Flyplass-kontroll i Norge hever blodtrykket !

En flytur med Widerøe er en ren opplevelse. Et kjempelett lite fly med plass til rundt 35 personer – full manøvrerbart med et propelldrevet Dash8 fly. En fantastisk opplevelse. Alt rundt  Widerøe er lite. Unntatt benplassen. Og lyden.

En fantastisk overdøvende lyd av mekaniske rorblader og mekanismer som i fintunet samspill løfter den skrøpelige arbeidshesten opp i luften. Egentlig var opplevelsen fin, men man kan ikke komme bortifra at oppførselen til et slik fly er helt annerledes enn et stort til SaS eller Norwegian. Og det kunne det kanskje blitt informert om. Det føles som om vinger skal falle av, tivoliet har startet og du er oppi den største Rollercoasteren du kan tenke deg. I rundt 7 minutter. Da slås noe av – eller autopiloten går på eller  høyden nås – for det  blir mye bedre.

fly fra transitthallen Førde

 Men det er ikke Widerøe jeg skal skrive om idag – det er kontrollen som utføres på norske flyplasser. På Gardermoen vet alle hvordan det foregår. Det er stor flyplass. I Førde er det nok relativt få som har erfart hva som foregår. Servicen og profesjonaliteten er upåklagelig. 30 reisende personer , omtrent 3-4 ganger daglig – gjør vel sitt til at stresset neppe oppleves som særlig stort for kontrollørene.

Allikevel; Hvorfor i all verden har man slike dusteregler – og det er flere jeg stusser over. Og jeg spør på flyplassen. Men får jeg svar ? NOT !

1. Hva regnes som flytende væske?
Flytende væske omfatter vann, brus, gele, lipgloss, deodoranter, parfyme, barberskum, hårgele, sjampo, solkremer, tannpasta og lignende.

Hver person kan kun ha med en pose!
Hver enhet i posen kan maksimalt romme 100 milliliter. Med enhet menes flaske, tube, beger og lignende. Mengden bestemmes av størrelsen på beholderen, ikke hvor mye væske det er i den.

Man kan altså ha med 1 liter av saker som kan romme væske. Ikke nødvendigvis 1 liter ren væske. Det man får plass til oppi en 1-en-liters pose, kan man ta med seg. I posen ?  Man skal ta ut alt med væske i for så å putte det oppi denne posen, for å bli kontrollert at du ikke har mer enn det som er i posen, som du da tar med deg ombord i flyet. Man kan scanne lastebiler for øl, brennevin, narkotika og salamipølser på Svinesund, men ikke væsker på Gardermoen ?

flyplass1_jpg_163088m

Hvorfor ? 

Jeg har fått 2 svar de siste dagene – en fra Gardermoen og en fra Førde – vesentlig forskjell:

Gardermoen: «fordi sånn er det bare – regelverket fra EU, veit du»

Kommentar: Man kunne bli så oppgitt. Vet ikke vedkommende bedre om hvorfor vi må gjøre dette – eller gir hun bare blaffen og synes det hele er minst like dumt som resten av verden ? Er det virkelig EU – eller er det noen andre som synes dette er et lurt forslag. Mitt forslag: Se nærmere på innleid mannskap fra vaktselskaper på Gardermoen. Skal vi har en kontroll, så iallefall gjør det etter boka – slurv er mot sin hensikt. Jo bedre alle gjør jobben, jo seinere går det og jo fortere skaper vi rutiner og kontroller som virkelig er fornuftige.

Førde:» ja, du kan så si – kan være farlige væsker oppi eller saker som kan skade fly eller besetning»

Det rare er jo at noen har satt grensen på en liter. Skulle jeg nå være en terrorist, hadde jeg vel ikke hatt med meg noen farlige stoffer som måtte tilsi litervis for å gjøre noen skade. Skulle jeg hatt med bensin eller syre, hadde jeg vel fått skjult i barberskum-boksen, som jo ikke blir sjekka i det hele tatt. (Kanskje jeg kan barbere piloten til å overgi flyet og fly meg til Kanariholmen gratis ?). Til skade for fly eller besetning. Auda ! Hva med passasjerene da ? Ikke gått på kurs denne vakten, skjønner jeg.

