– That’s one small step for a man, one giant leap for mankind

(Dagbladet): NASAs Lunar Reconnaissance Orbiter (måneoppklaringstjeneste), LRO, har presenterer nå de første bildene fra landingsstedene til Apollo-ferdene til månen.

Bildene viser ikke bare romstasjonene, men også fotavtrykkene til Neil Armstrong og Buzz Aldrin som var på månen for neste 40 år siden. Les mer her og her

Var ikke helt lett å se disse fotsporene, og slett ikke at det hadde vært så mange Apolloer der oppe. Det er visstnok ganske fanstastisk at man kan se skyggene av de fartøyene som står igjen  på månen. Ikke vet jeg, særlig imponert ble jeg ikke. Det som derimot er imponerende er jo at det er 40 år siden vi første gang gikk på månen. Det begynner etterhvert å bli litt skrot som er satt igjen der oppe gjennom årene.

 

503x

 

 

 

 

 

 

 

 

For spesielt interessert – les her fra romfart.no

 

369299main_apollolandinglocator_540

Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med , . Bokmerk permalenken.

Ett svar til – That’s one small step for a man, one giant leap for mankind

  1. Undrende sier:

    Da denne begivenheten fant sted var jeg 18 somre gammel. Det var imponerende, særlig tatt i betraktning en annen imponerende begivenhet, nemlig fjernsynets inntog i den landsdelen jeg kommer fra bare 2 år tidligere, og som overhodet gjorde det mulig å følge med på det gigantiske framskrittet.

    Nå, 40 år senere er jeg ikke like imponert. For det var ikke menneskets forskertrang som førte oss et gigantisk skritt forover, men derimot menneskes inngrodde trang til å slå hverandre i hjel. Det var dét som var den egentlige drivkraften.

    Rart hvordan evnen til å imponeres endres over tid. Når jeg skrur på det imponerende fjernsynet og ser hvilke ismer og overhengende farer som har erstattet de gamle, så gripes jeg av en viss frykt. En frykt for at mennesket kanskje snart vil ta i bruk en annen vitenskapelig bedrift, nemlig muligheten til å omsider klare å utrydde alt liv på denne planeten. Da ville jeg i hvert fall bli imponert.

Legg igjen en kommentar

