Drodling om mangt og meget

Idag skal jeg bare drodle litt -drodle betyr å røre litt rundt temaer og er et godt Stavanger-uttrykk. Drodle litt om Hushovd som idag gikk på en kjempesmell i Tour de France, fordi sykkeldirektøren hadde sendt ham ut på feil gir fordi de ikke visste hvor bratt bakken var ? Ja, dette er jo en liten  fillesport og ingen vet jo hva som  står på spill – så derfor droppet de å sende noen ut for å måle bakken, slik at han fikk riktig gir ! Jeg blir helt stum av hvor kørka det går an å være . Det finnes tydeligvis ikke noen grenser. Dette er nok en sport som går på milimeter-presisjon hvor detaljer er uhyre viktig i en innspurt. Så hvorfor de ikke bare gjør slik enkle forundersøkelser, tyder på ren og skjær udugelighet. Grønn ledertrøye i morgen kan du bare glemme.

Vel, så leser jeg om: 

De som gjør det dårlig på IQ-tester har høyere sjanse for å utvikle hjertesykdommer, viser ny studie. Årsaken kan være at råd om helse rett og slett er for kompliserte. Les mer her

Og jeg får masse betenkeligheter om at jeg bør trimme mer. Anser meg sånn noenlunde intelligent, og håper jeg forstår alle formaningene om at trening er sunt, og derfor unngår hjertesykdommer. Ja, kanskje jeg gjør det, – eller kanskje jeg tar sjansen på at det ikke rammer meg – eller kanskje jeg rett og slett ikke tror på det, eller gir blanke blaffen. Uansett er artikkelen interessant, og for meg er det fullstendig åpenbart at det er mange ting som er farlige. Ikke minst stress, ikke minst hva du putter i munnen av mat og drikke, ikke minst at du røyker – dette er farlig og man skal balansere sitt totale virke av både inntak og aktivitet, både på jobb og i fritid på en måte som er godt for en selv, ikke minst av omtanke for de man har rundt seg. Får snakke med Vesle frøken Treningsstudio(http://veronica365.wordpress.com) og legge en plan. Eller kanskje imorgen eller en annen dag.

Også den GRISE-influensaen – som akkurat når vi trodde den var forsvunnet blandt  fugle-virus og andre uhumskheter som det ikke ble noe av, ja, – så plutselig rammer den for fullt. I England er det en seks-dobling av antall smittede. Nå kan jo det bety at det var 1 som var smittet og nå er det flere enn 6 – men det kan også hende at det er mange flere. Les mer her. Skal du virkelig vite hvordan ståa er, bør du nok daglig – kanskje til og med hver time slå opp på Folkehelseinstituttets hjemmesider(her). Eller du kan gi blaffen som meg og følge en god huskeregel når du føler deg dårlig. Gå til legen eller Legevakten. Si: «jeg vil gjerne sjekkes for SVINE-influensa. Da er du rimelig sikker på at de sjekker ut akkurat denne – og du får rette medisinen. Det dummeste er jo at de amputerer foten din, når det egentlig bare er SVINE-influensa som du jo kan få medisin for.

Purke

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Visdom om Nettet:

Dette er den mest geniale siden jeg har sett på lenge. Sånn burde det vært av og til. Sett timebegrensning på nettet. Nå er det på tide å bevege seg 🙂 og gjøre noe annet – denne må du lese:

Hvem har vel ikke surfet rundt i sirkler, på jakt etter et eller annet spennende, nyttig og givende. Uten å lykkes.

Det er i slike stunder man kaster inn håndkleet og taster inn ting som ikke.no, sau.no, ulv.no og elg.no i nettleseren.

Bare for å oppdage at her er det noen som har kjedet seg like mye som deg – og faktisk laget en slik side.

SISTE TILSKUDD I FAMILIEN av tilsynelatende innholdsløse nettsider, er slutten.no.

Men klikker du deg inn hit, kommer du til et aldri så lite snev av livsvisdom:

 960x

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MANNEN BAK SLUTTEN.NO heter Hans-Peter Lannerstedt og kommer fra Spikkestad i Røyken i Buskerud.

Og han hadde opprinnelig helt andre planer for nettsida enn å oppfordre folk til å komme seg ut i naturen.

– I utgangspunktet kjøpte jeg domenet med tanke på å få solgt det videre til et begravelsesbyrå, forteller Lannerstedt når Dagbladet.no ringer.

– Å dø er det mest naturlige for alle mennesker, men dessverre er det med død og begravelse tabubelagt og veldig konservativt. Derfor tenkte jeg at dette var en innmari lett adresse å huske, og jeg håper fortsatt på at et begravelsesbyrå har lyst på slutten.no. Les mer her
Nekter å skrive rapport hver gang ambulansene går i en fotoboks.

 Om drittleie ambulansesjåfører

Om den tapre ambulansesjåføren som velger å trosse politiet fordi han ikke gidder å prioritere å rapportere om ambulansen var på uttrykning eller ikke når den kjører gjennom en fotoboks. Ha ! Jeg er helt enig. Ambulansen kjører da ikke fort gjennom fotoboksen for moro skyld – ha litt tillit til folk da ! Makan til tullesak, at Politiet skal dra ambulansesjåfører til retten for slike tulleting !