Ved sikkerhetskontrollen(oppslag Gardermoen):

1. Vennligst legg følgende gjenstander i kassen ved sikkerhetskontrollen:

PC- ta den ut av vesken
Større elektroniske artikler
Ytterjakke
Lukkbar pose med toalettartikler e.l.

2. Vennligst legg alle andre løse gjenstander i håndbagasjen, i ytterjakken eller i kassen.

3. Medisiner, helsekostprodukter og morsmelkerstatning må uoppfordret fremvises for kontroll.

Jeg spør jo på begge flyplassene: Hvorfor må jeg ta ut pc min fra vesken ?

Gardermoen: » Fordi vi gjerne vil se at det er en pc»

Ser de ikke det gjennom å scanne den ? Om de ser en rektangulær svart boks med bunnen ut, og ikke åpner den eller kontrollerer – er de da helt sikre på at det virkelig er en pc. (Tenk om det var en Mac ?) Og hva skulle jeg så skjule ? En bombe ? I pc-veska mi ? I tillegg skal man uoppfordret vise frem morsmelkserstatningen ? Hvorfor det ? Går det ikke inn i det totale volumet for væsker ? Hva med brystmelk ? Tenk for en stakkars pilot å få den stråla i øyet du – ser ikke noe da !)

egarder3_1162637499

Så kommer unntakene ihht Luftfartsverket:

– Linsevæske er medisin og kan tas med i håndbagasjen utenom 1 liters posen

– Syltetøy er væske og må få plass i literposen

– babymat er væske og må få plass i literposen.

– Ishockey – køller er ikke lov i det hele tatt

– Medisin, hostesaft er medisin og kan tas med i tillegg.

(Medisintest må påregnes å måtte testes på din egen hud ! – for å påvise at det ikke er farlig  – wow)

Zipperposer kan kjøpes på dagligvarebutikker-hvilket gjør at man kan pakke på forhånd. Smart a gitt !

 

Så noen tankekors:

Man kan ta med seg 1 liter væske i en gjennomsiktig pose + 120 ml linsevæske, nesespray, hostesaft og andre medisinske væsker = kan fint bli litervis av dette. Man burde ikke oppmuntre til å ta med morsmelk på hostesaft-flasker vel ?

Man beregner lightere på gass som væske. Hvilket gjør at man blir fratatt det om det er utover literen i den gjennomsiktige posen. Alt man kjøper innenfor kontrollen på flyplassen kan tas med på flyet. Der selger de lightere. Og bestikk og Swiss Army Knife.

Swiss-Army-Knife-USB-Flash-Drive-23161992788

For å ikke glemme Førde. Hele ankomsthallen, innsjekkingen og transitthallen er ca. 300 kvm. Ikke stort. Der klarer dem å gjennomføre en innsjekking med billetter og legitimasjon. Kofferten må du ta med deg selv til kontrollen. Det er ikke langt. Rundt 8 meter å gå. Så tar du av jakke, tar ut pc, tar av belte og legger alt oppi en svær plastbeholder. Kofferten legges også opp.

Spørsmål 1) Har du med deg toalettvæske ? Kvinner blir fornærmet(«Selvfølgelig har jeg toalettvæske, hvilken sjuske trur du jeg er ? – det sies ikke, det tenkes.) Spørsmål 2) »  Har du noe flytende oppi toalettvæska di ?» (til samme damen – hun himler med øynene – det er klart hu har – har denne «gestapo»-vakten av en kvinnelig Adecco-vakt aldri sett ei kvinnes toalettveske?). Spørsmål 3) «Da må du få en pose av meg å legge det hele oppi – klarer du det selv ?» (en småstresset sliten forretningskvinne som har sittet dagevis borte fra familien – på et sted som Førde – koker formelig i hodet – det er klart hu klarer dette selv !).

