To blog or not to blog ?

stale-hovedbilde-med-caps14Min tid som blogger har medført 269 artikler som jeg har skrevet, klippet og limt iløpet av  3 måneder – det skulle vel tilsi ca.89 pr. måned, fordelt på 30 dager er rundt 3 stk pr. dag. Jeg er super-produktiv. Og det er med en god følelse jeg kan konstatere å ha fått 130 kommentarer og hatt 12.100 besøkende totalt sett. Dette skulle utgjøre 135 personer pr. dag i gjennomsnitt.

Har jeg lært noe ? Jada, i massevis – det er mange artikler som krever research og gjennomlesning av hundrevis av sider med informasjon. Jeg har fått gode tilbakemeldinger, og funnet ut mange teknikker som gjør at man øker antall lesere.

I tillegg har jeg gjennomgått for meg selv hovedårsakene til at jeg skriver. Svaret blir mer og mer nyansert etter som tiden går. Antall lesere var viktigere i begynnelsen enn nå. Fokuset dreier seg mot at jeg blir mer og mer opptatt av sak, utforming og innhold – i større grad enn å linke mine artikler til store nettsteder for å oppnå  flere lesere.

Min politiske bevissthet er blitt mye større, dette er nok i hovedsak takket være Twitter – hvor mennesker med stor politisk kunnskap øser ut av sin klokskap og visdom.

blogging21

 

 

 

 

I tillegg har jeg nå fått endelig klarhet i alt som kreves for å oppnå en jevn strøm av lesere. Man må bruke verktøyene som er nødvendig for å spre budskapet til de stedene hvor leserne er. Dette kalles å pinge. Jeg arbeider i hovedsak fra en «låst» maskin, som hindrer de store nedlastingene for å få automatisert slike gjøremål.

 I tillegg blir jo utformingen av bloggen i henhold til wordpress-standard, men det er innholdet som teller, ikke fargene.

Jeg har lest hundrevis av blogger, og er fremdeles ørlite sjokkert over alderspennet og innholdet, som presenteres i mange blogger. Ren dagboks-blogg er forsåvidt greit, selv om jeg ikke skjønner tanken bak å blottlegge daglige trivielle aktiviteter for almennheten.

Tenåringsblogger er det massevis av, og har nok et eldre alderspenn enn selve tenårene. Sminke, festing, sex og usikkerhet, preger mange av disse. På den andre siden har vi de kunnskapsrike og rene politiske bloggene, som både er krevende å lese og kommentere.

Man lærer enormt av å lese blogger, de er – til forskjell fra aviser – blottet for god presseskikk, og er ofte både kyniske og dønn ærlige. Dette er forfriskende, og skrevet som en ren meningsytring uten omtanke for leserens eller den omtalte person/saks inntrykk.

BLOG

 

 

 

 

Ser vi nærmere på leserne – og spør seg hvem disse er, får man ikke noe klart svar. Jeg blogger ikke for noen grupperinger, men favner nok ikke om de yngste, og heller ikke de mest beleste. I mitt hode, finnes det nok noen gjengangere, mennesker som leser min blogg ofte.

Treffene jeg oppnår på mine artikler, har jeg stusset over mange ganger. Det er sjelden jeg treffer på de artiklene jeg selv tror skaper mange lesere. Som oftest er det de du har minst tro på. Helgene er preget av andre type lesere enn resten av uken. Twitter er desidert det stedet hvor markedsføring av en blogg er mest effektiv.

Twitter er på mange måter skapt for det – nettopp fordi de små meldingene som tillates publisert, må inneholde en lenke til lesbare og interessante nettsteder for ytterligere fordypninger.

Blogging er moro, uten at jeg er helt konfortabel med årsaken til dette. Det er noe spennende å leve med vissheten at mennesker leser det du skriver – spesielt når du – som denne artikkelen – virkelig skriver det som faller deg inn – ikke bare klipper og kopierer og henviser til noe andre har skrevet.

