Valgløfter = luremus ?

Det nærmer seg valg.

Og jeg skal skrive om hvilke betraktninger jeg gjør meg omkring dette, på oppfordring fra en bestemt sjefsredaktør. Javel ja ! Da går jeg jo i meg selv da.

Hva vet jeg om politikk ?

Hvor interessert er jeg  ?

Og hvor stor forakt har jeg for politikere ?

Spørsmålene jeg stiller meg, gjør at jeg skalter fort bort Frp – gidder rett og slett ikke engasjere meg i sånne partier. Også har vi slike som Demokratene, Kystpartiet og Senterpartiet. Nei, orker ikke disse heller.

Også har vi persongalleriet da. Med Erna i Høyre, med brødrene til Jesus i Krf, alle  palestina-skjerfene i SV og den pakistanske jurist-masa fra Venstre. Orker ikke disse heller jeg.

Finner liksom ikke mobilisering nok til å ytre noe positivt om disse. Ikke om jeg aldri så mye prøver.

 Så har vi AP igjen. Jens og Jonas er tøffe. Men vet du hva – som en seriøs valgblogg 🙂 må jeg ikke gå på personkarakteristikker. Ikke seriøst nok det veit du !

Hva skal jeg skrive om da ? Politikken kanskje ?

 

960x

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ok – smurfet rundt på Sv.no, Høyre.no og alle de andre hjemmesidene. Finner arbeidsprogrammer på over 100 sider !!! hos noen av dem. Hundre sider som omhandler hva de skal gjøre fra 2009 til 2013. Hvem leser slikt egentlig ? Dette må jo være laget for de andre partiene. Ikke for velgerne. I detaljer beskrives hvilke tiltak som skal gjøre, hvilke tanker som er tenkt. Det mangler mest om hvordan tiltakene skal finansieres. Kun noen få skriver noe om dette.

Lastet ned store Pdf filer som du lese i denne artikkelen. Tenkte jo egentlig at jeg skulle sette opp en sammenligning som alle kunne forstå, som viser forskjellene. Men klarte ikke å engasjere meg i det heller. Forskjellene er ikke så store. Det er kommunikasjonen og forskjellen i denne,  som er stor.

Men vi har jo de store tingene da. Og dem finnes det vel hundrevis av –  fra Barentshav, til Politiet, til eldreomsorg, til fordeling av goder og bekatning, til aktiv dødshjelp og Krekar. Hva gjør vi med bygging langs fjorden og hvor stor garasje skal du få lov å bygge i 2010. Politikk er særdeles komplisert, vanskelig å forstå og enormt komplisert å sette i system. Det slår meg at de partiene med de enkleste budskapene vinner terreng i valgkampen. Noen vinner valget på gamle tradisjoner, noen vinner på provoserende kommunikasjon og noen vinner på ren forakt.

Kan alle vinne ? Ja, det kan de sikkert. Bare de får sitte i regjering, eller i opposisjon eller på Stortinget eller i en komitè, – ja, så vinner de litt alle sammen. Det skjer jo ikke nevneverdig om man mislykkes. De samme partilederne blir sittende, de samme rådgiverne vil fortsette – dette tiltross for at manglende valgstemmer er et direkte uttrykk for at folk ikke vil ha dem sittende.

Et demokrati er ikke lett å kvalitetsikre. Vi skal ha representanter for forskjellige partier, fra forskjellige deler av landet – iallefall om det skal være et riktig demokrati. De skal speile befolkningen og politikken skal representerer folket.

Hvilket det jo  ikke alltid gjør. Men hvilke alternativer har vi ? Og hvor lett er det å etablere et alternativ midt i  et inngrodd AP, Høyre, SV og Senterparti – land. Frp har klart det. Tror de ! De har fått velgere fra flere av disse sidrumpa partiene hvor eneste nyvinning er videoer på nettet og at de har fått intallert e-mail på jobben.

Politikerforakt skal jo ikke jeg skrive om. For det har ikke jeg. Ikke har jeg parti-forakt heller. Jeg er bare rett og slett uinteressert. Skal jeg stemme på noen når den tiden kommer? Kanskje jeg skal det. Eller kanskje jeg ikke skal. Man kan jo ytre en mening ved å la være også. Men da sitter vi jo der. Med de politikerne, partiene og den politikken vi fortjener. Vi får det vi vil, skjønner du ! . Om det bare mobiliseres. Og det gjør vi ikke i Norge. Vi har ikke tradisjon for deg. Ikke ekte mobilisering. Kanskje vi har det for godt. Kanskje det ikke er hensiktsmessig å mobilisere. Nettopp fordi det spiller liten rolle om sjefen heter Jens, Siv eller til og med  Lars.

Hvilke revolusjonerende ting burde man kunne forvente i årene fremover av de som vinner valget tro ?

Kan vi forvente full kontroll på budsjetter, penger, valg og prioritering – at disse er i samsvar med det befolkningen faktisk vil ha ?

Ikke snakk om vi kan ! Og det er nettopp det som er politikk. Mange blander handlingsevne med prioriteringer. Om man prioriterer annerledes, skyldes ikke dette nødvendigvis handlingslammelse fordi man bortprioriterte det akkurat du synes var verdt å bruke penger på.

Kan vi forvente at løfter modereres, holdes og gjennomføres til riktig tid og sted ?

Ikke snakk om her heller. Politikk og valgkamp er løfter. Og disse må ofte ikke forveksles med det vi før sa «kryss på halsen» for når vi lovte noe vi skulle gjøre. Løfter i norske politikk må høres  og forståes for nettopp hva det gir seg ut for – lokkemat, fristelser og luremus. De er laget for å få oss på kroken ! Men det gir ingen garanti for tilfredstillelse.

Kan vi forvente ledere med drømmer og visjoner som vil et sted og som vil oss alle godt ?

Det kan hende vi har slike kapasiteter i norsk politikk. Vi har bare ikke sett dem ennå. Vi har ingen Obama og norsk politikk åpner heller ikke for det. Vi trenger nemlig ikke frelses. Og politikerne i Norge tenderer til å bruke mer tid på hverandre enn på visjonen. Og her ligger det, kjære politiker: Visjoner, planer og kommunikasjon. Mye av hva som blir sagt er utydelig, er ikke grunngitt og halvparten tror vi ikke engang på.

Vel, nå får det holde denne gangen. Neste gang skal jeg kanskje blogge litt om politiske forskjeller. De små som finnes.

Fra Valg 2009 – om alt innen valg

Fra Vg Valg 2009

Fra Dagbladets Valg-09

Dagsavisens Valg 2009

rbeidsprogram 2009-20013[1] sv

krFs_program_2009-2013_bm krf

Partiprogram AP

program_2005-2009-web Høyre

stortingsvalgsprogram_vedtatt_260409 Venstre

Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

