Hvorfor er himmelen blå ?

Himmelen ser blå ut fordi… Det begynner med sollyset, som er en noenlunde jevn blanding av lys i alle synlige farver. I atmosfæren er det alltid små vanndråper, veldig små dråper. (Det har noe å gjøre med at dråpenes diameter er en firedel av den midlere lysbølgelengden…) Disse dråpene deler opp lyset, og sprer de blå strålene utover, resten treffer bakken. Tilsammen ser dette hvitt ut for våre øyne.

drage

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ved solnedgang og soloppgang treffer lyset atmosfæren svært på skrå, og lyset må gå en mye lenger vei, og blir mye mer filtrert enn midt på dagen. De røde, langbølgete strålene blir ikke så lett avbøyet som de kortbølgete blå, og fordi de oransje strålene blir spredt, de gule blir enda mer spredt, de grønne enda mer spredt enn de gule, og de blå enda mer enn de grønne, er det overvekt av de røde strålene, som blant annet lyser opp støv i atmosfæren, og lager røde horisonter ved soloppnedgang. Men himmelen er fortsatt blå, se efter!

im001871_1157875324

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det finnes innimellom noen (ytterst få) dager hvor himmelen er helt grå, ikke bare der det er skyer. På disse dagene er det mer vanndamp i atmosfæren, og dråpene er mye større (fire ganger så store), og da spres alle lysets bølgelengder like mye. Den samme mekanismen gjør seg gjeldende i skyer, og mørke skyer er ikke bare lite belyst, de fanger også opp mye mer av lysstrålene enn de lyse skyene.

Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med . Bokmerk permalenken.

4 svar til Hvorfor er himmelen blå ?

  1. Undrende sier:

    Fordi jeg er dum. Men skulle jeg, mot formodning, ha rett, blir jo du den dumme! Gresset er grønt, er et utsagn. At alle oppfatter grønt som det samme kan hverken bevises eller motbevises. Derimot aksepterer jeg at du har et annet syn. For meg gjelder kun én sannhet; universet eksisterer bare så lenge jeg lever. Derfor har jeg valgt å tro at universet har et guddommelig opphav. Ikke fordi det høres mer sannsynlig ut enn Big Bang teorien, men nettop fordi jeg har valgt å tro det og fordi det gir mening med mitt liv. Heri ligger kanskje min dumhet, men det gir meg svar på det jeg likevel ikke kan forstå.

  2. predikeren sier:

    Jaha!
    Så hvorfor er gresset grønt?

  3. Undrende sier:

    Ja, er det ikke fantastisk. Og alt dette vakre er der utelukkende fordi ingenting eksploderte for 13 milliarder år siden! Takk, kjære Gud i himmelen, eller hvor det nå er du befinner deg, for at du har skapt meg så dum at jeg slipper å tro på slik svada!

  4. Ja, det er spennende med farger! Hver kveld så ser vi på taket på soverommet der lyset slipper inn aller øverst, over de mørke gardinene. Det kommer inn vanlig hvitt lys, dagslys. Men i taket spiller det seg ut et helt spekter av farger. – Hysj, mamma, nå skal vi slokke lyset. SE REGNBUEN! Den er der i dag også!

Legg igjen en kommentar

