Biltilsynet- byråkratisk idioti ?

Hvorfor er det sånn at noen regler ikke kan endres på i en fei, selv om de er fullstendig kørka ?

Biltilsynet, eller Trafikkstasjonen som det heter nå – har et fantastisk tungrodd byråkratisk system som starter når man ringer 1881 og spør etter telefonnummeret til Drammen Trafikkstasjon. Man får da opplyst at det ligger i Lier !?, og blir satt over til direktenummeret som er et nasjonalt nummer som ender opp hos en ung mann som lurer på hvor jeg skal ? Jeg skal til Drammen Trafikkstasjon, og spør om ikke dette er direktenummeret ? Joda, men atte ikke helt nei… Da setter jeg deg til Drammen(lurer på hvilket system de har som gjør at jeg ikke routes direkte dit jeg skal, men det har vel noe med kundevennlighet og respons å gjøre.)

Vel framme forklarer jeg jo at jeg har mistet del 2 av vognkortet mitt og spør om hva gjør jeg da ? Joda, det er så enkelt atte. Del 2 er nemlig et verdipapir, som må oppbevares på egnet sted. Det er beviset på at man eier sykkelen. Jeg må bare inn på vegvesen.no for å hente ei fil som inneholder en Melding om tap av vognkort. Altså en melding  jeg sender inn for å si at jeg altså har mistet del 2. Da bekrefter Biltilsynet at de har forstått at jeg har mistet det jeg har mistet , også registrerer de min solgte motorsykkel som de skulle.

 Det er da jeg er så dum å spørre om hva er vitsen med det hele ?

Jo, nå skal du høre(dette har damen gått på kurs for å lære – det er helt klart)

» Det har seg nemlig slik at flere har forsøkt seg med svindel, og forsøkt å registrere kjøretøyer på seg selv med en falsk salgsmelding – og det stopper vi jo med en slik ordning.»

– «Ok, men da er det 2 ting jeg ikke skjønner – det ene er at dere mottar mennesker som kommer med en salgsmelding på et kjøretøy som ikke er deres i utgangspunktet, og det tar det for god fisk – og samtidig kan jeg sende inn en melding til dere på mitt mistede Del 2 av vognkortet, signere denne og maile den til dere, uten at dere sjekker om jeg er den jeg gir meg ut for å være ?  Er det ikke et hull i sikkerhetsnettet her ?»

» hæ, hva sa du nå ?» (spørsmålet er oppriktig – hun vet ikke hva som skjer)

Jeg forsøker igjen, denne gang helt rolig og forklarer at jeg har sendt inn denne savnet-meldingen og signert uten at noen har sjekket om jeg er meg.  Si at jeg nå ikke er meg, men en som ønsker å svindle meg som egentlig eier sykkelen. Han utgir seg for meg, sier å ha mistet del 2, sender melding om tap av vognkort og får godkjent den allerede falske salgsmeldingen han har levert inn.

Ja, men det er ingen som gjør slik», sier damen – «Det hjelper jo ingenting å sende inn denne, han må jo stjele sykkelen i tillegg ?»..

Javel.. nå tenker jeg bare inni meg et lite øyeblikk, –  jeg begynner å  skjønne at dette vil det ikke komme noe godt utav:

» Om du har rett, hvorfor i all verden driver dere med del 2 meldinger i det hele tatt – om dette ikke er et problem ?»

Og nå er jeg i så godt driv, at jeg ikke klarer å slutte:  «For min del tror jeg neppe svindlere tenker å forfalske vognkort del 1, salgsmelding og deretter sende inn en melding om tap av del2-vognkort og samtidig stjele sykkelen – hensikten kan faktisk være at de ønsker å belåne et kjøretøy i den korte perioden det tar før man oppdager hva som skjer «, men dere har vel tenkt på det også ?»(fy munnen min)

Plutselig innser begge at vi fullstendig har mistet tråden, og damen avslutter samtalen vår så treffende som det er mulig: «du vet, vi må ha regler å forholde oss til, det må du bare respektere. Det har ingen hensikt å stille masse spørsmål om dette, loven bare er slik »

Ok. Ha en fin dag da.

Jeg grubler litt på saken ennå. Om ikke de som jobber der også  synes det er vanskelig å ikke kunne forklare hvorfor man har et regelverk.

Det står nemlig skrevet:

Årsaken til at det ble innført vognkort i to deler i 2004 var pålegg fra EU. Bakgrunnen er av sikkerhetsmessige hensyn, og skal være til fordel for kjøretøyets eier. Vognkort delene består av et sikkerhetspapir, og har innlagt sikkerhetselementer som vannmerke, fluoriserende tråder og mikroskrift, for å gjøre det vanskelig å forfalske.

Gode intensjoner det ! Men da må dere be om at melding om tap av vognkort leveres egenhendig på Biltilsynet og det må kreves legitimasjon !

Godt gjort var det iallefall, – 3 uker tok det hele før sykkelen endelig var registrert på riktig person. Jeg sendte inn salgsmelding, fikk ikke beskjed om at del 2 var nødvendig(burde jeg lest meg til selv, ja), purret og spurte hva som var galt, fikk beskjed om å sende melding – gjorde så, hvorpå de tullet bort mailen, hvorpå den ble sendt på ny til 2 forskjellige e-mailadresser, telefaxet og oppringt for å dobbelsjekke om de hadde mottatt noe. Jada, de hadde de – så det skulle de ordne. Og ordnet gjorde de – helt til kjøper skulle hente sitt nye vognkort på Biltilsynet i Skien. «Nei, her står det ikke registrert noe på vår skjerm». Ny telefon til Drammen – joda, men neida… her er alt i orden. «Har dere ikke samme systemet ?». Joda, men det har seg slik at vi har glemt å gi beskjed til Skien – slik vi må når det gjelder tap av del 2.».

Jiiiiizes…ok – jeg gir meg. Jeg forstår det bare ikke. Systemer, rutiner og regelverker er vanskelige. Hvorfor det ikke går automatisk, er meg helt ubegripelig. Men kjære Biltilsynet eller Trafikkstasjonen – dere kan skifte navn til krampa tar dere – det blir ikke bedre av den grunn !

Og nå kommer nye regler:

VG Nett) Ordningen med vognkort i to deler har skapt store problemer ved eierskifter. Flere bileiere har fått regninger for årsavgift, bomring og parkeringsbøter etter at de har solgt bilen.

Fra nå av er det selger som skal ha ansvaret for å levere inn del 2 av vognkortet og salgsmelding til trafikkstasjonen.(næææ ? Bombe !)

De nye reglene som veivesenet nå vil innføre er at del 2 av vognkortet må leveres til trafikkstasjonen for at salgsmeldingen skal kunne godkjennes.(Nei, du sier ikke at det kunne være fornuftig –  kunne man laget det dummere i 2004?)

Senest den dagen salgsmeldingen blir levert til trafikkstasjonen, må også del 2 inn for at salget og eierskiftet blir registrert i autosys, som er registeret over alle norske kjøretøy.

– Vi antar at selger vil være interessert i å sørge for å levere inn vognkortet del 2 til trafikkstasjonen, ellers blir jo vedkommende sittende med ansvaret for årsavgiften og eventuelt andre avgifter, sier Fjeldberg.

 vognkort-del2

biltilsyn_logo

Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

