Vår-Velta på Lyngås

Vi går kanskje 2 ganger i året, for det meste på Vår-Velta, men det hender at vi også stikker innom Lyngås Banen på Høst-Velta.

Hva er det jeg egentlig snakker om nå ?

Et bilcross-løp bestående av en rekke mer eller mindre vrak av noen biler, lettere trimmet og tildelt minimalt med ressurser av penger, men maksimalt med arbeid og skruing for å få disse bilene til å gå fortest mulig. Grensen ligger på 7-8000,- kroner pr. bil. Årsaken til at det ikke legges mye penger i bilene,  er at du kan miste den etter endt løp, da alle kan levere inn bud på akkurat din bil og få kjøpt den for nettopp slike summer.

For å illustrere hvordan bilene ser ut(trykk på bildet, så kommer du til Rune Johannesen`s hjemmeside med presentasjon av Vår-Velta 2008)

bilcross 1

 

 

 

 

 

 

 

 

Lyngås-banen som ble berømt når Martin Schanche vant alt som var å vinne i EM-rundene i Rally-cross. Banen brukes idag som kombinert sandtak og bilcross/skisprint og litt motorsykkelsport. Vår-Velta er en klassiker, men blir mindre og mindre for hvert år. Arrangøren sliter med inntjeningen, kostnadene for leie, vedlikehold og gjennomføring er høye og det preges årets stevne faktisk av.  Selv i flott vær med sol, pølsespising og masse biler, fart og spenning – er tilskuerantallet forbausende lavt. Seniorklasser, dameklasser, debutanter og juniorer konkurrerer med stor iherdighet.

Vår deltakelse skyldes i hovedsak at tante og onkel`s karriere som bilcross-kjørere. Og de lykkes godt. I skrivende stund vet vi at det ble seier i dameklassen for Karianne. Jeg har bodd Lier i vel 10år, og det virker for meg som om interessen for denne typen motorsport faktisk er økende. Men det er blandt utøverne. Denne sporten fenger dessverre altfor få tilskuere til at man kan få økt inntektene tilstrekkelig. Da blir det fort en sport for helt spesielt interesserte, a la kombinert på ski eller orientering.  Spørsmålet som arrangøren må stille seg, er hvordan man kan gjøre dette stevnet interessant nok til at familier i Lier og Buskerud gidder å komme dit.

Dessverre tror jeg stevnet nok må oppdateres betraktelig de neste årene om dette skal være mulig. En slik oppdatering koster penger. Og må nok gjøres i samarbeid med både arrangør, grunneier, kommunen og motorsportforbundet. I mine øyne bør nok hele pakken vurderes – hvilke andre aktiviteter kan tilbys i tillegg til bilkjøringen ? På Lierdagene trekker man tusenvis av mennesker, man trekker flere mennesker til Loppemarked på Lierbyen Stasjon. Og hva kommer det av ? 

I mitt hodet er svaret enkelt – det er ikke bare for spesielt interesserte. Det burde være et hoppeslott, en 4 hjulingsbane for barna, boder, antikvitetsboder, loppemarked, grilling, sittegrupper, lekeplass og et samlingspunkt for hele Lier samtidig. Hvordan man skal få det til, vet ikke jeg. Men jeg er rimelig sikker på at den formen stevnet har nå, er det bare et spørsmål om tid før dette stopper seg selv. Egentlig litt synd, men jeg tror kreativiteten må økes litt fremover – blandt de som skal arrangere og planlegge til neste stevne på Lyngås.

09052009104

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er massevis av deltakere, telt, pitstop og utstyr – godlyder og oljelukt lang vei.

 

09052009107

 

 

 

 

 

 

 

 

 

09052009109

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fra startplata på Lyngås-banen.

Her tenker jeg vi ser årsaken til at a tante gikk av med seieren i dameklassen akkurat på dette bildet !

09052009118

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s