Ta signalene Viking – før det er for sent !

Viking – beste laget i Norge og iallefall i Stavanger(nå på Gausel/Hinna). Hvordan er det mulig å tape en kamp som mot Fredrikstad ? Til og med Myhre – vår sagnomsuste keeper var ute med trylleformelen, nemlig å få Wehrman sur under kampen. Jeg begriper ikke at det er mulig, det er ikke det minste rart at gamle Viking-legender rasler med sablene i Stavanger, henviser til kjedeling fotball. Aftenbladet summerer de siste kampene som nesten sjanseløse og ikke et Viking-lag verdig.  Ødegård nærmer seg storform, frelseren Ljeh kommer snart – slik har historiene versert i flere uker. Jeg lurer på når det skjer. Vikings posisjon i distriktet har alltid vært urokkelig. Om du kommer fra Randaberg, Sandnes, Sola, Rennesøy, Stavanger, eller Egersund for den saks skyld, er favorittklubben som regel Viking. Ikke bare fordi tradisjonene er lange og stolte, men også fordi det har med lokal forankring, geografisk tilhørighet og en følelse av identitet å gjøre. Nå er det på ingen måte krise eller total fiasko over Vikings poengfangst etter fire serierunder. Fem poeng og midt på tabellen er omtrent i den gata de fleste spådde på forhånd. I så måte blir det feil å opptre som overrasket. Det er måten Viking opptrer og oppfører seg på som er urovekkende. At laget bare har produsert fire målsjanser på to kamper. Og knapt løsnet skudd på mål siden 1-1-scoringen mot Lillestrøm søndag 22. mars. Det er tre kamper og 25 dager siden.

viking-brems_91767d1

 

 

«Se betenkt ut ?» Det hadde jaggu meg jeg også gjort !

 

 

 

 

 

Da snakker vi ikke om tilfeldigheter. Det minner mer om et mønster. I gårsdagens Aftenblad utbasunerte Alf-Kåre Tveit og Gunnar Aase stor frustrasjon og skepsis over måten Viking spiller fotball på. Aase kan sågar ikke forstå at folk skal fortsette å gå på stadion når laget spiller slik. Når gamle helter roper så høyt, er det verdt å lytte. Fordi det handler om klubbens egne. De med mørkeblått hjerte. Da Viking tok i bruk sitt nye stadion 1. mai 2004, eksploderte publikumsinteressen. På gamle Stavanger stadion var snittet rundt 6000 tilskuere. Klubbens omsetning var på drøye 30 millioner kroner. Viking nøt godt av nyhetens interesse og bedre fasiliteter de første årene i ny storstue. De neste årene steg interessen jevnt og trutt, godt hjulpet av sterke følelser og samholdet som oppsto da laget holdt på å rykke ned i 2006. For så å ta bronse sesongen etter. I fjor solgte Viking 12.000 sesongkort. Omsetningen på 120 millioner er fire ganger så høy som da de forlot Eiganes. Selv om det sportslige produktet ikke er i nærheten av samme kurve, viser tallene at folket har tro på Viking. Og at de er villige til å betale. Enn så lenge. For det kan ikke tolkes som annet enn gryende mangel på tillit når Viking bare selger drøye 9000 sesongkort til årets sesong. Og at murringen er så høy allerede. I klartekst betyr det at fansen ikke føler de får det de betaler for. At det lekes med tilliten de har utvist de siste fem årene. Viking er og blir en stor klubb i norsk målestokk. Som har alle forutsetninger for å være blant de beste. Da skal de også oppføre seg som det. Men først må Uwe Rösler skjønne at både han og Viking faktisk driver i underholdningsbransjen.

Og at det medfører å løpe risiko. Både borte og hjemme.

Jeg er overbevist om at Røsler er rett mann for jobben, men nå må man sette seg ned å gjøre noe dramatisk i form av spillerkjøp, evaluering av spillergruppen, diskusjon av spillestil og fremprovosere en innsats verdig et Viking-lag. Kan det virkelig være at de er så dårlige, eller ligger det på innsats, trening, strategi og motivasjon ?

ADVARER: Det kan ikke tolkes som annet enn gryende mangel på tillit når Viking bare selger drøye 9000 sesongkort til årets sesong. Og at murringen er så høy allerede, skriver sportsleder i Aftenbladet, Stig Nilssen, i en kommentar. ( Foto: Lars Idar Waage )

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s