Historien om Davy Crockett

Historien om Davy Crockett har fått seg en knekk dessverre. Han jeg trodde var han med pelslua, viser seg å ikke være det allikevel.

Den ekte Davy, heter egentlig David de Crocketagne og ble født 16. august 1786 i Greene County i Tennessee. Han døde i 1836 i slaget om Alamo, og var en amerikansk folkehelt på 1800-tallet. Han representerte Tennessee i Kongressen, deltok i Texas-revolusjonen.

david-crockett-350

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Barnelitteraturen er det laget en rekke fantasifigurer med navn Davy Crockett som har lite eller ingen ting med den her omtalte historiske personen å gjøre. Blant annet er den italienske tegneseriefiguren Il grande Blek kalt Davy Crockett i Skandinavia. I Norge fant vi denne figuren i Præriebladet. 

Handlingen foregikk under den amerikanske frihetskampen. Davy var en virkelig kjempe, og foruten pistol og gevær var kanskje kjempekreftene og i særdeleshet de veldige knyttnevene hans viktigste våpen.

Hovedpersoner utenom Davy var den noe spesielle Professor Occultis og Davys pleiesønn Tim. Tims far ble myrdet av skurker i bladets første nummer.

blek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Plottene besto i hovedsak av at Davy bekjempet forskjellige skurker, fiendtlige indianere og de forhatte engelske koloniherrene. Overfor engelske offiserer og soldater var han særdeles nådeløs. Davy var leder for en gjeng skogsjegere. Det var lagt inn mye humor i serien, mest rundt professor Occultis og Tim.

 

lgb-davy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

G-dur

DAVY CROCKETT

Musikk: G. Burns. Norsk tekst Arne Bendiksen

 

Spør du en cowboy nedi Tennessee,

Hvem rider best on the long prairie?@

svarer han straks at det finns ingen tvil:

Mannen som aldri vil ta seg en hvil@.

Davy, Davy Crockett, ingen rider slik som han.

 

Går du til stallen og vil kjøpe en hest:

Skaff meg the best in the wild wild west,@

svarer de Den kan du aldri få,

for den rider Davy på akkurat nå@.

 

Skarpskytter Jimmy er en hederskar.

Mange trofeer på veggen han har,

men om du mener at han skyter best

spytter han skråen og peker mot vest.

Davy, Davy Crockett, ingen skyter slik som han.

 

Stifinner, Hjortefot og Buffalo Bill,

de fant en sti der hvor andre gikk vill,

men da det en gang gikk ille med dem

var Davy på pletten og loset dem hjem.

Davy, Davy Crockett, ingen finner frem som han.

 

Jenter i Texas og i Tennessee

drømmer hver natt om sitt svermeri.

Spør du dem hvem de i tankene har,

så sier de Davy er noe til kar!@

Davy, Davy Crockett, ingen er vel slik som han.

 

Hvem kaster lasso mot den villeste stut?

Hvem klatrer opp på den høyeste nut?

Hvem kan få meg til å synge en sang

om helten fra vest og hans hvite mustang?

Davy, Davy Crockett, ingen er vel slik som han.

Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Historien om Davy Crockett

  1. Inge Vabekk sier:

    Endelig fant jeg Bendiksens norske tekst!
    Denne hørte jeg mye på som barn, og ønsket meg en bjørneskinnslue, noe jeg selvfølgelig aldri fikk. I min leting etter gamle viser fra min barndom (og før), er denne visa viktig å ha med i samlingen.
    I den svenske teksten spiller Davy banjo. Det syns jeg passer litt dårlig, men jeg tar den med ukulele, og det passer sikkert ikke bedre. 🙂
    Jeg har endret nest siste vers slik som Bendiksen ikke kunne i de puritanske 50-årene:
    Davy, Davy Crockett, ingen kysser slik som han.

  2. veronica365 sier:

    Åkei.. ille når melodien til den sangen sitter. Jeg «hører» Bendiksen i huet du!!

Legg igjen en kommentar

