Vår 5årige hemmelige agent

Historien om vår hemmelige agent, som krysser 6 år i februar 2010, utvikler seg fra dag til dag. Dagens siste strofe faller ved frokostbordet, mens den langveisfarende farmoren forsøker å innsmiske seg i agentens hverdag. «Blåser jeg i», sier han nonsjalant. Agentens mor hever bryskt øyenbrynene og beskjed blir gitt om at sånn sier vi ikke. Svar på tiltale har han selvfølgelig – «Tina sier sånn» ! Og så er vi igang med forklaring om at også Tina får beskjed om at sånt ikke er lov å si – og han skjønner godt hva det går i.

De siste ukers økning i trass-nivå er bemerkelsesverdig og må tilvennes. Spesielt agentens far må telle til mer enn 10, når agenten på kjøpesenter insisterer på å være sammen med mammaen sin, tiltross for at hun er langt unna opptatt i alle salgets faser. Igår kveld kom også en strofe – » du pappa ?», – midt under leggingen som er altfor sen, hvilket også medfører en evig diskusjon om å få se bare 1 liten film før leggetid. » du pappa?» – «hører du hva jeg sier ?». Den hemmelige agenten er ikke tålmodig i det hele tatt. Lunten er kort og svar avkreves umiddelbart etter at spørsmålet er stilt.

 

 

18072009553

 

 

 

 

 

 

 

 

Den hemmelige agenten sur fordi han ikke fikk Wii-spill !

 

 

«- vet du hva pappa ?, det er mye lettere å prate med a mamma enn med deg !».

Jaha, – «åssen da mener du», dette er faren faktisk interessert i å høre litt om.

» Hun forstår bedre hva jeg vil og mener»

Man har ikke sjanse til å responsere på slike utsagn som er 1000% sanne og oppriktig ment fra agentens side. Han sier det som det er og er 5 år. Sånn er det bare.

Han får fremdeles ikke se film, det er for sent på natten og mitt tilbud om å legge seg tidligere i morgen, mot å se film – avslås elegant. » Hvorfor kan ikke jeg være opp så lenge jeg vil og få lov å se film når jeg legger meg ?»

Pedagogisk tilbakemelding snurrer i hodet mitt. Glemmer det og svarer slik jeg vil: » Du er 5 år og du trenger søvn, eller blir du en sur, tverr, møkkete liten røverfant»!

Svaret fra den hemmelige agenten fortjener jeg vitterlig: » særlig !»

 

 

18072009562

 

 

 

 

 

 

 

 

Den hemmelige agenten speiler seg

 

 

Den hemmelige agenten er inne i en periode med mye tenkning – hans langsveisfarende farmor fikk spørsmål kl. 23.30 mens alle var på vei til sengs og agenten med store tinntallerker av øyne var like våken som om det var morgen

» hva er egentlig vitsen med å ha en farmor og en dadda, farmor?»

Farmor ble svar skyldig og synes nesten det hele er skummelt. Jeg humrer innvendig og tenker mitt. Idag skal farmor og storesøster avgårde med toget. Det er mye påvirkning fra farmor om å få den hemmelige agenten med på kjøreturen til togstasjonen – noe han såvisst ikke har lyst til. Det prøves med litt god gammeldags dårlig samvittighet – taktikk som preller av som vann på gåsa. Han lar seg ikke affisere i det hele tatt. Og faren humrer innvendig og koser seg. Flinke agenten sin det ja ! 

 

18072009564

 

 

 

 

 

 

 

 

Litt småfurten i omkledningsrommet.

Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

