10 trinn`s fotografi-guide for dummies

stale-hovedbilde-med-caps12Tips for god fotografering har jeg vært på jakt etter lenge. Nå har jeg surfet nettet på jakt etter noen gode regler jeg kan forholde meg til å ikke minst huske når situasjonen oppstår. Det er masse å velge i, og det er viktig å skille mellom om du bruker speilreflekskamera eller digitalt kamera.

Uansett tror jeg to ting er viktig – på et speilreflekskamera, bør du konsentrere deg mye om ISO, Blenderåpning og lukkertid.

Har du et digitalt kamera, kan det meste stå på «Auto», og da tror jeg det er hensiktsmessig å lære mer om hva de forskjellige knappene betyr. Å ta bilder, blir det samme uansett hva du gjør – hvordan plasserer du deg i forhold til motivet, skal eksempelvis personen du tar bilder av, plasseres midt i bildet ?

Er det vits i å ha med alt annet på bildet, er du nær nok – for nær osv. Det er litt å huske på, men det finnes 4-5 hovedprinsipper – og kan du disse blir bildene vesentlig mye mer levende og interessant.

Jeg har nettopp ryddet i egen billedbase, og det er jaggu meg ikke mange bilder som er interessante over tid. Vi har vel tatt noen tusen bilder av 5-åringen vår, vi synes jo alle er like flotte – da motivet er så flott !

Men det er åpenbart at de fleste bildene ikke vil ha den samme interessen for andre fremover i tid. De er livløse, de er «flate» og mangler dybde. Det skal jeg bli bedre på fremover. 

Utifra gode fotografers råd – er det følgende hovedelementer som er viktige:

1. Forenkling av motivet – På bildet til venstre  skulle trevirket foran virke som en ramme rundt bygget, men det blir mye rot. Det andre bildet er mye roligere og man får med seg det lokale livet på elven i tillegg. Les mer

venezia-rot

venezia-rolig

bildet til venstre har vi tatt altfor mye med. og solsikkene forsvinner nesten i bildet. I bildet til høyre derimot, blir hovedmotivet skilt ut fra resten av

omgivelsene med mange forstyrrende elementer. Samtidig har vi fått fram mange interessante detaljer i blomsten.

solsikke-enkelsolsikke-nc3a6r

Balanse

Å skape en balanse i bildet er et godt poeng. På bildet til venstre er det mye fjell og sort, på det til høyre er fjellet mindre fremhevet

 og det er bedre balanse i bildet. Les mer

dominant-fjellikke-dominant-fjell

Plassering av motivet

Dette synes jeg er det beste tipset så langt. Plassèr motivet ditt på en av de 4 prikkene – dette er bare en forenklet utgave av Det Gylne Snitt.

Regelen går ut på å dele bildet i tre like store deler både horisontalt og vertikalt. Dette er gjort av praktiske hensyn,

da det er lettere å dele inn bildet i hht dette i stedet for Det gylne Snitt. Les mer

ill_golden_mean

img_ro_thirds_02_b_mlinjeimg_ro_thirds_02_a_mlinje

Perspektiv og dybde

Bilde til venstre er en klassiker, men viser ikke hvor stor båten er. Man gjør også bildet mer interessant ved å sette størrelsen i perspektiv. Les mer

bat-1bat-2

Innramming av motivet

På det første bildet under ønsket vi å fremheve de vakre spirene på en katedral i Praha, og valgte derfor å bruke noen søyler i toppen av klokketårnet som innramming.

Disse valgte vi så å være godt synlige, slik at de forteller at vi betrakter spirene fra en bygning i samme høyde.På bildet til høyre over, skulle vi fotografere noen turistbåter i Tyrkia.

