Er lei millionærer !

Er den norske adelen med Hagen i spissen noen ordentlige sutrekopper, som gjerne vil bo, bygge og eie her, men ikke i den grad betale for moroa ?

Når du gjennom regnskapsmessige inngrep, kan kjøre null-inntekt og dermed slippe inntektsskatt, sitte med en milliardformue og betale 10 millioner i formueskatt – synes jeg ikke synd på dem i det hele tatt. Andre unnskyldninger er at de faktisk betaler masse skatt gjennom sine bedrifter ? Ja, og sånn er faktisk lovverket i Norge.

Av Hagen har jeg vært kvalm lenge – en person som så til de grader har mistet rotfestet med hva som foregår, skal du leite lenge etter. Jeg skjønner at han kjører Janteloven og stakkars seg – han har nok til dels rett, eller er særdeles fintfølende. Han er i mange tilfeller uspiselig i sin væremåte og det er ikke det minste rart det blir som det blir. For min del kan Hagen godt flytte, gjerne også Sharif og resten av sutregjengen. Om du har 500 eller 600 millioner på kontoen burde strengt tatt ikke spille noen rolle. Get a life !

Skulle de nå flytte, tar de neppe med seg sine eierinteresser. Og gjør de de – ja, så kjøpes de nok opp av andre allikevel. Skulle de velge å flagge ut Dekksenteret på Jessheim, ja – så skal  vi nok klare oss tenker jeg.

Det blir helt komisk når mennesker med slike formuer klager på skattetrykket. Det ville vært mer verdig å bare flytte. Om Hushovd eller Petter Solberg flytter er det forståelig. De tjener småsummer i forhold til Hagen. Sharif er nok en mindre Rikerud enn han ønsker å fremstille seg – stiller definitivt i en annen liga. Men pr-kåt er unge Sharif -det kan ingen ta fra ham.  På grunn av støtte fra Frp når han søkte på tomt til dekksenteret sitt, velger  han å gjøre seg om til «folk flest». Han er ikke helt sikker på politikken og sånne småting, men synes at Frp er litt kule da. God eldreomsorg og sånn lissom. jada… Jiiizes…Nei, Sharif .. som du selv sier – selg dekk du. Gi pengene du har til overs til Frelsesarmeen istedefor den pr-kåte veldedigheten du driver med idag – da er det iallefall godt for noe.

 

Fra Dagbladet skrives det:

Stein Erik Hagen overførte sin pengestøtte fra Høyre til Frp fordi partiet er klarest på det som er viktig for Hagens familie. Nå åpner flere rikinger lommeboka for Jensen. Investor Øystein Stray Spetalen videresender en e-post med klar beskjed til pengefolket:«Få opp lommeboka, feiginger». Og vips, dekkbaron Tommy Sharif blir Frp-millionær.

– Jeg er en mann som liker utfordringer. Når Spetalen sender ut fellesmail blir jeg inspirert. Spetalen har mye mer penger enn meg, men jeg har mer gummi på lager enn Spetalen. Det er snart valg og Frp trenger penger som andre politiske partier.

– Du sier du støtter Frp fordi folk flest er tjent med en ny regjering. Hvem er «folk flest»?

– Folk flest er sånne som meg. Folk med to armer, to øyne som spiser med munnen og driter fra rumpa. Folk som liker å jobbe og liker å jobbe hardt. Folk som synes Norge er det beste stedet å bo i hele verden og som elsker nordmenn. Ja, jeg kan skrive en hel bok om vanlige folk.

– Hvem er ikke vanlige folk, Sharif?

– Nei, si det. Den der tar jeg ikke på strak arm.

– Hvordan skal Frp’s politikk gjøre Norge til et bedre land å bo i?

– Bedre eldreomsorg. Flere arbeidsplasser. Mindre arbeidsledighet. Bedre muligheter for selvstendig næringsdrivende. Men jeg er ikke typen som sitter og leser alle partiprogrammene på kveldstid. Les mer her

Dagbladet.no): Dekkmillionæren Tommy Sharif har i likhet med Stein Erik Hagen tidligere luftet sin frustrasjon over formuesskatten.

Men han vil ikke gjøre som Hagen annonserte i går, å flagge ut til Sveits, fordi «formueskatten ikke er til å leve med lenger».

– – Jeg har jo flagget til Norge. Jeg flyttet hit med glede, jeg, sier Sharif til Dagbladet.

Eiendomsinvestor Christian Ringnes vil ikke gå inn på Hagens karakteristikker av norske myndigheter, men støtter argumentene mot det norske skattetrykket.

– Jeg ser på formueskatten som veldig uheldig og særnorsk, dette er noe som er avskaffet i praktisk talt alle andre land. Norge har av en eller annen grunn ikke hatt kraft til å fjerne den, og da er det ikke noe rart at folk med stor formue som bruker den til å skape arbeidsplasser velger å flytte, sier Ringnes til Dagbladet.

Han peker på Sverige, der investoren mener rikfolks utflagging til land som Monaco presset myndighetene til å endre skattereglene.

– Også en stor del av norsk lederstand har flyttet utenlands, mange av dem til London. Etter det blir ikke norsk næringsliv det samme, og det er ikke usannsynlig at flere kommer til å flytte. Vi har nok blitt såpass verdensborgere alle sammen at Norge ikke nødvendigvis blir bostedet, sier Ringnes, som tror Hagen får det fint i utlandet.

Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

