Tøysekoppene i Venstre

– Vi kan ikke leve med en slik mistanke. Mistanken er i seg selv som en kreftsvulst i det åpne norske demokratiet. Skaden har skjedd bare ved at det er mistanke. Den kan bare leges ved at det blir skåret ned til rent kjøtt, sier Venstres leder Lars Sponheim til NTB.

VENSTRE_A-l_pet-st_1049408x

 

 

 

 

 

 

 

(Dagbladet.no):  Her er hva Venstre-politiker Abid Q. Raja mener nye nordmenn bør si ja til i en ny statsborger-seremoni:

«Fra dette øyeblikk og fremover, sverger jeg min lojalitet til Norge og dets folk, til dets demokratiske syn som jeg deler, til dets rettigheter og friheter som jeg respekterer, og til dets enhver tid gjeldende lovverk som jeg erklærer å etterleve.»

960x

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Valgkampens største tøyseparti.  Ofte stusser jeg på hva profilerte politikere kan få seg til å gjøre, for å bli gjenvalgt. Det er rart synes jeg. Jeg har nok hatt en oppfatning lenge at politikere burde opptre mer nobelt. Mer aktverdig. Mer tillitsfullt. Og ikke ville så mye. Når politikere – våre fremste menn og kvinner, som skal stå på de svakestes side – representere folket, meningene, systemene og Staten opptrer som like desperat som provisjonsbaserte selgere – blir det litt mye.

Men de skal jo selge seg selv da ? Og det blir ikke noe vakkert syn. Iallefall ikke når de desperat bruker dårlige saker, elendige argumenter, tøyse-saker og floskler. Lars  er jo en ambisiøs kar med en selvtillit og kanskje naivitet/dumhet(velg selv) på størrelse med Nord-Amerika. Han prater i store ord og bruker nesten lignelser når han skal fortelle hva han egentlig mener. » Kan bare leges ved å bli skåret ned til rent kjøtt» – hva mener han egentlig ? Det er jo slett ikke sikkert det har skjedd noen skade. Det kan hende det er en rutine-feil, eller ingen feil eller rett og slett ingen sak i det hele tatt. Er det da skjedd noen skade ? Eller er det en sak som Lars desperat bruker i håp om at det er noe ordentlig galt ? Hva om det ikke er ?

Også stakkars Venstre da – også Abid er ute å sykler om dagen. Nok en tøyse-sak. Avsverge evig troskap – det er ikke Fantomet som avlegger ed vi snakker om. Krekar vil få seg til å si alt mellom himmel og jord for å få bli i Norge. Det tror iallefall jeg. Hvem vil ikke det ? Hvem tror egentlig på at å avlegge et løfte, betyr noe som helst ? Når man får det så mye bedre ved å få bli i Norge !

Egentlig er det litt synd på Venstre. Jeg visste jo at Lars er på gyngende grunn. Trodde egentlig bedre om Abid. Men det spiller liten rolle. Jeg bryr meg like lite om Venstre som resten av befolkningen. Sperregrensen bør komme nå. Ganske snart. Jeg vil ikke ha slike tøysekopper inn på Stortinget. Og det vil sikkert ikke mange andre  heller.

Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Tøysekoppene i Venstre

  1. Undrende sier:

    Er nok for trøtt nå, Ståle, skriveleifene mine trenger seg på ser jeg. Gjeeeeeeesp. God natt!

  2. Undrende sier:

    Abid har nok lest for mye amerikansk smusslitteratur. Så vidt jeg vet er det bare i USA man driver å avsverger troskap til flagg og grunnlov, uten noen besynderlig effekt ser det ut til.

    Abid mener nok sikkert også at disse nye «lovlydige» statsborgerne, etter avsvergelsen, skal gå rundt å si: This great nation. Latterlig!

Legg igjen en kommentar

