Slakt uten bedøvelse – individ eller mat ?

Jeg på nyhetene idag at en ny EU-regel kan føre til at også Norge må tillate slakt av dyr uten bedøvelse. Årsaken er i korte trekk at det bor nå så mange mennesker i EU, at regler må til for å tilpasse alle folkegruppenes behov. I dette tilfellet rituelle slaktemetoder av religiøse årsaker.

Dette må jeg innrømme var vanskeligere enn jeg først trodde. Stakkars dyra som lider – de har også et liv. De har vondt og vi skal respektere liv – også dyra`s – spesielt i dødsøyeblikket. Det er vel dette som er vår holdning i korte trekk. Og årsaken til at vi vemmes av å se filmen,  om dyra som lider unødvendig.

Når vi så ser dette i forhold til den religiøse overbevisninger som finnes i Islam, hvor slakt er en rituell aktivitet og godt rotfestet i mange menneskers liv og religiøse overbevisning,  og faktisk forsøker å prioritere – blir det straks vanskeligere. Blander vi inn lands suverenistet til å gjøre som man vil – av hensyn til kultur, overbevisning og fordommer, blir det enda vanskeligere.

For å forenkle det litt for meg selv:

1. Mennesker med en overbevisning om at dyr skal slaktes rituelt, vil ikke spise kjøtt på den måten vi slakter det.

2. At dyr slaktes uten bedøvelse, betyr at dyret lider i større grad enn at det ikke får bedøvelse, men ikke dermed sagt at det ikke er humant av den grunn. Grense-diskusjoner må til for å få svar på dette spørsmålet.

3. Vi ønsker å vise toleranse overfor andre menneskers religiøse overbevisning, og vi må forsøke å se forbi Islam-begrepet her, og heller tenke sak.

4. Hva er viktigst – graden av dyrs lidelse eller respekten for andre menneskers religiøse overbevisning ?

5. Hva med vår overbevisning – om vi i Norge har en overbevisning om at dyr skal slaktes med minst mulig lidelse(og dette faktisk betyr bruk av bedøvelse), skal denne da vike for en religiøs overbevisning ? Hva er viktigst i dette tilfellet ?

6. Skal dyr behandles annerledes enn mennesker(selvfølgelig skal de det), og dermed behandles som den maten de er, ikke som levende vesener med tanker, følelser og smerteterskler ?

Om noen påstår at denne diskusjonen er lett, så har de neppe tenkt nøye gjennom saken. Jo større dyrene er, jo mer følelser frembringes. Vil vi gå i protesttog for rekenes lidelse ? Vil vi gjøre det for kua`s del ? Vi gjør det for hvalen, selen, reinsdyret og en minken, men gjør vi det for fisker i havet på lik linje som vi gjør det for elvelaksen ?

Skal man kunne tillate seg å fnyse av eldgamle religioner som ikke er tilpasset et moderne humant samfunn, hvor verden har kommet mange steg videre siden etableringen av de ritualer som her beskrives ?

Jeg synes ikke dette spørsmålet var enkelt. Men jeg vet jo hva som kommer til å skje om dette tillates i Norge iløpet av kort tid. Til og med Petter Stordalen tipper jeg vil fronte seg i protesttoget som vil komme. Mange vil skrike i protest, Islam vil igjen bli trukket fram som den store fienden og betraktningene til Siv Jensen vil vel bli noe sånt som : » Hva var det jeg sa ?» – Nå snikislamifiserer de seg inn via EU også «.

 

Slakting uten bedøvelse har vært forbudt i Norge siden 1929. Nye EU-regler kan tvinge Norge til å tillate kosher og halal slakting uten bedøvelse – av hensyn til religiøse følelser.

Tore Stubberud er forfatter, filosof og økobonde. Han har gitt ut nesten 20 bøker gjennom 30 år. Han leverer kjøtt til restauranten Bagatell, og gourmetbutikken Jacobs i Oslo. Og han leverer tanker å tenke på til det norske folk.

– Jeg som en slags etnisk, hvit norsk folkeopplysningsmann ser på et religionsbehov for å påføre dyr lidelse som noe jeg tar sterkt avstand fra, sier Stubberud til TV 2 Nyhetene.

Helt siden 1929 har det vært forbudt å slakte dyr uten bedøvelse her i landet. Nå kan nye EU-regler tvinge Norge til å tillate det – av hensyn til religiøse følelser.

Jan Benjamin Rødner er advokat og arbeider mye for det mosaiske trossamfunn. Han blir glad hvis EU tillater å slakte dyr uten bedøving.

– Det er overraskende, men desto mer gledelig. At et dyr er bedøvet betyr ikke at det er human slakting det er snakk om, sier Rødner.

Rødner mener forbudet mot kosher-slakting er forankret i antisemittisme.

– Det vi har innført som en human måte behandle våre dyr på også i dødsøyeblikket, har altså vært forbudt – ikke av humanitære grunner, men av overtro på grunn av religiøse fordommer, sier han.

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s