Om politiet vil vite om ambulansen var på utrykning eller ikke da den ble knipset av fotoboksen, må de dra ambulansesjef Trond Thoresen i Vestfold og Telemark hele veien til retten.

 

– Det er meningsløs tidsbruk at jeg må bruke arbeidstiden min til å dokumentere ambulansetjenestens lovlige virksomhet. Vi har knappe ressurser, og dette er noe jeg hverken kan eller vil prioritere, sier Thoresen til Aftenposten.no.

 – Knipses daglig

I fjor kjørte ambulansene i de to fylkene 500.000 kilometer på utrykning. Hittil i år har de rundte 300.000 km med blålys og sirener.

 Flere ganger i døgnet blinker det rødt når ambulansene kvister gjennom skogen av fotobokser langs E18.

Hver eneste gang kommer det brev fra politiet med spørsmål om dette var en utrykning eller vanlig syketransport.

 Nå har Thoresen fått nok og sier stopp.

 Dette er forøvrig ikke første gang ambulansesjefen går i klinsj med politimesteren i Vestfold om fotoboksene:

 Fra Aftenposten.no

13. oktober 2000 trakk daværende politimester Svein Urdal ambulansesjef Thoresen til Tønsberg tingrett for å få et rettslig avhør fordi han hadde nektet å svare på 13 brev om ambulanser som var tatt av fotoboksene. Om politiet vil vite om ambulansen var på utrykning eller ikke da den ble knipset av fotoboksen, må de dra ambulansesjef Trond Thoresen i Vestfold og Telemark hele veien til retten.

 

– Det er meningsløs tidsbruk at jeg må bruke arbeidstiden min til å dokumentere ambulansetjenestens lovlige virksomhet. Vi har knappe ressurser, og dette er noe jeg hverken kan eller vil prioritere, sier Thoresen til Aftenposten.no.

 

– Knipses daglig

I fjor kjørte ambulansene i de to fylkene 500.000 kilometer på utrykning. Hittil i år har de rundte 300.000 km med blålys og sirener.

 

Flere ganger i døgnet blinker det rødt når ambulansene kvister gjennom skogen av fotobokser langs E18.

 

Hver eneste gang kommer det brev fra politiet med spørsmål om dette var en utrykning eller vanlig syketransport.

 

Nå har Thoresen fått nok og sier stopp.

 

Dette er forøvrig ikke første gang ambulansesjefen går i klinsj med politimesteren i Vestfold om fotoboksene:

 

13. oktober 2000 trakk daværende politimester Svein Urdal ambulansesjef Thoresen til Tønsberg tingrett for å få et rettslig avhør fordi han hadde nektet å svare på 13 brev om ambulanser som var tatt av fotoboksene. Les mer her

Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med , , . Bokmerk permalenken.

4 svar til Drodling om mangt og meget

  1. hcaextract.net sier:

    This was a very interesting post, I really do not normally read articles which have
    been as thought provoking as «Drodling om mangt og meget | Sunde 2012» but also in the completion I
    am grateful I did.

  2. Undrende sier:

    Din «drodling» gjorde meg i hvert fall oppmerksom på en sak jeg ikke hadde fått med meg, nemlig politiet vs. ambulansetjenesten.

    Og hvilken rystende lesning! Her kan det jo være snakk om kanskje flere sjåfører som, blant tusenvis av utrykninger, kan ha forbrutt seg mot vegtrafikkloven. Politiet må selvfølgelig bruke alle sine resurser, om nødvendig, for å få tatt disse lovbryterne. Og dette er alvorligere enn som så. For hva leser man! Jo, det er en sterk mistanke om at mange sjåfører ikke er godkjent for å kjøre utrykning. Endelig har politiet forstått at man må granske den kriminelle ambulansetjenesten som ansetter sjåfører uten kvalifikasjoner!

    Advarsel: Denne kommentaren kan inneholde spor av humor, men det er ikke jeg som er klovnen.

  3. Per D. sier:

    Vedr. Hushovd – kanskje «Oksen fra Grimstad» bare er en oksekalv, eller bare en kalv? Synes egentlig ikke «dope de France» er noe å bry seg om i det hele tatt for vanlige folk, men hvorfor i svarteste kunne han ikke gire opp til et høyere gir, da han merket? at han kjørte på totalt feil gir? Tar vel ikke så mange tiendeler for en vant person å skifte gir på en slik sykkel? Følte han seg forplikta til å bruke det giret han hadde fått beskjed om, på tross av at han merka det var helt feil?? Idiotsport, er min mening!!!
    Ha ellers en fin dag, og takk for underholdende blogg, spesiellt om «reglene» for ambulanser i nisselandet Norge!!!
    Hilsen utflytta for 30 år siden.

  4. pøøøh sier:

    Ambulanser og fotobokser med tilhørende etterspill var tåpelig. Heia Norge og hurra for flisespikkeriet! Håper politiet sender sånne brev til seg selv når de er på utrykning og knipses. Hva med brannbilene? «var det virkelig en brann eller bare falsk alarm?»

Legg igjen en kommentar

