forundres over de tingene som står mitt hjerte nærmest. Men er det nok til å bli klokere ? Neppe, tenker jeg. Jeg må nok utvide – se og lese saker jeg ikke vet noe om. Da lærer jeg kanskje noe jeg ikke kunne før. Og det er jo det jeg vil, tror jeg.

Hvorfor klarer ikke jeg å interessere meg for bilmotoren, eller snekring, maling, teknikk, de forskjellige kornsortene i Norge, Birkebeineren eller Kristelig Folkeparti ? Jeg kunne jo lest om det, selv om jeg ikke har planer om å bli bilmekaniker. Hadde jeg lært noe ? Utvilsomt ! Hadde jeg hatt nytte av det ? Ja, kanskje noen få ganger i året hadde det vært greit å visst hvor dynamoen på bilen var.

Vel , jeg forsøker videre. Sette seg små mål for hva man skrive om på bloggen hjelper mye. Imorgen tenker jeg å lære mer om fotografering. Årsaken er enkel. 60% av bildene jeg tar skjønner jeg ikke hvorfor blir som de blir. Veldig mange bilder blir dårlige og med et såpass avansert kamera som jeg har, burde jeg nok startet med å lese bruksanvisningen – men også forsøke å forstå hva det å ta bilder egentlig går ut på. Hvitebalanse skal jeg lese mer om imorgen. Litt usikker du også nå, tenker jeg. Men i morgen kommer forklaringen, og en kort brukervennlig forklaring på hvordan kameraet skal stå innstilt for å få gode bilder.

nikond3_22511d

Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

