Hjelp, Coca Cola kommer !

Nå vil Coca-Cola – som er en av annonsørene til «Tabloid» – ha et møte med kanalen.

D1053~Coke-Real-Thing-Bottle-in-Hand-PostersEr Coca Cola så dumme, eller bare later de som for å få oppmerksomhet i media ?

Og hva vil de oppnå tro – kjefte på TV2 ? Si at de er et selskap som ikke vil ha ytringsfrihet ? Eller si at de ikke liker at andre mennesker har støtende meninger ? Vil de – gjennom sine annonsekroner – presse TV2 til å ikke gjøre sånn i fremtiden ? På grunn av sin flrekulturelle arbeidsplass er de svært varsomme med hvor de annonserer ? Hvilken begrunnelse er egentlig det ? Er det da slik at de vurderer TV2 som et media de ikke kan bruke markedsføringskroner på, fordi det kan støte ansatte i Coca Cola ?

Er forsiktige
– Vil vil ha en dialog med TV 2 om denne saken. Vi synes det er naturlig å spørre hva som ligger bak, og så får vi gjøre oss opp en mening i kjølvannet av det, sier selskapets kommunikasjonsdirektør Stein Rømmerud til NRK.

Rømmerud avviser alle antydninger om sensur, men understreker at Coca-Cola er en flerkulturell arbeidsplass og at selskapet er svært bevisste på hvilke medier de bruker på å markedsføre seg.

At Coca-Cola er svært forsiktige har de også tidligere vist i forhold til TV 2. De var en av flere annonsører som valgte å reservere seg mot Kristopher Schaus «De 7 dødssyndene» høsten 2007.

Trond Blindheim, rektor ved Markedshøyskolen, synes ikke det er greit at Coca-Cola opptrer som de gjør.

– Nei, det synes jeg er det dummeste jeg har hørt. Vi har en grunnlov i dette lander som slår fast at det er ytringsfrihet for alle. Mediene er ikke først og fremst til for å overbringe et kommersielt budskap fra aktører som Coca-Cola, sier han til NRK.

– Skapt av NRK
Informasjonssjef Marianne Røiseland i TV 2 understreker overfor Dagbladet.no at det er svært uvanlig at annonsører ber om møte i etterkant av kontroversielle programmer.

– De fleste er veldig klar over at det går et hellig skille mellom det redaksjonelle og markedsbiten, sier Røiseland til Dagbladet.no.

Hun forstår imidlertid at Coca-Cola svarer som de gjør når de blir spurt av NRK.

– Det er NRK som har skapt og laget denne problemstillingen ved å ringe til våre annonsører. Da forstår jeg at det kan være veldig deilig og fristende å være politisk korrekte.

– Vi kan ikke være så veldig bekymret over dette, og snakker med alle som vil snakke med oss. Men redaksjonelle prioriteringer vil alltid bestemmes av redaktørene og ikke annonsørene, sier Røiseland.

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s