Pondus er likere enn du tror !

Podus – sjefen over alle sjefer når det gjelder tegneserier. Ingen over og ingen ved siden. Jeg hadde en stund særdeles sans for Nemi, men Pondus er jo en helt annen sak. Mannfolk bør kjenne seg igjen i Pondus -le av det og i det hele tatt ta seg selv så lite seriøst at man våger seg utpå det å være universets mest heterofile mann(uten at dette går på bekostning av andre legninger).  Her kommer en klassiker som jeg kjenner meg igjen i 100%.

Min kjære frue, spør meg til stadighet om spørsmål som dette – vil at jeg skal mene noe om slike saker, og det er utrolig vanskelig å mene noe om eksempelvis gardiner, puter, farger, pyntegjenstander . …ja i det hele tatt. Hun er flink på slike saker, jeg er hverken flink eller dårlig – jeg må faktisk mobilisere interesse for å mene noe. Egentlig er jeg uinteressert. (Ja, jeg har bedt henne lese korrektur på dette) .  Man kunne tro at dette var noe normalt tenkende mennesker faktisk kunne få til – men ikke slike som meg og Pondus.

Det er med stor treffsikkerhet både jeg og de hjemme hos meg kan fastslå at Pondus utmerket godt kunne vært basert på slike som meg. Jeg er også sikker på at flere menn bør kjenne seg igjen.

pondus-sjef1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pondus har mange klassikere og er samfunnsengasjert på sin måte. Å opprettholde et temperert overblikk over verdenssituasjonen er en kunst, også politiske saker er han opptatt av.  Jeg lever i landbruks-Norge og kan lese. En slik tilbakelent holdning til lavere subsidier, er sikkert alvorlig nok. Bøndene burde tjene mer penger.

Men derifra til å faktisk brenne for saken, kjenner jeg meg absolutt igjen i. Årsaken er jo enkel. Man leser om det samme hver eneste gang. Flanellskjørter er ikke til å spøke med. Har sett mange sånne.

bonder

 

 

 

 

 

Med en sammenblandet personlighet, som forhåpentligvis respekterer kjerringa på en god nok måte, og en eksepsjonell trang til å mene noe, uten å ha impulskontroll nok til å styre sine ytringer, gjør enkelte situasjoner ekstremt vanskelige å kontrollere. Denne stripen kan nok bekreftes av endel mennesker, men det jobbes iherdig for å være så høflig og dannet som mulig.

forsnakkelser

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med så store vidtrekkende forskjeller mellom fotballkulturer i vår familie, hersker det jo en stadig kamp om Strømsgodset og Viking. Det er neppe noen tvil om hvem som er best, har størst ressurser og har lengst historie.

 Allikevel kjempes kamper på bred front – alle holder jo med Godset i både svigerfamilie, omgangskrets og blandt venner. Allikevel er det viktig å være dobbel så stor patriot som du normalt sett er, og samtidig sørge for at vesle-sneipen holder med det rette laget. Dette er oss – helt klart !

pondus_2_uke47_523578a

 

 

 

 

 

Ærlighet er vanskelig, barneoppdragelse er mye verre. Det var rimelig klart en stund at brokkoli smaker balle. Nå spiser til og med sneipen den grønne saken. Jeg hadde ståltro på at å gi beskjed til Sneipen at når noen var slemme med ham i barnehagen, så si » slutter du ikke, så smeller det» – ikke så lurt.

Mor har mer dannelse og har en mer pedagogisk tilnærming til problemstillingen. Jeg og Pondus sliter nok mer der ja….

suger

 

 

 

 

 

Vesle-sneipen skal snart begynne på skolen – det kommer til å bli en utfordring. Jeg husker nok egen skolegang for godt, og er  litt mindre voksen enn jeg skulle like å  være. Skrive stil skal vi bli 2 om – der er jeg mer tilstede. Matematikk, orden og lydighet(om slikt finnes på skolen om noen år ?), der kommer mor inn.

Gleder meg til å gjennomgå denne – kan trygt se for meg at at mor støtter vesle-sneipen i denne situasjonen.:)

paasanshjemmestil

Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Pondus er likere enn du tror !

  1. kjerringa sier:

    Jeg er kjempefan av Pondus, men kan trygt si jeg ser frem til skolegangen til sneipen med bekymring. Ståle=Pondus.

Legg igjen en kommentar

