Lederegenskaper (www.lederkonferanse.com)

Hva er viktige egenskaper for en leder på veien på mot suksess ?

Dette forslaget kom til meg på Twitter fra www.lederkonferanse.com og «Det nye lederskap» som arrangeres 10.november 2009 i Grieghallen i Bergen.  På min etterlysning basert på min skrivetørke, fikk jeg et direkte forslag om å blogge om hvilke egenskaper jeg mener er viktig for en leder på veien mot suksess.

Jeg har vært leder i snart 10 år. Salgsleder, mellomleder – ja, kall det hva du vil. For å få en riktig vinkling på en slik blogg, er det viktig å vite hvilke utfordringer som ligger på mellomledere i forhold til de fleste andre lederroller. En mellomleder er i motsetning til toppledere et bindeledd mellom de ansatte(direkte under) og egen leder(direkte over), som igjen har sin leder(som nærmer seg konsernledelse i selskap bestående av 2-3000 ansatte. Denne rollen er krevende – nettopp fordi den er et mellom-ledde og fordi mellomlederen er tilstede «der det skjer» i langt større grad enn ledere på et høyere nivå. Det å bringe og kommunisere hva som skjer, hvilke utfordringer som må hensyntas og samtidig være/ikke være en av de ansattes sparringspartnere – gjør det hele utfordrende.

Ikke umulig, men mange ting skal legges tilrette for at mellomleder ikke skal drukne i trivielle, rutinepregede og kontrollerende oppgaver. Det gjør nemlig ikke en mellomleder til en god leder.

Det å være leder er egentlig enkelt. Om man er født med noen helt kritiske egenskaper. Man må være interessert i mennesker. Man må ha såpass stor interesse for disse menneskene til å respektere dem som mennesker, som medarbeidere og som individuelle individer i en gruppe eller i beste fall et team. Den andre egenskapen tror jeg må være en innebygget evne til stadig å ville forbedre seg og sine medarbeidere til å yte sitt beste.

I tillegg bør det foreligge en forståelse av at alle mennesker vil prestere. Alle mennesker vil lykkes. Ingen(iallefall svært få) er unnasluntrere.

Den kontrollerende vaktmester-lederen som låser opp dørene, stenger om kvelden og teller penger, er historie for lengst. Skal en leder idag ha noen som helst sjanse til å oppnå suksess tror jeg ordet først må defineres;

Som et fotball-lag har jeg tro på at suksess i ledelse, innebærer at man har en viss form for kvalitet i spillergruppen. Spesielt gjelder dette om man skal måle oppnådd suksess i å nå bedriftens fastsatte mål.

 Skal man derimot måle suksess basert på at lederen får det beste ut av sine medarbeidere, uavhengig av om målet nås eller ikke – ja, da blir det noe helt annet. I den virkelige verden skal målene nås. Og de skal nås over tid. Når man ikke når  målene må både leder, medarbeider og kanskje til og med målene sees nærmere på. Det er slett ikke sikkert at man har de rette «spillerene» på banene for å nå resultatene. Jeg tror det fungerer helt likt som det gjør på fotball-banene. Men i arbeidslivet bytter man ikke ut spillere som man gjør på fotball-banen. Alle er med. Og alle må bidra. Hele tiden.

Og her tror jeg leder-egenskap nr.1 ligger. Det å ha en stor nok interesse av mennesker rundt seg, gjør det i særdeleshet enklere å forankre mål. Dette er ikke bare floskler. Dette er real-life. At medarbeidere forstår hva som skal oppnås, at de aksepterer dette og at de gleder seg til å gjøre sitt ytterste for at dette skal oppnås, er hele hemmeligheten. Så vanskelig og så lett er det.

En leder i en moderne verden må se sine medarbeidere. Leder må utfordre. Og for å få til dette må det være en gjensidig tillit og tro på at man kan lykkes i det lange løp. At man kan utvikle seg og at man gjør det som kreves for å utvikle mennesker til å gjøre sitt beste.

Hvordan gjør man så dette. I en verden hvor alle medarbeidere er samlet sammen med sin leder daglig – 5 dager i uken, bør leder avsette tid til sine medarbeidere. Ikke til å betale regninger, til å være i møte, til å drive kontrollerende resultatoppfølging. Å følge opp på resultater som har vært er etter mitt hode direkte ødeleggende. Oppfølging bør skje på hva som skal skje neste uke, neste måned. I individuelle samtaler bør det kontinuerlig fokuseres på hva som fungerer og hvilke tiltak og aktiviteter som bringer resultatene videre. Dette kan være både i sterkt resultatorienterte yrker, men også i andre former for yrkesliv.

Hovedhensikten er å forbedre oss. Kontinuerlig.

Å blogge om hva som skal til for å lykke som leder er i særdeleshet vanskelig. Jeg håper jeg ha favnet over noen essentielle hovedpunkter.

Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Lederegenskaper (www.lederkonferanse.com)

  1. Claudia Morales de la Mora sier:

    Tusen takk for så letfattelig forklaring om leder egenskaper. Jeg er enig med deg. Dette var et tema vi diskuterte i dag på et kurs om ledelse. Jeg kan se at jeg ikke tok feil.

Legg igjen en kommentar

