Vrakpant på kr. 28.000,- pr.bil ?

En ny innbytteordning for gamle biler har blitt så populær at Kongressen i USA bevilger mer penger bare én uke etter at ordning først ble lansert.

Tenke seg til en slik ordning i Norge – 6 måneder hvor vrakpanten settes til kr. 28.000,-. Hadde vi fått ryddet opp i en gammel bilpark da ?

«Cash-for-clunkers» (clunkers betyr skramlekasse) kaller amerikanere programmet som skal fornye den forurensende amerikanske bilparken og samtidig få amerikanerne til å bruke penger på bil igjen.

Bilvrak og pant USA

Den amerikanske bilindustrien ligger nærmest radbrukket etter økonomikrisen.

Fredag bevilget Kongressen ytterligere 2 milliarder dollar til programmet som opprinnelig hadde en ramme på 1 milliard. Les mer her

Dette innlegget ble publisert i Tull og tøys og merket med , . Bokmerk permalenken.

5 svar til Vrakpant på kr. 28.000,- pr.bil ?

  1. Lochmodor sier:

    Nå er vel dette strengt tatt ikke vrakpant i ordets rette forstand, heller en subsidiert innbytte verdi ved kjøp av ny bil.

    Om dette kom til Norge ville det ikke hjelpe en dritt.
    Om jeg leverte inn min 24 år gamle bil hos en bilforhandler ville jeg fremdeles måtte bla opp med 372,000 kr i mellomlegg for en tilsvarende ny bil.

    Det ville med andre ord si at jeg ville fremdeles ikke ha råd til å benytte meg av dette tilbudet

    Hev da heller vrakpanten til minst 10,000 i et års tid,uten å stille krav til at de må være registererte. da kunne jeg kvittet meg med endel biler som står her uten å bkymre meg for deletilgang på min daglige skyss osv

  2. Hanssi sier:

    Til Mann..
    En moped har for liten motor til å fungere OK med to personer på.
    Ja, man kommer seg fremover – men det ville gått sakte.
    De skulle heller fjernet avgiftene på 125ccm motorsykler.
    De klarer to personer litt bedre, og flere av de bruker mindre enn en moped. Min moped bruker nesten en halvliter på mila. Da finnes det for eksempel 125ccm motorsykler fra Honda som bruker 0.2 på mila.
    En moped har bare mva på import. Mens en gjennomsnittlig 125ccm motorsykkel har 10 000kr i avgift i tillegg til mva.
    Det gjør de i dyreste laget. Jeg har ikke penger til det. Men hadde jeg fått en billigere ville det dekket ca 80% av min bilkjøring.
    Bilen min bruker ca 1 liter diesel pr bil. Ville spart 0.8 liter drivstoff pr mil jeg kjører.

    Men tilbake til mopeder. Ja de burde gått minst 60km/h. Det er de laget for med tanke på bremser osv.
    Tor bort fartssperren på min, og den går ca 65km/h. Det er som en helt annen verden – men fremdeles for sakte for meg.
    Sparer til en 125ccm Honda. 0.2 liter på mila… BILLIG.

  3. Hanssi sier:

    Tja… høy vrakpant er en ting – men vi med dårlig økonomi må ha en slik vrakpant over lenger tid enn 6 måneder.
    Har en gammel bil som i utgangspunktet er verd ca 15 000kr, men jeg har nå byttet registerreim, strammehjul og vannpumpe på den + alt av bremser etc. Oljefilter, dieselfilter, luftfilter mm.
    Det vil si at jeg har brukt 18 000kr på den alt.
    Jeg ville derfor IKKE ha skrotet den for 28 000kr, siden jeg nå vil ha en bil jeg kan bruke i kanskje 3 år til uten nevneverdige problemer. Kanskje til og med 5 år.
    Skal jeg få en tilsvarende bil i bedre stand må jeg ut med ca 50 000kr. Det har jeg ikke. Men hvis de har en ca 28 000kr i vrakpant om 3 år + +, så ville jeg vurdert det. For jeg legger av ca 800kr på mnd til «ny» bil.

    I Norge måtte vrakpanten trolig ha vært nærmere 50-60 000kr for å ha tilsvarende effekt – siden nye biler er så dyre i Norge.
    Vrakpanten i USA var jo bare hvis man kjøpte ny bil også. Det har jeg uansett ikke penger til.
    Er kult å være fattig i Norge… tar vel en 3-5 år før vi er oppe å går økonomisk etter den knekken vi har fått.

    Hva med å droppe avgiftene på nye biler i Norge i 3 år. HELT avgiftsfritt.
    Det hadde tatt seg ut. Da kunne til og med studenter ha kjøpt seg en ny bil. Finnes småbiler for under 60 000kr i utlandet.. NYE.

  4. Mann sier:

    Høres veldig bra ut,hvis det kunne vært kun for små biler som bruker under 0,5L pr. 10 km.
    Et annet spørsmål er,hvorfor kan ikke vi ha mopededer som gjør 60 km/t og som det er lov å sitte 2 pers. på?Det kunne tatt unna masse småkjøring og det hadde blitt bedre plass og mindre slitasje på veiene.

  5. Ivar sier:

    Legg merke til den nesten nye Volvoen i denne snutten,amerikanerne har et litt annet syn på hva som er gammelt og vrak?
    Myndighetene satte også opp mpg så biler som i forigårs brukte 20 mpg bruker nå 19 mpg;) et par dager etter kampanjen for derved å (snyte) spare penger. Akkurat dette kanskje vil få implikasjoner ved avgiftbestemmelser av bruktimport i Nåreg

    http://jalopnik.com/5327580/video-how-to-disable-a-cash-for-clunkers-car

Legg igjen en kommentar

