Stakkars avisene

Dagens aviser er unnagjort og det slår meg at jeg må heve standarden på de avisene jeg velger å lese. Vg, Dagbladet, Drammens Tidende og Aftenposten – noen i papir og noen på nett. Blir mye det samme. Helge-ileggene til VG og Dagbladet pleier å være interessante, men de krever tid. Idag er de jo reine reisebilaget, ikke like aktuelt om du ikke skal til Lofoten med det samme. Litt om fotballspillere, biler og trender.

Det kan ikke være lett å vite hva som trigger nordmenn i en langhelg som denne. Dårlig vær gjør noe med humøret, man får ikke brukt like mye energi som man burde. Dagene er lange og sløve. Lesestoff er viktig. Lesestoff som gjør at man automatisk setter på «ro-knappen» og velger å bruke tid på å lese. Man kunne jo lest ei bok. Stakkars redaksjoner og journalister, som må være aktuelle og interessante så ofte.

Jeg har ofte lurt på hva det er som gjør at jeg leser aviser. Hvilke deler av dem leser jeg grundigst ? Ikke sikkert det er sporten, skjønner du. Trenger ikke det. Sliter egentlig mest med ledere og stykker med mye bokstaver :). Nei, ikke egentlig. Men jeg sliter med kronikker – de krever for mye tid og energi. Jeg er ikke alltid like fokusert på tyngre emner. Ikke glødende opptatt og samfunnsengasjert 24 timer i døgnet. Noen ganger trenger du bare å sløse tid. Kose seg ved å lese noe som er interessant og morsomt, men ikke nødvendigvis lærerikt.

Om jeg skulle summere alt det jeg var svært interessert i, og gjennomgått noen aviser iløpet av ei uke, ville jeg nok bli skuffet. Litt av greia må være å øke sitt interessefelt, faktisk ved å lære noe nytt. Er det mulig å kategorisere det folk er interessert i – noe på hverdager, noe på helg ? Det er nettopp det jeg tror gjøres. Det er mye helgerelatert stoff i avisene. Singel, ut på byen, sjekketips og sminke. Er jeg glødende opptatt av det tro ? Endelig helg, pappa til en 5 åring, hardtarbeidende foreldre i 40 årene ? Neppe det hotteste vi veit om. Men hva er vi så interessert i ? Det er mye og nettopp derfor er det vanskelig å være avisredaktør og journalist.

Jeg har ikke svaret på hva som gjør at jeg kommer til å lese en avis. Jeg er dog sikker på at jeg kan se noen faresignaler i min avislesning. Kjappe greie avisoverskrifter, med lite tekst, allerhelst nytt og revolusjonerende «prate»-nyheter er mest spennende. Men det er egentlig ikke det. Hvorfor leser jeg nettavisene ? Er det fordi det er lettere med pc ? Nei ! Men det kan være fordi det går fortere, og nyhetene er flere. Jeg kan skumme over mye mer som foregår i verden ved å bruke nettet, enn ved å sitte med papiravisen. Dessverre. Fordi jeg synes papirutgavene er det som gjør avislesning til den tradisjonen det er . Lørdag og aviser og kaffe – har gjort det i mange år. Koselig er det. Ikke like sexy med nettet – ikke egentlig.

Så hvordan skal man få sånne som meg til å fortsette å lese papiraviser ? Jeg har ikke svaret. Og det er ikke sikkert at vi trenger det heller. Det kan hende det blir som med musikkindustrien. At du kjøper et abonnement på all verdens nyheter til 198,- pr. måned. Så kan du lese til krampa tar deg. Også får det blir opp til den enkelte avis å vise kreativitet og kvalitet god nok, til at vi skal velge dem i pakken.

Det store spørsmålene for avisene er vel hvordan de skal opprettholde salget, gjerne øke det også – i fremtiden. Jeg tror det kan bli vanskelig å være et like stort avis-land som Norge om 2-3 år. Får vi da betal-aviser på nettet ? Abonnere på Vg på nettet ? Dette er jo generasjonsavhengig. Min gamle mor kan nesten ikke leve ut VG og kryssord på lørdagen. Kan jeg leve uten daglig avislesning på nettet ? Tja, jeg kan nok det. Men det er ikke mye man får lært og lest, om det heller ikke fantes aviser på nettet. Om det ikke fantes aviser i det hele tatt. Radio da ? Tv ? Blir vi sittende for «idiot»-boksen istedefor å lese ?

Jeg håper ikke det egentlig. Håper jeg ikke må tilbringe tiden foran TV for å holde meg oppdatert på nyhetene.

Dette var egentlig bare noen tanker. Ikke nyhets-oppdateringer i det hele tatt.

Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

