Ein ekte lofot-torsk jeg er…

Når man skal drodle så det heter på Stavangersk, betyr det at man litt løssluppent diskuterer med seg selv omkring temaer som opptar en. I min drodle-verden betyr dette en blogg uten nevneverdig struktur og mening. Jeg leser at tidligere Stavanger-biskop Ernst Baasland nå har skrevet bok utgitt hos Kagge forlag(les her). Om tilgivelse og forsoning. Dette er mannen hvis sønn sto til halsen i spillegjeld og svindeltiltaler i fjor. Det skulle ikke forundre meg om denne boken faktisk blir rimelig viktig å få med seg. Teamet er viktig og det skrives og diskuteres neppe nok omkring disse viktige teamene. Boken skal iallefall leses av meg, så snart det lar seg gjøre å få tak i den.

Også leser jeg litt om diskusjonen om Lofoten eller ei ? I Dagsavisen idag pågår diskusjonen om vi skal eller ikke skal forsøke å finne olje i Lofoten. Diskusjonen er visstnok vanskelig. AP vil vente til neste år når konsekvensutredningen foreligger. I mitt hode dreier vel dette seg om sannsynligheten for at vi får et stor oljeutslipp i Lofoten eller ikke. Om vi får, hva skjer da ? Ødelegger vi fisken, naturen, fuglene og stedet helt eller bare delvis? Et annet spørsmål er jo hva som skjer om vi IKKE leter etter olje i Lofoten ? Hvilke konsekvenser får dette ? In worst case – i begge tilfeller – hva skjer. Tviler vel på om vi konsekvensutreder dette på samme måte ?

Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

