Kirkeinformasjon

1. januar 2009 var 80,7 % av befolkningen medlemmer av Den norske kirke. Den norske kirke hadde 3 874 823 medlemmer pr 1. januar 2009, innbyggertallet var 4 799 252.

Jeg har lenge lurt på hvorfor jeg er medlem. Hvorfor melder jeg meg ikke ut ? Ikke går jeg ikke kirken. Troende er jeg ikke. Tradisjoner er jo greie når det gjelder barn, dåp, konfirmasjon og bryllup. Men utover det ? Jeg lurer på hvor mange av de 3,8 millioner medlemmene som er i samme situasjon som meg ?

Selv om prosentandelen kirkemedlemmer i forhold til innbyggertallet er synkende, økte antallet medlemmer i Den norske kirke med nesten 1000 i 2008 og med nesten 3000 medlemmer i 2007.

Medlemsprosenten i 2009 er lavest i Oslo bispedømme med 64,7 %. Etter Oslo kommer Agder og Telemark med 78,3 % og Borg med 79,4 %. Høyest ligger medlemsprosenten i Sør-Hålogaland med 89,2 % og Møre med 88,9 %.

Medlemmene begrunner sitt medlemskap ulikt. For noen teller respekten for vår kristne tradisjon og kultur sterkest, mens det for andre bunner dette i et dypt personlig engasjement. Kirken ber aldri om begrunnelse for den enkeltes kirkemedlemskap.

Dette innlegget ble publisert i Kjekt å vite og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

