Antioksidanter

Antioksidanter beskytter cellene i kroppen vår mot såkalte frie oksygenradikaler og verner oss på denne måten mot kreft og hjertesykdommer.

Frie oksygenradikaler er stoffer som kroppen produserer når den forbrenner oksygen.

Kroppen klarer seg fint med et visst nivå av disse stoffene, men blir de for mye av dem kan de skade cellene våre. De kan blant annet skade arvestoffet vårt, DNA, slik at det dannes mutasjoner som, hvis de blir mange nok, kan gi kreftceller. Røyking, forurensing, stress og stråling kan øke kroppens produksjon av frie radikaler.

Eksempel på antioksidanter er C-vitamin, E-vitamin, betakaroten og selen. Disse stoffene får vi i oss gjennom maten. Et kostholdt rikt på grønne, gule og røde frukter og grønnsaker gir tilstrekkelig med antioksidanter.

Her finner du antioksidantene:

  • Nyper, valnøtter og solsikkefrø inneholder mye antiantioksidanter
  • Bær: Krekling, blåbær, hagebjørnebær, surkirsebær, ville bjørnebær, villjordbær, solsikkefrø, solbær og tyttebær
  • Grønnsaker, spesielt brokkoli, rødkål og grønnkål
  • Vin, te, spesielt grønn te, kaffe og sjokolade

Helseforskere nærmest kappløper for å skaffe ny viten. Langt fremme i feltet ligger norske ernæringseksperter som har kartlagt 3000 matvarer. Nå er tabellene her. Sjekk Antioksidanter[1]

 

Voldsom interesse

Antioksidanter er mer enn et vanskelig ord. I de siste årene har interessen for dette temaet eksplodert. Hver eneste dag utgis mer enn 40 artikler om antioksidanter i internasjonale, vitenskapelige tidsskrifter.

Årsaken er klar, dette handler om menneskers helse og sykdom. Kan antioksidantene «redde» oss?

Kan de forebygge sykdom og kanskje forlenge våre liv?

Forskernes svar er på god vei mot et ja – etterfulgt av et «men vi vet ennå ikke».

Epler

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Antioksidanter

  1. Knut Thomas sier:

    antioksidanter er, i følge en kollega som har greie på slikt, helt sikkert bra for oss. Hun sier også at hvis man spiser forholdsvis sunt får man nok i seg mer enn nok av dem 😀

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s