Mobiltelefonen :)

Mobiltelefonens historie

Mobiltelefonen – jeg kjenner selv jeg reagerer instinktivt når jeg ikke finner telefonen. Akkurat som om man har mistet lommeboken. Telefonen er kjempeviktig. Hvorfor spør jeg meg selv om hver eneste dag. Tenk om noen ringer meg, og jeg ikke tar telefonen. Hva skjer da egentlig ? Tenker man rasjonelt på saken, bør det egentlig ikke skje noe som helst. Men det kommer litt an på hvilke forventninger alle andre har til at vi faktisk er tilgjengelig. Jeg vil tro at om jeg ikke svarer iløpet av et par dager, vil noen nok tro at jeg er kommet på sykehus eller lignende.

En diskusjon på jobben her om dagen, gikk på når man kunne forvente å få svar på e-mail ? Det skal ikke være slik at man sender avgårde en mail og blir sittende å vente på svaret. Kanskje dagen etterpå er akseptabel svartid på e-mail ? Men hva er egentlig forventet når man går rundt og er mobilt tilgjengelig til enhver tid ? Hva om jeg har telefonen med meg, velger å ikke svare – er det da uhøflig ? Kunne jeg likegodt skrudd telefonen av ?. Jeg tillater meg ganske ofte å ikke være tilgjengelig – rett og slett fordi jeg ikke har godt av det. Hvorfor i all verden ringer jeg hjem – på vei hjem fra jobb(som tar ca. 20 minutter), for å fortelle at jeg er på vei hjem ? Jeg gjør stort sett det samme hver dag, de der hjemme vet jo jeg er på vei hjem- iallefall er sannsynligheten relativt stor.

Jeg har det siste året arbeidet med unge mennesker som har en annen form for kommunikasjon når det gjelder blandt annet tekstmeldinger. Jeg svarer kort og konsist på tekstmeldinger, og fikk raskt beskjed om at min form for kommunikasjon, kan misforstås. Smilefjes, korte ja og nei meldinger, ironi – er nok ikke lurt å bruke i slike sammenhenger. «Skal jeg møte på jobben, eller henter du meg på toget ?». Et slikt spørsmål motttatt som SMS, ville jeg svart som følgende på: » Togstasjonen kl. 08.00″. Dette leses som en ren kommando, en sur tilbakemelding som gjør at mottaker visstnok tror jeg er sur eller gretten. Hvordan skulle jeg så svart ? Her er et eksempel: «Henter deg på togetstasjonen. :)». Disse 2 prikkene og denne klammen, forandrer hele kommunikasjonen. Jeg er et steinalder-menneske rent kommunikasjonsmessig. Det er helt klart. SMS står riktignok for Short Message Service. Men det spiller ingen rolle, så lenge du ikke kjører smilefjes  !

Vel, her er litt mer historie:

Viktige navn i utviklingen for å overføre stemmer er: Innocenzo Manzetti, Antonio Meucci, Johann Philipp Reis, Elisha Gray, Alexander Graham Bell og Thomas Edison. Vi kjenner Alexander Graham Bell som oppfinneren av telefonen fordi han var den første som klarte å sende en hørbar beskjed over telefon. Selv om Bell er mest kjent som oppfinneren, var det Elisha Gray som først fikk patent på å overføre stemme gjennom telegraf-linjer. Det var Innecenzo Manzetti som først kom på idéen med «telegraf for talebeskjeder».

Toveis radioer er det første som har lignet mobiltelefoner, og ble brukt i taxier allerede sent i 1940-årene.
Det første «automatiske mobiltelefon-systemet ble utviklet av Ericsson, og lansert i 1956 i Sverige. Telefonen veide 40 kg.

Ifjor var  det faktisk 100 år siden den første mobilen ble oppfunnet. 12. mai 1908 klarte nemlig en smart amerikansk bonde med navnet Nathan Stubblefield å få patent på verdens første «mobiltelefon».

Mobilen var selvfølgelig langt ifra så liten og anvendelig som vi kjenner den i dag, men virkemåten var mye av den samme som brukes i dagens lommevennlige mobiltelefoner.

tlf

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mobiltelefonen sendte ut et signal gjennom luften ved hjelp av lydbølger i stedet for radiobølger, selv om radiobølger allerede hadde blitt demonstrert i 1890-årene. Det er ingenting som antyder at oppfinneren har overført stemmer over telefonen, men heller bare primitive signaler.

For båt og tog

Stubblefields mobiltelefon var faktisk mobil, i den betydning at den kunne flyttes på. Patentet viser nemlig at senderen var tenkt montert på tog, båter eller hestevogner, slik at for eksempel togstasjonen kunne få et signal når toget nærmet seg. Oppfinnelsen ble imidlertid aldri noe kommersielt produkt.

Før Stubblefield oppfant mobiltelefonen, hadde han også klart å overføre lyd mellom tidlige telefoner både i bakken og til og med gjennom vann.

Stubblefield ble født i 1860, men sultet ihjel i 1928 da han var 68 år gammel.

Idag er det nærmest en selvfølge at mobilen har kamera, planlegger og mp3-spiller. Og sende og motta multimediameldinger og tekstmeldinger da, samt bruke mobilen til dataoverføring. På toppen av det hele er den jo naturligvis liten.

Men disse tingene har ikke alltid vært en selvfølge. Husker du den første telefonen med mp3-spiller? Eller den første telefonen med kamera? Hva med den første telefonen med fargeskjerm?

Før GSM kom, hadde vi mobilnettet NMT. Men det var først når GSM kom at mobiltelefonen for alvor begynte å bli en vanlig eiendel. SMS fikk vi etter hvert også i GSM-nettet, men ikke før i februar 1995.

Nokia 1011 kom i 1992, og var den første GSM-telefonen du faktisk kunne bære i hånda. Det var året før GSM ble kommersielt tilgjengelig i Norge, men på denne tiden gikk ikke telefonen av moten med det aller første.

Før det kunne du bære den på skulderen – sjekk denne og se om du husker

At vi kaller en telefon fra 1992 bærbar må du imidlertid ta med en bøtte salt. Telefonen var langt ifra det vi i dag kaller liten. Den var hele 19,2 centimeter lang, 6,2 centimeter bred og 3 centimeter tykk. Vekten var på blytunge 475 gram.

Til sammenligning er dagens Nokia N70 10,9 centimeter lang, og veier 126 gram.

Siemens S10 var den første telefonen vi fikk se med fargeskjerm. Da snakker vi om en grafisk fargeskjerm som viste 6 linjer med tekst i 97 x 54 piksler.

Denne skjermoppløsningen er ikke noe særlig å se bilder på, men skjermen var langt forut sin tid. For eksempel hadde 3510i, som ble introdusert i slutten av 2004, en skjerm på 96 x 65 piksler.

Fargeskjermen begynte for alvor å bli vanlig i 2003, men før det fikk vi se fargeskjermer fra både Siemens, Sony Ericsson og Nokia.

Ønsker du mer av mobiltelefonen historie – les her

 

Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

