Dette visste du ikke om motorsykler..

Den amerikanske ingeniøren Sylvester Howard Roper oppfant i 1867 den første motoriserte tohjulingen. Denne kullfyrte, dampdrevne, tosylindrede motorsykkelen så ut som en krysning mellom en primitiv tråsykkel og Stevensons Rocket, det aller første damplokomotivet.

RoperAuto

 

 

 

 

 

Selv om folk ikke akkurat løp ned døra hans for å kjøpe den, hadde Ropers oppfinnelse mange av de samme egenskapene som en moderne motorsykkel. Ikke minst viktig av disse var den vridbare håndgassen på styret. Roper døde i den respektable alder av 73, under testingen av en ny motorsykkel. Hans dampdrevne motorsykkel er i dag utstilt på Smithsonian Museum i Washington DC.

1869SylvesterHoward-steamcycle

 

 

 

 

 

 

 

Æren for oppfinnelsen av motorsykkelen blir ellers vanligvis tilskrevet tyskeren Gottlieb Daimler – som senere slo seg sammen med Karl Benz og startet Daimler-Benz Corporation

Hans Daimler Reitwagen (Ridevogn) fra 1885 var konstruert rundt en ramme av tre med motoren montert vertikalt i midten.

1885DaimlerEinspurWoodReplica

 

 

 

 

 

 

 

Faktum er at Daimlers anordning hadde fire hjul – ett hjul foran, ett hjul bak og et lite, fjærende stabilisatorhjul på hver side, omtrent som støttehjulene på små barnesykler. Den kunne oppnå den beskjedne hastighet av 19 kilometer i timen, noe som trolig fortsatt var alt for raskt, når man tar de ufjærede, jernbeslåtte hjulene med i betraktningen.

Alle motorsykkel motorers mor – DeDion-Buton motoren.
Den første virkelig suksessfulle 2-hjuling som ble satt i produksjon var en Hildebrand & Wolfmueller, patentert i Munchen i 1894.

Den hadde en triangulær ramme, med tanken plassert på røret som skrår nedover. Motoren var en parallell-twin montert lavt nede på rammen. Sylindrene pekte i tretning front-bak. Kraftoverføringen gikk direkte til kranken på bakhjulet, og i stedet for å bruke et tungt svinghjul for å oppta energi mellom stempelslagene brukte den et par karftige elastiske band som opptok kreftene. Den var vannkjølt og hadde en kjøletank/radiator bygget opp på toppen av bakskjermen.

2088

I 1895 bygde det franske firmaet DeDion-Buton en ny motor som skulle i masseproduksjon og gjøre motorsykkelen tilgjengelig for alle. Det var en liten og lett firetakts motor med høyt turtall. Den hadde batteri og coil tenning. Med en boring på 50 mm og en slaglengde på 70 mm fikk den et volum på 138 cc. DeDion-Buton brukte denne suksessfulle 1/2 hestekrefters motoren på veigående trehjulinger, men motoren ble snart kopiert av alle, inkludert Indian og Harley-Davidson i USA.

 

 

 

 

 

Den første Amerikansk produserte motorsykkel – 1898 Orient-Aster
Selv om en herremann ved navn Pennington bygde noen motorer så tidlig som 1895. (det er usikket om disse i det hele tatt startet) Så er den første masseproduserte motorsykkel en Orient-Aster, bygget av Metz Company i Waltham, Massachusetts i 1898. Den brukte en Aster motor som var en franskbygget kopi av DeDion motoren, og kom i produksjon 3 år før Indian(1901) og hele 4 før Harley-Davidson(1902).

2090

 

 

 

Så litt merkverdigheter:

Verdens største:

602

 

 

 

 

Verdens minste(les mer her)

1567_4_artikkel

 

 

 

 

 

 

Verdens peneste(les mer her)

2195

 

 

 

 

Verdens styggeste motorsykkel(les mer her)

1957%20AermacchiChimera

 

 

 

 

Verdens dyreste motorsykkel(les mer her)

bike

 

 

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s