Det må du ofte gjøre, nettopp for å mene noe om det som skjer i samfunnet. Sponheim sa ja, men sa også nei – for å kunne mene noe om slike saker, må det henvises og det er god blogg-skikk å henvise til hvem og hvor artikkelen opprinnelig ble skapt.

Jeg har forsøkt meg på flere bloggsteder, dog endt opp med WordPress. Årsaken er enkel, lesergruppen er mer tilpasset det jeg ønsker å skrive om. Skal du blogge, vil jeg anbefale å lese nærmere på følgende steder:

WordPress (midt på siden velger du norsk bokmål)

Blogspot(En alternativ bloggleverandør)

Blogg.no(En alternativ bloggleverandør)

Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

4 svar til To blog or not to blog ?

  1. Hei Sunde! Jeg havnet tilfeldig innom bloggen din i min daglige tur i skogen av blogger. Jeg liker dette innlegget, det gir en fin beskrivelse av bloggverdenen og hvorfor blogger skiller seg fra annen «presse».

    Selv har jeg blogget i litt over fem år. Jeg har brukt Blogspot, Typepad og nå det overlegne WordPress (forøvrig publiserte jeg et nytt design laget fra bunn av denne helgen).

    Jeg skriver, i likhet med deg, ofte om det som faller meg inn. Ingen overordnet plan, ingen spesielle tema. Det sirkler naturlig nok mye rundt det jeg driver med til daglig: teknologi og PC/mobil — men også helt andre temaer, som synspunkter og tanker om alt fra aktuelle nyhetssaker eller observasjoner i hverdagen.

    I min tidlige bloggalder var jeg som de fleste andre veldig opptatt av antall lesere, og ble i stor grad «drevet» av det. I dag sjekker jeg det sjeldent eller aldri, og når jeg gjør det, noterer jeg det bare bak øret uten å tenke noe særlig over om kurven går opp eller ned. Totalt de siste månedene ser det ut til at jeg har en ganske stabil leserstrøm, mellom 150-190 unike hver dag.

    Jeg er ganske sikker på at jeg blogger først og fremst fordi jeg liker å skrive. En sen søndagskveld i et mørkt og forlatt rom med datamaskinen i fanget er paradis for meg. Du nevner spenningen som er knyttet til å publisere eget materiale — det kjenner jeg meg veldig igjen i, uten at jeg har tenkt på det slik før. Takk for det!

    Det er stor sjanse for at jeg svipper innom deg igjen. Inntil da, får du ha en videre god bloggeperiode!

    Mvh Pål Berge

  2. veronica365 sier:

    Du fikk fader meg til å bli blogg-avhengig og!! Bra innlegg, liker når Du skriver sånne innlegg 3 innlegg om dagen i snitt er møøøe! Jeg er ikke kritisk, bare imponert!! 🙂 Hadde jeg enda klart å lese ALT hadde jeg blitt vis jeg med!

  3. PAtrick sier:

    Hvorfor blogger du så mye? Jeg synes personlig at 3 poster om dagen blir litt mye å gå gjennom i min google reader… men det er bra skrevet mye av det du har her 🙂

    synes for tiden at sidebaren din er litt rotete. virker som om noen av de er et langt avsnitt i stedet for en liste. bare min mening…

  4. Stein Roar sier:

    Jeg har blitt bloggavhengig, var helt desperat i denne uken da jeg var uten nett i hele 5 dager. Mått oppsøke plasser med nett for å få min daglige dose 😉
    Bra artikkel, jeg er litt twinglyhore for å trekke lesere til bloggen min 🙂 mitt fokus er ikke bare at folk skal lese det jeg skriver, men de skal finne de Norske musikerne jeg skriver om.

    Vel man må stikke seg frem litt hvis man skal oppnå noe tenker jeg 😉

Legg igjen en kommentar

