Irriterende

Jeg har tenkt litt. Om de sjeldne underlige situasjonene man ofte kan havne borti. Når man møter mennesker man så aldeles ikke går i hop med – i det hele tatt. Uansett hvor mye man prøver vil det liksom ikke skje noe kjemisk. Som i god kjemi. Noen mennesker irriterer rett og slett alle nervetrådene mine samtidig. Hva er det som kjennetegner disse menneskene tro ? Jeg tror jeg begynner å ane konturene av fellesnevnere. Noen av disse er:

  • Monopol på god forstand
  • Enkel platt humor
  • Frekkhet
  • Irriterende og ustanselig opptatt kun av egne ting

Også klarer de å gjøre noe med meg meg – som jeg selv synes er forbaska synd. Nemlig å gå meg så til de grader på nervene at til og med hjernen kobler ut. Ja, den kobler helt ut. Jeg tenker i hodet mitt at nå må du se opp og gjøre som om du hører etter iallefall. Ikke stirr i bordet som en autist. Jeg forsøker. Så godt jeg kan. Men får det ikke til. Til og med enkle ting blir mer facinerende. En jordbærkurv, en morell-stein. Ja, til og med kroppen min klarer ikke la være å gå til ytterliggående aksjoner. Den beveger seg unna, begynner å rydde i hagen. Kommer tilbake(da slår høfligheten inn), den reiser seg for å hente kaffe – sikkert i håp om at vedkommende skal forsvinne.

Spesielt de overmorsomme synes jeg er super-festlige. De som – tiltross for at jeg ikke ser opp når de forstyrrer – fortsetter. Tiltross for at jeg ikke ler, forteller enda en idiot-vits. Tiltross for at jeg går på do, fremdeles ikke forsvinner. Men venter til jeg kommer tilbake – for å fortsette sitt korstog mot min forstand.

De gjør det sikkert ikke bevisst. De bare er slik. Og da kommer poenget mitt. Jeg må gjøre noe med det. Alternativene er ikke mange:

1. Forsøke å høyne min egen toleranse og forståelse for andre mennesker

2. Være brutalt ærlig mot alle

Alternativ 1) har jeg forsøkt og jeg er i en evig, men umulig prosess som jeg aldri kommer langt nok på. Noen mennesker rett og slett bare irriterer meg uansett hva jeg gjør.

Alternativ 2) er nok mer morsom og fra munnrappe omgangsvenner er det mye gode tips å hente her:

 – Mot moroklumpen som er så morsom at han nesten bobler over av vittigheter:

* La vær å le

* Etter hver eneste morsomhet si: «jeg tok ikke poenget jeg, kan du ikke forklare ?»

* Når vedkommende nærmer seg: «du, før du begynner å være morsom, la meg hente ei blokk og en blyant slik at jeg får skrevet opp alt!»

Mot vedkommende som fullstendig har monopol på god forstand:

* «Så mye du vet altså, jeg forstår ikke hvordan du har kunnet lære alt du vet så ung som du er?»(fortell gjerne at dette er ironi)

* «hvordan kan det ha seg at du alltid vet alt best ?»

* «Blir du ikke lei av å vite alt mye bedre enn andre ?»

Irriterende og ustanselig opptatt kun av egne ting

* «Kunne du hatt interesse av å prate om andre ting enn de du er opptatt av ?»

* «Nå har du snakket om din interesse(nevn hva det er)90% av tiden du har stått her – hva får deg til å tro at jeg er så interessert ?»

* «Prater du alltid så mye om …….(interessen)?»

 

 

 

 

Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med , , . Bokmerk permalenken.

3 svar til Irriterende

  1. roggan sier:

    Hæ, liker du ikke «Mot i brøstet» og enkel humor?

    Nei, la meg heller fortelle deg hvordan ting henger sammen…………………….

  2. veronica365 sier:

    Mulig forrige kommentar ble borte i sluket, men FANTASTISK BRA!! Digger ideen om å ta fram blokka!! sånn: «før du starter å være morsom!!!»

  3. veronica365 sier:

    FANTASTISK BRA!!! Henger meg spesiellt opp i «du, før du begynner å være morsom…!!!!!» Hysterisk!! :DDDD

Legg igjen en kommentar