Men den blå sjøen ble en litt kjedelig flate som vi ønsket å bryte litt opp. Samtidig ville vi tilføre noe som skapte dybde i bildet. Siden vi sto på en høyde, brukte vi så den grønne vegetasjonen i skråningen som en innramming – hvor både form og farge passet til bildet. les mer

innramming-1innramming-2

Dette er en fantastisk foto-side som du bare må lese gjennom – anbefaler du starter her: Lynkurs

Kameraets innstillinger kan du vel ? – det kunne ikke jeg og lærte masse ved å konsentrere meg om denne skiva her. Den er nesten lik på alle kameraer,

og symbolene betyr det samme på alle.

kamera__innstilling_247298h

Grunnfunksjonene på kameraet
De fleste kameraer som koster over 1.500 kroner har et lite hjul på toppen der du kan velge mellom en grønn innstilling P, Tv, Av og M. I tillegg er det ofte noen flere ferdige innstillinger for forskjellige situasjoner, som portrettfotografering, kveldsbilder og lignende.

Grønn innstilling: Dette er full automatikk, og er den perfekte «pek og klikk» innstillingen. Du trenger ingen forkunnskaper for å bruke denne innstillingen.

P (program): Her velger kameraet lukkertid og blenderåpning som på grønn innstilling, men du har selv kontroll over ting som blitz og ISO-verdi. Du kan også justere de fleste andre avanserte innstillinger i kameraet som den grønne innstillingen gjør at kameraet tar seg av selv.

blenderprioritering): Setter du kameraet på Av, bestemmer du som fotograf hva som skal være blenderåpningen, mens kameraet selv da justerer lukkertiden basert på ditt valg av blender. Ved å bruke denne innstillingen kan du selv bestemme hvor mye dybdeskarphet som skal være i bildet.

Tv (lukkerprioritering): Velger du denne innstillingen, velger du selv lukkertiden, og kameraet justerer da selv blenderen basert på din lukkertid. På denne måten kan du selv bestemme i hvor stor grad du skal fryse bevegelser, eller eventuelt lage bilder med bevegelsesuskarphet.

M (manuell): Her justerer du både blender og lukkertid selv. Dette er en innstilling det kan være greit å holde seg unna med mindre du har svært gode kunnskaper om fotografering.

De andre innstillingene du har på hjulet, med portrettfotografi og lignende er bare forhåndsdefinerte innstillinger.

Også de viktige GRUNNPRINSIPPENE:

ISO: Dette er i kamerasammenheng en måleenhet for hvor lyssensitiv filmen eller bildebrikken i kameraet er. Jo høyere ISO-tall, jo mer lyssensitivt blir kameraet, og dermed trenger du mindre lys. Ulempen er at høyt ISO-tall betyr mer støy i bildene

Lukker: Dette er tiden filmen eller bildebrikken blir eksponert for lys. En lukkertid på ett sekund betyr at filmen/bildebrikken tar i mot og «lagrer» informasjon i ett sekund. Er lukkeren 1/60 av et sekund, tar bildebrikken i mot informasjon i 0,0166 sekunder. Jo kortere lukkertid en har, jo mer kan du «fryse» bevegelser.

Grunnprinsippet for et fotografi er at en film eller bildebrikke må motta tilstrekkelig mengde lys på rett måte. Bruker du høy ISO-verdi, trenger du mindre lys inn på filmen, noe som igjen betyr at du kan ha kortere lukkertid. En kortere lukkertid er en fordel i den forstand at det er lettere å holde kameraet stille slik at du får skarpere bilder. Beveger du kameraet mens kameraet tar bilde, blir bildet uskarpt.

Blender: Dette handler om hvor stor åpningen er mellom linsen og filmen/objektivet. En stor åpning betyr at mye lys slipper inn, mens en liten åpning betyr at lite lys slipper inn. Hvis mye lys slipper inn, kan du ha kortere lukkertid. Slipper lite lys inn på filmen/bildebrikken, må du naturlig nok ha lenger lukkertid for å totalt få inn den nødvendige mengden lys.

Fordelen med liten åpning (lite lys) er at en får god dybdeskarphet. Blender måles i tall fra typisk 1,4-22, høyt tall betyr liten åpning og bedre dybdeskarphet.

grilling-pagar-1

Fotografering handler i det store og hele om forholdet mellom ISO-verdien, blenderen og lukkertiden. Det vanskeligste som fotograf er alltid å ta bilder i dårlig lys. Er det lite lys i et rom, er det flere måter du kan løse dette på.

