Å bli lest er skremmende saker

Å bli lest er ikke bare enkelt. I begynnelsen av en blogg-«karriere» er det ofte spennende å se om noen i det hele tatt leser det du melder. Så finner du teknikkene, hva er det som gir lesere ? Og på hvilket grunnlag. Det enkleste i verden er jo å linke seg til de store avisene og dets artikler, da får man stort sett bloggartikkelen sin nederst, og flere vil oppdage den.

Neste steget blir jo å lese og lese – blogg på blogg – dag etter dag. Gi kommentarer, mene noe og syns noe – om verden omkring deg. Da får du enda flere lesere. Og nå dukker de faste opp. De krever noe mer. Nemlig at du blogger og mener noe hver dag. Hvordan journalistene har det, kan jeg bare tenke meg. Å være dagsaktuell hver dag er bare å glemme. Spesielt når man ikke vil være en typisk dagbok-blogg. Min blogg blir aldri det.

Man vil skrive om, lese om, mene noe om mange ting. Ikke nødvendigvis nyheter og samfunnet, men om alt fra Nitedal`s fyrstikker til de nye jagerflyene staten nå skal kjøpe. Morsomt kan det også være. Dypdykk i artikler fra alle verdens hjørner, kan være både opplysende og lærerikt. Mest for meg egentlig, men jeg lever i håpet om at mine lesere også lærer.

Så kommer dagen da antall lesere er tusenvis – iløpet av kort tid. Da først har man skjønt all statistikken som viser hvor leseren kommer fra. Hos meg kommer de fleste leserne fra Facebook og Twitter, men også gjennom andre bloggere på WordPress eller blogg.no – ikke minst gjennom Pinge-stedene. Som du skjønner er jeg ikke helt inne når det gjelder stammespråket som skal brukes.

Så en vakker dag, kommer det plutselig en forespørsel om å bli vist på en bloggroll i en større avis. Hva skjer da ? Da vil jo langt flere lese hva du skriver, se og oppdage meningene dine. Blir dette skremmende? Ja, definitivt !  Hvorfor har jeg ikke tenkt helt på. Men det har noe med å måtte være mer observant på hva du mener, hva du skriver og hvordan du uttrykker deg. Kanskje. Jeg har lenge grublet på om det er hele vitsen. Nemlig å slippe opp. Bare la det komme – og håpe at ens meninger ikke er for støtende, for sjikanerende eller for dumme.

Vel, tiden får vise hva som skjer. Antall besøkende på min blogg er nå passert 20.000 og det er visstnok en grense som er litt magisk. Ikke vet jeg, – jeg stopper ikke for det. Neste mål er å nå 1000 kommentarer på mine skriverier. Og da skal det være 1000 ordentlige kommentarer fra mennesker og lesere som mener noe – ikke nødvendigvis det samme som meg – om det jeg skriver. Det blir spennende å se når det skjer. For det kreves en helt annen kvalitet og kreativitet for å nå slike mål – iallefall innen den korte tidsfristen jeg har lagt opp. Sa jeg hva den fristen var ? Nei, jeg gjorde ikke det !

Ha en fin blogge-kveld.

Tips: Å blogge til riktig musikk er mye lettere enn uten musikk.

Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Å bli lest er skremmende saker

  1. CingT sier:

    Veldig enig her, etterhvert som det kommer flere lesere, blir det vanskeligere å blogge. Man må plutselig mene noe originalt, noe folk er interessert i å lese. Det holder ikke lenger å bare linke til de største avisene, man må skrive noe nytt, noe folk ikke finner i media ellers.

    For et par uker siden begynte venner og kjente å oppdage min dertil anonyme blogg, og plutselig ble det enda vanskeligere å blogge. Når kjentfolk oppdager bloggen, den får omtale og folk begynner å få forventninger, det er da det er verst. Da må man virkelig finne sin nisje og holde seg der. Da må man være flink til noe for at noen skal orke å lese. Plutselig må man engasjere og overraske.

    Nei, er nok mye enklere med få lesere. (Dette handler ikke om at jeg har så skrekkelig mange lesere, men jeg merker til gjengjeld presset på et mye lavere nivå. Jeg får angst dersom jeg ser at 500 har vært innom i løpet av en dag. Hjelp.)

    Må skryte av bloggen din forresten! Mye interessant her!

  2. Øyvind sier:

    Fra min tid som nokså aktiv privatblogger var det en ting som alltid slo godt ann: å blogge om blogging. 😉

Legg igjen en kommentar

