Hva velger jeg i Valg 2009 ?

Jeg har tatt Aftenpostens Valgomat(du kan ta den her) og jeg er forbauset over hvordan dette stemte for meg. Det er mange og kompliserte spørsmål, som man tvinges å svare ja eller nei på. Allikevel får man muligheten til å korrigere seg seg – ved å prioritere viktigheten av ens meninger. Jeg funderer fremdeles mye på spørsmålene og besvarer jo de fleste av disse på noe tynt grunnlag. Jeg vet ikke alle fordeler og ulemper ved å bli medlem i EU. Hvordan skal jeg vite det og hvor mye skal jeg orke å sette meg inn i stoffet.

Valg i Norge er hemmelig, og jeg kommer ikke til å si hva jeg stemmer. Og jeg betviler noen kommer til å vite hva jeg stemmer, ved å se hva jeg mener heller – sjekk ut om du vet hva jeg kommer til å stemme ?

Bør Norge bli medlem av EU ?

Ja, jeg tror vi er kommet dit at vi snart er eneste landet igjen.

Bør bistanden til utviklingsland økes ?

Ja, i mitt hode bør vi hjelpe U-land til å hjelpe seg selv.

Bør Norske styrker trekkes ut av Afghanistan ?

Nei, Norge bør bidra i sammen med resten av verden for å få orden på og ro i dette landet.

Bør Norge heller støtte Israel enn Palestina ?

Nei, og det dreier seg ikke om å støtte eller ikke støtte. Det dreier seg om å skape fred.

Bør man åpne for utvinning i Lofoten og Vesterålen nå ?

Ja, det vil ikke være noe valg. Vi må gjøre dette. Matfatet i havet får vi verne så godt vi kan.

Bør kontantstøtten avvikles ?

Nei, ikke om det kan få mor/far til å være mer hjemme med barnet de første leveårene.

Bør gifte lesbiske par få bistand til å lage barn på norske sykehus ?

Ja, det bør være likestilt med øvrige borgere uavhengig av legning.

Er det viktig å subsidiere landbruket i Norge for å opprettholde bosetningen i distrikts-Norge ?

Nei, her bør systemet gjøres om.

Er norsk asyl- og flykningpolitikk for streng ?

Nei, men det bør kvalitetssikres i større grad for å sikre at vi tar de rette valgene.

Dette innlegget ble publisert i politikk og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

