Clive Cussler

Clive Cussler er min forfatter. Bedre enn Kjell Hallbing. Ja, jeg ser at jeg er en enkel fyr. Leser lette helte-historier hvor man vet hvordan historien ender på forhånd. Sikkert dårlig skrevet. Jeg har lest Hemingway også. Bedre han. Men Clive slår alle. Når man skal ha spenning. Når man ikke skal telle punktum og søke etter dypere meningen. For den finnes ikke. Trenger ikke finnes heller.

Jeg stusser ofte på dette med bøker, hva er det som facinerer meg utover selve historien. Utålmodig sjel som jeg er, finnes det ikke aksept for at selve historien først kommer etter timer med lesning. Get to the point. Noen klarer det hver eneste gang, andre gjør det aldri.  Rene eventyrbøker er ofte det enkleste – kommer veldig an på hvor opplagt man er. Noen leser for å sove, andre leser for å lese, lære, oppleve, drømme seg bort. Å ha tid til å «drømme» seg inn ei god bok, er en luksusting. Å få til dette på dagen, er nesten umulig. På kvelden er man ofte sliten, og får neppe samme utbyttet av lesningen.

Skal man lese for å lære noe, har jeg ofte brukt tid på de store polfarerne(mye bilder og lite tekst), som krever lite og som er fantastiske storyer i en forsvunnen tid og en hinsides tilværelse. Skal jeg lese større ting, er det klart at jeg også har forsøkt meg på de 4(eller var det 5) store i Norge. Kielland er desidert verst. Hva som er best, er … ingen for meg. James Joyce, Ernest Hemingway, Sigurd Hoel, Ari Behn(for å nevne de store). Den eneste jeg ikke leser – etter å ha tynt meg gjennom «Sint som..» etter eller annet – er Behn. Niks mer.

Jeg trives nå best med Cussler da, og det store spenningsforfatterne. Er ikke så god på ren «påske» krim, mer om spionen som kom inn fra kulden og den typen bøker. Nylig lest om slaget ved Stalingrad. Mektig lesning. Mye stoff, men meget lærerikt.

Så akkurat idag – er det Clive Cussler med tøffing Dirk Pitt i spissen. God lesning

cussler-1

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvor mange han har skrevet totalt, er vanskelig å få oversikt over. Det som imidlertid er sikkert, er at han er oversatt til mer enn 40 språk og utgitt i over 100 land. Da må nesten enhver kollega av ham, uansett nasjonalitet, bite i gresset. Hva er det så som gjør ham så populær som spenningsforfatter? At han skaper både ytre og indre driv, er selvsagt, men Cussler har en tilleggsdimensjon. Alle hans bøker har en dash av eventyret i seg; han skriver guttebøker for voksne. Så kan det anføres mot ham at persontegningene er lite å slå i bordet med, ei heller er han noen dialogenes mester. Allikevel. «Jakten på polarkoden» er blitt spennende lesning. 

Clive Cussler er født i Illinois, USA i 1931. Romanene hans har alle tilknytning til havet, og det er ingen tilfeldighet, for han er selv dykker.

Han har skrevet en rekke spenningsromaner med helten og eventyreren Dirk Pitt i hovedrollen. Se etter disse tre,  så har du noen timer med gode bøker !

 

_SKUT3CUSS0601_jpg_669507f

 

 

 

 

 

 

 

 

bok_dodsbolgen01

 

 

 

 

 

 

 

 

bok_inkaenesgull01

Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Clive Cussler

  1. Jeg innrømmer glatt at jeg har lest flere Dirk Pitt-romaner enn godt er. Som deg er jeg usikker på hvorfor jeg liker dem. De er så sinnsykt macho at de er hinsides parodi. Leser du 70-tallsbøkene hans er de regelrett politisk ukorrekte: Kvinnene er med for å reddes, besvime eller bedekkes.

    Ikke noe særlig å skryte av i dag, med andre ord. På den annen side er det et driv i dem som er få bøker forunt, og hvis du som meg har sittet mer enn en gang og ventet på siste fly til eller fra Arlanda som til alt overmål er forsinket pga snø eller «tekniske forhold», så er det ingenting som kan få tiden til å gå fortere på en flyplass.

    Med en passe utviklet ironisk distanse er det faktisk mulig å få seg en god latter av dem også.

Legg igjen en kommentar

