Jeg er lei av politikerne våre

Politiker-forakt tror jeg er rimelig farlig på sikt. I dagens Aftenposten kommenteres revidert nasjonalbudsjett med stor iver av de fleste partier. De kommer ikke med mer enn man kunne forvente – kritikk, innholdsløst, arrogant og at man svikter de fattige. Ingen er enige, men det hadde vært forfriskende og en endring av en kjedelig valginnspurt, om et eller annet parti plutselig sa:

«dæven døtte – det beste budsjettet vi har sett på årevis ! »

Men det kommer aldri til å skje. Forutsigbarhet i temaer, sinne, oppgitthet og kampsaker kommer til å prege også dette valget. Og jeg er lei – både politikere, partier og kampsaker !

Fornyelse hadde vært noe – nye ledere, nye saker, nye løsninger – ikke det samme skvalderet, de samme gjentagende replikkende som kjennetegner våre nåværende politikere.

Gjentagelser av et budskap er kun viktig og nødvendig når budskapet er bra. Når det er kjedelig, dreper det debatten og interessen for både politikken og de folkevalgte.

Jeg vil tro – og så vidt jeg også husker – er det kun en politiker i landet som har sånn noenlunde respekt fra det brede laget av folket, nemlig Jonas Gahr Støre. Og hvorfor er det slik ? Jeg tror det kommer av at han holder seg til saken, virker seriøs og internasjonal og beveger seg på et annet plan enn de kjedelige grå musene vi normalt sett ser på TV.

støre

 

 

 

Vi kan ta Høyre(hvorfor ikke jeg når alle andre gjør det ?) og Erna. Jeg vil påstå det er lenge siden hennes intense og ukuelige mot fremsto som et kvalitetsstempel. Det var når hun tvang innvandringspolitikken og flyktningdebatten inn i et spor folk flest kunne respektere. Hva har skjedd etter at hun ble partileder ? Ikke et pøkk egentlig. Bare nedtur og atter nedtur.

Erna_Solberg_195523g

 

 

 

 

Ser vi på klønene i regjeringen – med Hijab-Storberget – ja, det er ikke nødvendig å nevne navnene engang – vi kan dem alle sammen. Som har rotet det til så forferdelig at vi begynner å lure på om den fantastiske innsatsen til Jens i finanskrise-inntredenen, i virkeligheten bare er tilfeldigheter.

Knut_Storberget_693169i

 

 

 

 

Krf må vi også ta med – røykelov-forslaget var genialt. Det beste i Krf`s historie. Men disse selvhøytidelige moralens voktere som ikke engang kan skjønne  at det er nødvendig med toleranse for alle menneskers legning og tenkning, – de er det rett og slett bare synd på. Vi har 12 kirkegjengere i Norge hver søndag, og jeg håper jo at ved valget som kommer, at det kun er disse som heier på Krf. Det er ingen grunn til at vi andre skal gjøre det, såvidt jeg kan se.

KRF

 

 

 

 

Venstre – leketøy-partiet for de som ønsker å være litt grønne, og helt sikre på at de aldri kan komme til å bety noen ting som helst i noen som helst regjering. Ikke sammensatt av gjennomtenkte gode budskaper eller evne til å kommunisere noe fornuftig i det hele tatt. Dette er det ikke mulig å få bra, uansett hva man gjør.

VENSTRE

 

 

 

 

Frp – det farligste og mest uforutsigbare partiet i denne delen av Europa. Det finnes ennå masse løse kanoner i det partiet, som jeg vil karakterisere som livsfarlige i regjeringskontorene. Hva vil de finne på når de engang kanskje sitter der – det vet ingen, men jeg er sikker på at de kommer til å gjøre noe som vil bli husket i ettertid. Og jeg er rimelig sikker på at det ikke er positivt.

FRP__Siv_tittel_jpg_754314x

 

 

 

 

 

SV – et parti som ikke engang er internt enige hva de skal mene. Som har en leder som kunne fått til mye med sin gnist og glimt i øyet. Men som ennå har – og i mange år vil ha – for mange alternativt-urealistisk-drømme – tenkende tilhengere og nøkkelpersoner, til at de vil fenge den gemene hop.

SV_LANDSM_TE_sv_tit_996683x

 

 

 

 

 

Hva står vi egentlig igjen med da ? Ikke godt å si. Det vi vet er at vi har en rekke små partier som snart er så små at de ikke lenger har livets rett. Sperregrensen er satt, og det kan være hensiktsmessig snart å sette den noe høyere, med det resultat at vi får færre partier, men større i oppslutning og makt. Er det ikke snart på tide å forene noen av partiene, med det resultat at vi få de beste budskapene, politikerne og løsningene samlet ett sted. Nå tror jeg vi ikke forenes i færre partier, rett og slett fordi vi slipper å gjøre det og fordi vi aldri i realiteten har forsøkt.

Hva gjør jeg ved valget ? Jeg er ikke sikker om jeg engang gidder å stemme. Men da får jeg de politikerne jeg fortjener og mister min rett til å mene noe i ettertid. Man skal huske på at våre politikere er summen av våre meninger og avgjørelser. Og akkurat nå er det skremmende.

Godt valg

Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Jeg er lei av politikerne våre

  1. Anders Brenna sier:

    Søk etter #fotballmetafor

Legg igjen en kommentar