Klar til å gå gjennom «døren» – det føles som porten til Sankt-Peter. En rød og en grønn lampe lyser over portalen du må gjennom . For å scanne deg for våpen, metall og andre uhumskheter. Hos meg piper det bestandig. Belte av. Gå igjennom en gang til. Det piper igjen. Dette blir en lang kveld. Sko av. Gå igjennom igjen. Stille. Endelig. Men nå skal han kroppsvisitere. Ikke den kvinnelige vakten nei, men den mannlige. Også på beina. Jeg er kilen – dødelig kilen. Det slår meg når han sier  » Også under fotbladene!  – Tar du meg under fotbladene, kan det hende det kommer en «hestefot». Også svett på beina da.  10 timer i dress-sko gjør noe med beina dine. Jeg tenker: Ja, ta på de sokkene du – det fortjener du virkelig !»

cci-Aft-20070327-1-_161592m

Så er vi gjennom. Eller ikke helt. Kofferten ut ei luke. Det andre ut ei annen. Kø bak. Hva gjør man først. På med belte. sko, jakke, legge pc i baken, ta bagen på ryggen, hente kofferten. Svett i pannen.

I MÅL !!!

Nei, ikke helt enda. 30 minutter går før ny runde. Vi har egentlig bare beveget oss ytterligere 5 meter. Rundt hjørnet og ny skranke. For å komme ut til selve flyet.

«Billett og legitimasjon takk» – samme dama som gav meg billetten fra Adecco. Hyggelig og smilende og jeg ser jo mitt snitt å forsøke å skape klarhet i hvorfor vi gjør det vi gjør.

 

Jeg har nå vist legitimasjon, beveget meg 13 meter, passert 2 store vakter og visiteringer – og når jeg endelig kom gjennom – har jeg billett, legitimert meg, sjekket meg og kontrollert meg. Og det er ikke mulig for andre å komme inn i den hallen. Alt annet er låst. Og det er en bitteliten hall. Det er helt gjennomsiktig.

Hvorfor i all verden skal du ha legitimasjon av meg nå igjen ? Og hvorfor får vi i det hele tatt billetter ?

Svaret er klarere en sølevann !

» Det er for bedre sikkerheten «

Javel, nei ! Dette er noe av det dummeste jeg har hørt og totalt mangel på sunn fornuft ! Her leser noen regler som overhodet ikke skal og kan mistolkes. Vi gjør det slik og ferdig med det. Argumentasjonen er grei – det kan gå galt om noe skjer. Det skjønner til og med jeg. Men halvparten er direkte sløsing med tid. Og til irritasjon for passasjerene. Og skaper en sakte død for små flyplasser.

Om vi skal fortsette med dette, vil jeg foreslå følgende klesplagg på de stakkar vaktene som velger denne jobben. Denne er fin i sommervarmen og representerer i stor grad mer det som bedrives enn dagens uniform.

T045-Idioti-II

Men det blir en historie av dette også. Ha en riktig god helg !  

 

 

 

 

 

Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med , , , , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Flyplass-kontroll i Norge hever blodtrykket !

  1. Undrende sier:

    Som regel undrer jeg meg over ganske mye. Når det gjelder sikkerhetskontrollen på flyplasser må jeg bare si at jeg blir mer forundret enn undrende. Kan noen forklare meg hvorfor f. eks. 100 ml nitroglyserin på en solkremflaske skulle bli ufarlig ved å legges i en lukket plastpose? Nei, kronidioter er nok en bedre beskrivelse enn idioter!

  2. Laila sier:

    Ja, der sa du det. Idioti! Jeg har også blogget om det samme – her.

Legg igjen en kommentar

