Elsk deg selv- terapi !

På oppfordring fra Sjefsengelen i Tvedestrand og opprinnelig fra Trine Grung`s blogg – har jeg nå fått den tvilsomme æren av å blogge og føre stafettpinnen videre i sagaen om Anti-janteloven og Selvransakelse II. Disse to i særdeleshet kvinnelige skribentene utfordrer meg. Disse som så til de grader blogger i putevarer, pyntefigurer, følelser, trening og jenteting. Disse så velskrevne, pastellfargede og fløyelsmyke bloggene som nå skal sammenlignes, lese og sees på – i forhold til min.

Jeg gruer meg grusomt. Men i all min ubeskjedenhet, full av selvtillit og manglende selvinnsikt – setter jeg da i gang på det som blir the one and only selvransakelse fra denne bloggen. Ever !.

Bakgrunnen er vel at man faktisk skal gå rundt å tro godt om seg selv. Men ikke til det uspiselige. Men man skal ha tro og selvtillit og confidence ! Jeg er nok av den oppfatning at man viser omverdenen hvordan man ser  på seg selv. Og det gjør noe med omverdenen. Vi tiltrekkes av de sterke. Vi frastøtes av de svake. Derfor må de svake bygges. Og dette kan faktisk være til hjelp. La oss ta det fra starten:

  1. Du skal ikke tro at du er noe.
  2. Du skal ikke tro at du er like så meget som oss.
  3. Du skal ikke tro du er klokere enn oss.
  4. Du skal ikke innbille deg du er bedre enn oss.
  5. Du skal ikke tro du vet mere enn oss.
  6. Du skal ikke tro du er mere enn oss.
  7. Du skal ikke tro at du duger til noe.
  8. Du skal ikke le av oss.
  9. Du skal ikke tro at noen bryr seg om deg.
  10. Du skal ikke tro at du kan lære oss noe.
Senere i boken kommer Sandemose opp med et 11. bud: Du tror kanskje ikke at jeg vet noe om deg?(vel innlimt fra Sjefsengel`s side)
 
Her er mitt bidrag:
 
1. Kreativ
2. Sta
3. Lojal
4. Snill
5. Fandenivolsk
6. Energisk
7. Selvkritisk
8. Ironisk
9. Veltalende
10. Snartenkt
 
Man kan alltids begrunne hvorfor, men punkt nr. 5 slo inn, så det gav jeg rett og slett blaffen i. Var dette terapi ? Tja, kanskje man blir litt mer bevisst på egne kvaliteter, gode sider og egenskaper. Slik at man står bedre rusten den dagen noen virkelig skulle prøve å trykke deg på noen måte.
 
Er jeg fornøyd med meg selv ? Tja, det kan man kanskje si, men i min verden skal man strebe etter forbedringer – daglig.
 
Jeg ønsker å sende stafettpinnen videre til Veronica på http://veronica365.wordpress.com. Skulle nok sendt den til flere mannlige bloggere, men jeg tenker nok at disse finner nok andre iløpet av kort tid.
Ha en fortreffelig aften alle sammen og tro godt om dere selv og hverandre.
Dette innlegget ble publisert i Tull og tøys og merket med , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Elsk deg selv- terapi !

  1. Tilbaketråkk: “Elsk deg selv” -Stafettpinnen tas, og sendes til…! « Veronica365`blogg

  2. elisabethdl sier:

    Må bare si: Knallbra liste!:D Spesielt punkt 5.

    Alle burde være litt fandenivolsk av og til!:D

Legg igjen en kommentar