Den mest åpenbare løsningen er å bruke lenger lukkertid slik at filmen/bildebrikken eksponeres for lys over en lengre periode. På denne måten vil du få nok lys til at bildet kan bli brukbart, men samtidig er det nesten håpløst å holde et kamera helst stødig i mer enn 1/30 av et sekund, og hvis du har små bevegelser i hånda blir bildet uskarpt. Løsningen kan da være å bruke et stativ.

Les også litt alternative feriebilder, litt om å bruke og lese enkle bruksanvisninger om Photoshop og bilderedigering

Om du har plukket og trykket litt på det digitale kameraet ditt, dukker det opp noen navn som du kanskje ikke vet alt om:

Hvitbalanse

Denne funksjonen sørger for å justere fargegjengivelsen slik at du får riktige farger i bildet ditt selv om fargen på lyset forandrer seg. Dette betyr i praksis at du får riktige farger enten du fotografere utendørs eller i lampelys inne. Øyet vårt justerer seg slik hele tiden, så vi legger sjelden merke til at lys har forskjellig farge. I kameraet heter denne innstillingen hvitbalanse.
Tips: La hvitbalansen stå på «Auto» – det blir ofte det beste.

Lysfølsomhet

Kameraet kan velge passende lysfølsomhet ut fra om det er sterkt eller svakt lys i motivet ditt. Det kan også hende at du kan velge lysfølsomhet manuelt. Denne innstillingen heter ”ISO”.

Råd: La innstillingen for lysfølsomhet (”ISO”) stå på ”Auto”.

Bildeppløsning

Bildeoppløsning heter gjerne ”Resolution” i menyen, og fabrikkinnstillingen er ”full”. Full bildeoppløsning betyr ganske enkelt at du utnytter alle bildepunktene (pikslene) på bildesensoren. Hvis du stiller kameraet på redusert oppløsning, slår kameraet to eller fire piksler sammen til ett. Hvis kameraet dytt yter seks megapiksler (bildesensoren har seks millioner bildepunkter), vil redusert bildeoppløsning i praksis gjøre om kameraet ditt til et kamera med tre eller 1,5 megapiksler. Redusert oppløsning betyr i praksis plass til flere bilder på minnekortet, men det betyr også at bildene ikke kan forstørres like mye uten tap av skarphet når du skriver de ut.

Det er lett å blande sammen bildekvalitet (datakomprimering) og bildeoppløsning (effektive piksler). Se i bruksanvisningen hva disse innstillingen heter i menyen på kameraet ditt.

Råd: La alltid bildeoppløsning stå innstilt på ”full”.

Bildekvalitet

Det siste innebærer at bildene lagres i et filformatet som benevnes JPEG (uttales jåddpegg). JPEG er et filformat som komprimerer bildedataene slik at du får plass til flere bilder på minnekortet. Du har gjerne tre grader av komprimering, det vil si tre bildekvaliteter. De kan ha forskjellig benevnelse, men vi kan for enkelthets skyld beskrive de forskjellige bildekvalitetene som JPEG ”best”, JPEG ”middels” og JPEG ”dårligst”. Fabrikkinnstillingen er som regel JPEG ”middels”.

Jo lavere bildekvalitet du velger, jo mer blir bildedataene komprimert og jo flere bilder får du plass til.

Råd: Velg beste JPEG-kvalitet til du blir mer fortrolig med de forskjellige filformatene.

Synes du dette er interessant, har Japan Photo en glimrende skole hvor du også kan lese om blitz-bruk, pc-overføring, det å ta bilder, det å behandle bilder. Det trenger ikke være så vanskelig som mange tror, men det er vesentlig å kunne de grunnleggende sakene på kameraet og tipsene fra profesjonelle fotografer når det gjelder selve motivene og behandlingen av disse. Lykke til !

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Ett svar til 10 trinn`s fotografi-guide for dummies

  1. Tom sier:

    Takk for gode råd! Hjelper virkelig når man trenger en kjappinnføring! 🙂